Gå til innhold

Hvilken HD skal jeg velge? Tips?

Anbefalte innlegg

Skal kjøpe en 60GB disk.

Hvem av følgende bør jeg velge:

Western Digital Caviar 60GB IDE 7200RPM

ATA/100 harddisk 2MB cache WD600BB

Maxtor IDE ATA-133 60GB 7200RPM

DiamondMax Plus D740X

IBM Deskstar 60GB IDE 7200RPM

ATA/100 harddisk 120GXP /IC35L060AVVA07

Alle GODE tips og forslag/erfaringer mottas med stor takk! :smile:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:

On 2002-03-25 15:11, Blippblopp skrev:

Skal kjøpe en 60GB disk.

Hvem av følgende bør jeg velge:

Western Digital Caviar 60GB IDE 7200RPM

ATA/100 harddisk 2MB cache WD600BB

Maxtor IDE ATA-133 60GB 7200RPM

DiamondMax Plus D740X

IBM Deskstar 60GB IDE 7200RPM

ATA/100 harddisk 120GXP /IC35L060AVVA07

Alle GODE tips og forslag/erfaringer mottas med stor takk! :smile:

Den raskeste disken er helt sikkert 120GXP fulgt av WD og Maxtor til slutt.

OM du "våger" å satse på IBM etter deres noe frynsete rykte vedrørende 75GXP serien er opptil deg å bestemme. WD disker fra og med WD1000XX er langt raskere en eldre modeller som WD800BB f eks. Selv hadde jeg nok tatt IBM om du ikke hear penger til å kjøpe en større WD disk.

Det er ikke rapportert samme feil med 120GXP som er med 75GXP serien. 75GXP og 60GXP trenger begge aktiv kjøling for å fungere innenfor det temperatur området som den bør ligge på, maks 55 grader C. Montering og kabinett tempratur har mye å si hvilken temperaturer harddisken kan komme opp i. 120GXP er ikke så varm som 75GXP og 60GXP. Selv har jeg noen 60GXP disker som virker enda. Jeg har heller ikke vært plaget med noen problemer enda. (har aktiv kjøling)

Vil du være sikker kjøp en WD600BB. Eller Seagate 60GB om du ikke skal kjøre RAID med disken.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EkRmMDKFIU

Hei!

Hadde maxtor 20 gb før.. grei nok. meget stillegående

Har oppgradert til WD caviar 80gb nå, og er meget fornøyd med den. er rask og stabil.

Skal kjøpe en likedan snart og raide dem.. Eneste minuset er den ekstreme varmeutviklinga. I det gamle aopen miditwr`t mitt ble den ustabil, og hele maskina låste seg til tider.

Er ikke noe problem nå lenger, da jeg har kjøpt chieftech dragon bigtwr, og kopla en 80mm vifte direkte på HD`1

Hørt at IBM sine skal være bra raske, men dauer som fluer........

Norwegian_Beret

Lenke til kommentar

Har 2 stk IBM 120GXP 80GB i RAID 0 konfigurasjon. Ville helt klart gått for 120GXP, det er den raskeste. De står oxo i Silentdrive kabinetter, så de blir rimelig varme. Har ikke hatt noe som helst problemer. Hadde min IBM 30GB 75GXP i over et år uten noe som helst problem. Den stod oxo Silentdrive kabinett.

Får 42050 poeng i Sisoft Sandra 2002 Drive Bechmark...

Lenke til kommentar

WD diskene kommer stadigvekk i nye versjoner. Også de eldre selv om ikke så mange vet det. F.eks 400bb har kommet i en versjon med 1 40gb plate istedet for 2 20gb plater, noe som gjør den like rask som 1200bb disken.

I tillegg et ibm 120gxp disken varmere enn wd diskene, og bråker mer (les http://www.storagereview.com).

Jeg har veldig god erfaring med wd sine siste harddisker. Har montert ca 20 wd disker det siste halvannet året uten noen feil.

