Gå til innhold

AMD-64 Oppsett...


Anbefalte innlegg

Nei, Opteron er den perfekte prosessor for arbeidsstasjoner til lydproduksjon for det er ikke uten grunn at bl.a. Open Labs, Digital Audio Wave, Gibson Guitar, Dolby Laboratories, RackSaver og Steinberg Audio bruker den i sine lydsystemer som dessuten er klar for 64-bit lydprosessering hvis man senere skulle behøve det. For mer om Opteron til bruk i lydproduksjon så les f.eks. dette:

http://www.pc4d.com/hardware/95/amd_suppor...ionary_am.shtml

 

For Sonar som han skal bruke så er Opteron 142 mer enn kraftig nok for å si det mildt, og for musikkproduksjon i et studio er stabilitet også viktig og der kan ingen annen prosessor måle seg annet enn på pris. Hvis han skulle ha behov for mer prosessorkraft så kan han enkelt og relativt rimelig oppgradere til Opteron 144, 146 eller 148 senere, og for det mest ekstreme behovet, som han altså ikke har, så finnes muligheten til å oppgradere til Athlon 64 FX-51 eller Athlon 64 FX-53 også :thumbup:

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
OK, 64-bit lydprosessering er kanskje et godt argument.

 

Men for stabilitet? Tullprat! Der er kvalitet på strømforsyning viktigere, og en bør også ha UPS. ECC RAM er også en god ide.

Ja, og jeg satt også opp et forslag til ham på minne med ECC-støtte og hvis han trenger det så kan han selvsagt skaffe seg en bedre strømforsyning og en UPS-løsning til Opteron maskinen også. Når jeg snakket om bedre stabilitet så tenkte jeg på ChipKill-ECC og NX-bit beskyttelse mot buffer overflows i programmer og det er det bare Opteron som støtter :thumbup:

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
Når jeg snakket om bedre stabilitet så tenkte jeg på ChipKill-ECC og NX-bit beskyttelse mot buffer overflows i programmer og det er det bare Opteron som støtter :thumbup:

Greit nok, men dette bør komme ganske langt ned på lista når det gjelder en mest mulig stabil maskin. Jeg tviler på at den ekstra prisen er verdt det for noe annet enn kritiske servere.

Lenke til kommentar

Hei sann..

 

 

Nå har jeg oppdatert med minne som ble tipset her...

 

så nå ser den slik ut:

 

 

Lydkort:

Procom.no  M-Audio Audiophile 2496 kr 1.615,-

 

Hovedkort:

119996  Asus SK8N Hovedkort for Socket 940

- nForce3 PRO 150, SATA, LAN, Firewire  1 970,14 inkl.mva.

 

Prosessor:

120088  AMD Opteron 142, 1.6 GHz, 1way

- Socket 940, 1 MB cache, BOXED  1 995,00 inkl.mva.

 

Minne:

122867 Corsair PC3200 DDR-DIMM 512MB ECC REG

- 32Meg x 8, CAS 2.5, "Low profile" 1,255,- inkl.mva.

 

Skjermkort:

117573  Sapphire Radeon 9200 Atlantis 128MB DDR

- AGP, ATI 9200, VIVO, DVI, Lite-Retail  696,14 inkl.mva.

 

Harddisk:

117681  Seagate Barracuda 7200.7 160GB

8MB IDE ATA/100 8MB cache 7200RPM  1,038.40 inkl. mva

 

DVD/CD-brenner:

122610  NEC DVD-brenner IDE ND-2500A, Bulk Sort

- DVD+R/+RW og DVD-R/-RW 954,58 inkl.mva.

 

Dvd-Spiller:

119228 LG DVD-spiller IDE 16x/48x Bulk Sort

(GDR-8162RBB)  341.24 inkl. mva.

 

Diskettstasjon:

114711  Sony Diskettstasjon 3,5" 1,44MB Sort

- Floppydisk Intern  136,50 inkl.mva.

 

Kabinett:

117755  Chieftec BX Tower m/dør Sort

- Kabinett m/360W BX-03B-B-B P4 / AMD  864,50 inkl.mva.

           

Mus/Tastatur:

117308 Logitech Cordless Desktop

MX (Norsk) USB/PS2, tastatur/mus, Retail 878.15 inkl. mva. 

 

 

Kan noen si meg hvorfor jeg trenger en UPS?? Kan jeg ikke greie meg uten det..i første omgang, også skaffe det senere..dersom jeg føler behov for det??

 

Det følger vel med strømforsyning?? Elr trenger jeg eksterne oxo..?? Kanskje noe silent sak?? Noen anbeafling?

 

Takker.

 

Siden jeg aldri har væørt biort i opteron, er jeg gangske usikker på CPU, men tror jeg går for det denne gang..... elr ?? :ermm:

Lenke til kommentar

Om du trenger UPS bestemmer du selv. Kommer an på hvor ofte du opplever strømbrudd og slikt. Jeg synes det er veldig greit å kunne lagre og foreta en kontrollert avslutning.

 

Det virker bare så rart å velge dyr, superstabil hardware som mest brukes for tjenermaskiner, og så kombinere med en middels bra strømforsyning og ingen UPS. Kjøp heller en Fortron/Source eller Enermax strømforsyning, og velg billigere hovedkort og en A64 eller P4 CPU.

Lenke til kommentar

Jeg synes ikke det er så rart å velge Opteron egentlig, siden det er en glimrende prosessor og dessuten bruker faktisk de fleste kraftigste PC'ene for lydproduksjon som er å få kjøpt nå Opteron. Jeg har allerede nevnt Open Labs, men et annet eksempel er Digital Audio Wave og de selger også en særdeles bra arbeidsstasjon for lydproduksjon med 2 stk. Opteron prosessorer faktisk:

http://www.digitalaudiowave.com/index.asp?...PROD&ProdID=274

 

Når det er sagt så er Opteron 1xx prosessor-serien først og fremst beregnet på kraftige arbeidsstasjoner og ikke tjenere, det samme er det Asus SK8N hovedkortet som jeg anbefalte:

http://www.nvidia.com/object/IO_20030627_4830.html

 

Alle komponentene holder selvsagt høy kvalitet og da koster det naturligvis litt mer, men jeg vil nå tro at både det Chieftec kabinettet og strømforsyningen som følger med vil være mer enn tilstrekkelig til dette formålet. Likevel er det ikke noe i veien med, bortsett fra en høyere pris, å bytte ut det Chieftec-kabinettet med et støydempet kabinett som f.eks. Lian Li PC6070B og en Antec TruePower 380W strømforsyning :thumbup:

Endret av snorreh
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...