Gå til innhold

Erfaringer for å lage kjølesystem

Anbefalte innlegg

#### Topic redigert av moderator ####

Hei

Har en litt eldre pc stående, det er en PIII 800EB type slot 1 prosessor som står i denne, maskinen funker som bare fy den, problemet er at vifta på kjølesystemet (som jeg bare kaller "kladden"), har begynnt å bråke en del.

Noen som har erfaring med å åpne/modifisere eller lage et eget kjølesystem for en slik prosessortype?

Må da være mulig å åpne "kladden" eller fjerne vifta og erstatte denne med en annen?

- Luftbevegelser over evt. kjøleribber er jo poenget, så om vifta står på "kladden" eller ikke, burde vel ikke ha all verdens forskjell, så lenge luften beveger seg over kjøleribba inne i "kladden", eller? :ermm:

Endret av B|Real
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er ikke helt sikker på hvordan denne kjøleren er, men :

Kladden består av en kjøler (rektangulær) med ribbene plasert i en "ring" i midten og på kantene sitter ribbene vekk fra midten :roll: Over midten sitter en 'liten' vifte ( EKL ? ) og rundt en plast kappe.

Er jeg med?

***Hvis ikke jeg tar helt feil følger viften en standar (så du kan kjøpe en lignende på Microplex, GJØR DET ! Mål opp dybden og høyde/beredde (den er kvadratformet) Sett inn den nye viften slik den gamle satt. Om viften ikke er like kraftig + / - skulle ikke det spille noen stor rolle... :-)

***Hvis ikke -Tager man det man haver. Tenk litt på luft/luftstrøm og varme -OK ?

f.x.: Ta av plastkappa, monter en gammel 80mm kabinettvifte sån på skakke over kjølern - da får den en kald Bris den vil sette Pris på :-)

LOZER :cry:

ps. håper jeg vet hvilken kjøer jeg snakker om (PIII 500MHz - ukjent) :roll:

Lenke til kommentar

Hoho!

Løste det.

Det var ikke værre enn at man rett og slett løftet av lokket vifta var festet i.

(omtrent som om å løfte av topp-brødet på en burger )

Lokket og kjøleribba var skjøvet inni hverandre, og plasten hadde mothaker som låste den fast i kjøleribba, dermed måtte man bruke litt kraft for å få den løs. (best å løfte på den ene siden slik at lokket løsner litt skjeft).

Må si jeg skvatt da den plutselig løsnet, trodde jeg hadde tatt knekken på hele greia.

Kjører test nå for å se på tempraturen på prosessoren uten vifte, kjører mp3'er samtidig med at jeg kjører en divx film i bakgrunnen, prosessoren kjører på ca 100% hele tiden.

Takker for innspill folkens, konklusjonen var i allefall at man måtte bruke litt kraft for å dra løs lokket, var litt skummelt :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...