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-03-25 19:51, Cool skrev:

Jeg har hørt att 120GXP serien fra IBM ikke kan stå på i mere en 8 timer per dag. Er dette sant?

Jeg har selv lest de "samtalene" som omtaler dette med 8 timer pr dag. Det høres meget rart ut for det er ingen forskjel på 8 eller 24 timer så sant harddisken ikke blir for varm.

De som er saken er f eks med IBM 75GXP serien er den meget lave MTBF tiden diskene har/hadde. Det er det store avviket fra oppgitt MTBF og virkelig MTBF som har satt i gang det søksmålet mot IBM i USA.

Ved å si att disken ikke bør stå på eller er anbefalt å bruke mer en 8 timer pr dag kan være en måte å komme seg unna fremtidige problemer.

En IDE disk varer som regel rundt 100 000 timer +/- noe 1000. Brukes en disk 50 000 timer som er ca 5,7 år. Disken levetid er også avhengig av stop og start i følge IBM skal en 120GXP klare ca 40000 stop og start ved 40C.

Om du lar harddisken spinne i 2 timer før den stopper blir det ca 9 år før en stop eller start feiler.

Total krasj er oppgitt til 1:10 000 milliarder.(1to10E13)

Å si att disken ikke tåler mer enn 8 timer pr dag blir en total forkastelse av de spesifikasjonene som tidligere er oppgitt i produkt informasjonen for 120GXP serien. Da kan det nesten tenkes at tidligere disker i 120GXP serien er solgt under falske forutsettninger.

Jeg har enda ikke hørt om de helt store problemene med 60GXP eller 120GXP. Alle harddisk produsentene har feil på en % av diskene. Problemet til IBM er att 75GXP er solgt i bøtter og spann over hele verden det var desidert mest solgte IDE harddisken en stund. Da sier det er selv att når feil raten blir så høy som den er på 75GXP serien blir det ganske mange som berøres av dette.

Jeg kan godt forstå de som ikke velger IBM pga feilene med 75GXP. En annem grunn kan være måten IBM har fulgt opp dette problemet som de har vært klar over i lang tid. De håpet nok det ikke var noen som tok seg bryet med å anlegge sak mot dem.

Lenke til kommentar

Ikke kjøp IBM HD,det er ikke vitsen med at den er litt raskere enn de andre Harddiskene.

Når du taper hele dataen som er lagret på HD,så er det ikke vert de penga heller.

Tenk om du hadde lagret over 3000 mp3 filer på HD,og et par video som var viktige for deg,og over 1000 bilder som du har tatt med digital kamera året rundt,og pluslig kræsjer IBM harddisken,og du taper alt som var lagret på harddisken.

Bare tenk deg før du kjøper IBM HD.

Kjøp heller Western Digital,nesten like rask som IBM.

Lenke til kommentar

Jeg vil ikke si at WD har det beste ryktet på seg heller, prsonlig så ville jeg tatt en IBM hvis jeg måtte velge mellom de 3 som du har valgt ut. En ting man må være klar over er at alle disker går før eller siden så stikkord: BACKUP.:smile:

(hva med seagate??)

Lenke til kommentar

Hei!

Jeg mista min WD 60GB 5400rpm i gulvet en gang!

Da ble jeg redd siden jeg hadde 4700 MP3, og en haug med andre snacksy saker på den, men den VIRKA som den alltid har gjort den! Ikke en eneste feil på den!

Jeg skal ALLTID gå for Western Digital, uansett!

Lenke til kommentar

halloen...

Eg har 3 maskiner..

den ene hadde en 40gb IBM descstar...

den måtte få en ny harddisk...

den andre kjøpte eg samme sorten til...

den hardisken er veldig ustabil..

plutseleg bare funker den ikje nokke mer...

Men me den maskina kan d ver IDE kabelen også da...

ekje heilt sikker på d...

men eg har mest trua på WD...

-Kim-

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...