HolgerL Skrevet 19. mars 2004 Del Skrevet 19. mars 2004 Første oppgave: Du står utenfor et rom, i rommet er et bord. På bordet står tre bordlamper koblet til hver sin bryter. Bryterne henger på veggen utenfor rommet rett foran deg. Hvordan kan du finne ut hvilken bryter som hører til hvilken lampe, ved å gå en gang inn i rommet. Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 19. mars 2004 Del Skrevet 19. mars 2004 (endret) tar ut en av lyspærene går ut og slår på ett lys. bingo Neste oppgave bør være vanskligere Endret 19. mars 2004 av oivind_dahle Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 19. mars 2004 Del Skrevet 19. mars 2004 (endret) du kan også slå på en lysbryter i 30 min, slå av den og slå på en annen og løpe inn i rommet og kjenne på de bingo så ikke at jeg i første omgang sto utenfor rommet neste oppgave bør være vanskligere Endret 19. mars 2004 av oivind_dahle Lenke til kommentar
sluffy Skrevet 19. mars 2004 Del Skrevet 19. mars 2004 Det har vel vært et utall av slike tråder før, men de er alltid like gøye (så lenge det ikke blir eviglange diskusjoner om forskjellige svar) :D Lenke til kommentar
sluffy Skrevet 19. mars 2004 Del Skrevet 19. mars 2004 På en gammel kirkegård står det 2 gamle gravsteiner, og under dem ligger 2 søsken. De er så gamle at man bare kan lese følgende på dem: "Hans Hansen, Født .... Død i sitt .de år" og: "Grete Hansen, Født 18.. Død i sitt .de år" Man kan ikke lese alle de relevante tallene lenger, men i kirkeboken står det at begge søsknene døde før de fylte 10 år. Og vi vet at Hans ensifrede tall er 1 mindre enn Gretes. Likevel levde hans lenger enn Grete. Hva var egentlig det tredje tallet i Gretes fødselsår? Lenke til kommentar
Nimzo Skrevet 20. mars 2004 Del Skrevet 20. mars 2004 Mangler det ikke noen opplysninger der? Når det står Hans ensifrede tall, hva betyr det? Er det hvor gammel Hans ble det eller? Forsto ikke den oppgaven helt. Skal vi finne det tredje tallet i fødselsåret til Grete basert på det lille der? Lenke til kommentar
HolgerL Skrevet 20. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 20. mars 2004 Ikke sant! Jeg var påpasselig med å forklare alle viktige opplysninger godt nok...blir selvsagt litt enklere, men det er et nødvendig prinsipp. Lenke til kommentar
Liquid Skin Skrevet 20. mars 2004 Del Skrevet 20. mars 2004 De kan være født i forskjellige tiår? Hvis Hans er født i 1809, og Grete er født i 1811, så kan vel ting stemme..? Eller er jeg helt lost her? =) (Nei, jeg prøvde ikke hardt her.. Har akkurat sett Life Of Brian nuh, så kan ikke bidra med mye fornuftig tale på en stund--) Lenke til kommentar
HolgerL Skrevet 20. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 20. mars 2004 Eller så er de født i det første årtusen, altså bare tre siffer i årstallene. Lenke til kommentar
Sondre^^ Skrevet 20. mars 2004 Del Skrevet 20. mars 2004 Eller så er de født i det første årtusen, altså bare tre siffer i årstallene. de hadde neppe kirkebøker i det første årtusenet. Lenke til kommentar
HolgerL Skrevet 20. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 20. mars 2004 de hadde neppe kirkebøker i det første årtusenet. I tillegg er det litt stereotypisk at de heter Hans og Grete Hansen... Ugler i mosen når det gjelder denne oppgaven Lenke til kommentar
sluffy Skrevet 20. mars 2004 Del Skrevet 20. mars 2004 Det ensifrede tallet er hvor gammel Hans ble ja. Jeg har fått med alle opplysningene. Liquid Skin er inne på noe, men det er ikke helt riktig... Lenke til kommentar
Nimzo Skrevet 20. mars 2004 Del Skrevet 20. mars 2004 Jeg skjønner ikke helt hvordan du kan finne det tredje tallet med så lite info, men jeg prøver meg jeg. Det er ikke noe tredje tall i hennes fødselsår. Hans ble født før vår tidsregning begynte, i år -2. På gravsteinen hans står det født 0 død i sitt 7'ende år. Men han levde i 9 år. Hans søster levde fra år 10 til år 18 og døde i sitt 8'ende år. Hun levde i 8 år. Dette er feil, men det var det beste jeg kom fram til sånn i farten. Lenke til kommentar
lodott Skrevet 20. mars 2004 Del Skrevet 20. mars 2004 (endret) "Hans Hansen, Født .... Død i sitt .de år" og: "Grete Hansen, Født 18.. Død i sitt .de år" Man kan ikke lese alle de relevante tallene lenger, men i kirkeboken står det at begge søsknene døde før de fylte 10 år. Og vi vet at Hans ensifrede tall er 1 mindre enn Gretes. Likevel levde hans lenger enn Grete. Hva var egentlig det tredje tallet i Gretes fødselsår? Skjønte ikke helt oppgaven men kan jo prøve: Hans ble født i 1883, og døde i 1891. Dvs 8år gammel. Grete ble da født i 1890 og døde før (eller i løpet av) 1897. Hun døde altså <= 7år gammel. Kan dette være rett? Endret 20. mars 2004 av lodott Lenke til kommentar
Nimzo Skrevet 20. mars 2004 Del Skrevet 20. mars 2004 Hans ble født i 1883, og døde i 1891. Dvs 8år gammel.Grete ble da født i 1890 og døde før (eller i løpet av) 1897. Hun døde altså <= 7år gammel. Kan dette være rett? Nei. "Hans ensifrede tall er 1 mindre enn Gretes" I din løsning blir Hans ensifrede tall 8 og Gretes blir 7. Lenke til kommentar
lodott Skrevet 20. mars 2004 Del Skrevet 20. mars 2004 (endret) Hans ble født i 1883, og døde i 1891. Dvs 8år gammel.Grete ble da født i 1890 og døde før (eller i løpet av) 1897. Hun døde altså <= 7år gammel. Kan dette være rett? Nei. "Hans ensifrede tall er 1 mindre enn Gretes" I din løsning blir Hans ensifrede tall 8 og Gretes blir 7. Okei..jeg forstod det sånn at Hans sitt ensifrede tall (hvor mange år han var)...skulle være mindre enn det tredje tallet i fødselsåret til Grete. Så da ble det 8år og 1890 (for hun ble ikke eldre enn 7år)... Hvis begge de ensifrede tallene angir hvor gamle søsknene er kan jo ikke tallet til Hans være mindre enn Gretes samtidig som han er eldre.. Endret 20. mars 2004 av lodott Lenke til kommentar
sluffy Skrevet 21. mars 2004 Del Skrevet 21. mars 2004 (endret) Det går helt fint ann... Men du må omtrent vite svaret for at du skal finnet det ut (det er en opplysning som ikke er med. Som hadde gjort hele greien mye lettere) Endret 21. mars 2004 av sluffy Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå