Gå til innhold

C++/C editor


Anbefalte innlegg

Trenger en helt enkel editor som har syntax highlighting og mulighet til å kjøre "make"...

 

Gidder ikke alt styret med Kdevelop, gedit er flott den, men den mangler litt (filliste på siden + make)

 

EDIT: Tittel. Dette ender opp i nok en vim/emacs diskusjon... :roll:

Endret av kyrsjo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

foretrekker i så fall VIM. men det er en annen sak.

 

MER:

Kate var ganske digg. Hadde syntaksmarkering for heftig mange språk :p. Terminalen var digg. Sidebaren var digg. Den var pre-installert.

 

Har brukt kwrite før, men kate er kwrite med inpakking så den er diggere.

 

laster ned anjuta nå. Den har debugger også. Men intil videre står KATE sterkt.

 

MER2:

ftp-kio var smart. En av tingene jeg liker ved KDE er kio-slavene dets. Av en eller annen grunn krasjer KDE (mens kdeinit fortsetter å kjøre 100% CPU) hver gang jeg velger KDE på skolen (fedora, LDAP+/home@nfs. SuSe likte heller ikke dette oppsettet noe serlig, spydde feilmeldinger hver gang noen forsøkte å logge på. Kan jo være at jeg har en eller annen fucka configfil liggende.

Endret av kyrsjo
Lenke til kommentar
foretrekker i så fall VIM. men det er en annen sak.

Kan man ikke kompilere innefra vim, da? Den beste editoren er jo den du er best kjent med. Jeg bruker Emacs og kjører make med C-c C-c, veldig effektivt -- og Emacs er flink til å hjelpe til med indentering, matching av paranteser osv. slik at man kan bruke tankekraften på viktigere ting. Emacs har også betraktelig mer avanserte egenskaper for debugging og mer, men det fine er jo at hvis du bare vil ha noe enkelt, kommer ikke disse tingene i veien -- du trenger ikke vite om dem engang. :)

Lenke til kommentar

Nå var det en GUI editor jeg spurte om. Så emacs er nok ikke aktuellt. (eller vim for den saks skyld...)

 

Flotte editorer begge to. Men det var ikke det jeg lurte på.

 

Foreløpig leder KATE. lastet ned anjuta, virket bra den, men ble litt skuffet at den ikke greide å selv finne den executablen den hadde kompilert...

Lenke til kommentar

Både vim og emacs har gui? Hvis det er skrudd på ved kompilering kan du starte vim i GUI-modus med -g, emacs oppretter et vindu per default. Du sier du vil ha en enkel editor med støtte for syntaks-highlighting og make, vim har begge disse tingene så hva er problemet?

Lenke til kommentar

Men Eclipse er jo alt annet enn «enkel» -- den er meget omfattende, har avansert og godt synlig funksjonalitet egnet for store prosjekter. Jeg vil nok anbefale GNU Emacs i X11-modus. Og ja, det at den er grafisk er mer enn bare at den har et X-vindu -- Emacs har grafiske menyer og toolbars og et hyperlenket pek-og-klikk konfigurasjonssystem og online-hjelp, som i sum gjør Emacs til en allsidig editor man relativt fort kan bli effektiv i.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...