Gilbert Skrevet 19. mars 2004 Del Skrevet 19. mars 2004 // (først en $_GET som finner ut hvordan man // skal sortere mysql-spørringen, $get_order som // forteller etter hvilken kolonne og $get_asc som // forteller asc eller desc) // kodesnutt $local_inbox_q = mysql_query("SELECT * FROM meldinger WHERE mottager = '".$_SESSION['session_sypher']."' ORDER BY ulest desc, ".$get_order." ".$get_asc." "); men så vil jeg gjerne at hvis $_GET['order'] == "avsender" så skal jeg bruke en left join. for enkelhets skyld setter jeg da opp en ny spørring i en if-sak. altså, avsender i tabellen er et nummer som tilsvarer id i tabell brukere. vil gjerne sortere etter brukernavn. noen som kan hjelpe meg med å sette opp en slik spørring? Lenke til kommentar
???????? Skrevet 19. mars 2004 Del Skrevet 19. mars 2004 (endret) Forklar litt om tabellene, hvor er feltet brukernavn og hvor er feltet avsender? Hvilket felt er likt i de to tabellene? Endret 19. mars 2004 av ???????? Lenke til kommentar
Gilbert Skrevet 19. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2004 avsender i tabell meldinger tilsvarer id i tabell brukere. vil sortere etter brukernavn i tabell brukere.... Lenke til kommentar
???????? Skrevet 20. mars 2004 Del Skrevet 20. mars 2004 Du bygger en left join spørring på samme måte som en vanlig spørring, men du legger til hvilket felt som likt: SELECT * FROM meldinger LEFT JOIN brukere ON meldinger.avsender = brukere.id WHERE mottager = '".$_SESSION['session_sypher']."' ORDER BY brukere.brukernavn Hvis du ikke skal hente all data fra begge tabellene, og det er mange felt som har like navn kan det være lurt å bruke AS: SELECT m.felt1, m.felt2 FROM meldinger AS m LEFT JOIN brukere AS b ON m.avsender = b.id WHERE mottager = '".$_SESSION['session_sypher']."' ORDER BY b.brukernavn Lenke til kommentar
Gilbert Skrevet 21. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2004 men dette her er bra vettu, tusen takk som alltid Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå