trondrk Skrevet 19. mars 2004 Del Skrevet 19. mars 2004 Jeg skal kjøpe en ny maskin som kun skal brukes over Internett. Dvs at maskinen skal bestå av mest mulig lagringskapasitet slik at folk kan laste opp til meg og laste ned fra meg. Hva er system kravene for å kjøre dette med 6 harddisker (hvis det er det som er maks for det største kabinettet)? Da skal jeg ha hovedkort med integrert nettverk, enkelt skjermkort, ikke lydkort.Cd-rom istedefor floppystasjon, men denne kan jeg finne selv. Operativsystemet er Windows XP. Internet-forbindelsen er bredbånd. S-ATA er de nye IDE harddiskene, men jeg behøver vel ikke dette når maskinen kun brukes til å dele informasjon? Takker for all hjelp Lenke til kommentar
356speedster Skrevet 19. mars 2004 Del Skrevet 19. mars 2004 Det er til oppgaver som dette at det er perfekt å bruke gamle maskiner. Hvis du har tilgang til noen gamle P2 eller P3 maskiner så gjør de jobben utmerket. Det eneste du trenger er å kjøpe noen store hardisker, og da kjøper du IDE disker. Normalt er det kun 2 IDE kontakter på hovedkortet (3 hardisker + 1 cd-rom), så hvis du skal ha flere disker så trenger du en IDE kontroller som monteres i et av PCI sporene. 2 kanalers diskkontroller Lenke til kommentar
FuglFøniks Skrevet 19. mars 2004 Del Skrevet 19. mars 2004 1. Man kan jo ha flere HDD en det det er plass til i kabinettet, men hovedkortet setter begrensninger. Da er det kjekt med en/flere (?) IDE-kontrollere. 2. Du trenger nok ikke SATA, luftgjennomstrømming, litt mer fremtidstenkende og selvfølgelig høyere hastigheter har ikke stort å si med ditt budsjett og bruk. 3. Lydkort, nettverksport og grafikkort får du med hovedkortet. Lydkort er det faktisk på så og si alle hovedkort nå. 4. DVD-spiller er vel tingen til ditt forbruk... 50kr. mer... (håper du tok feil) 5. Har du resten av det som trengs? pain Lenke til kommentar
Instict Skrevet 19. mars 2004 Del Skrevet 19. mars 2004 Viss du skal ha den kun som filserver... er det ekstremt viktigt med gode vifter. viss du ska ha rundt 6 hd'r tett i tett.. ville jeg anbefalt minst 1 80x80 pr 2 hd HElst 2-3 120x120 Ikke for å drive propaganda eller noe.. men jeg ville anbefale deg å bruke linux. Maskina yter endel meir og jeg mener det er lettere å administrere. (ssh) Lenke til kommentar
356speedster Skrevet 19. mars 2004 Del Skrevet 19. mars 2004 (endret) Her er forslag til en billigmaskin som fungerer perfekt som filserver: AVANTECH Medium Server Tower (plass til 10 disker) EPoX EP-8KMM3i AMD Duron 1.6 GHz Cooler Master CPU-Vifte DDR-DIMM PC2700 256MB DDR CL2.5 Totalt 1'850,- inkl.mva I tillegg trenger du evt nye hardisker og en CD eller DVD spiller/brenner. Kabinettet er en fryd å montere (skrueløst) og har plass til 5 x 80mm vifter + 1 x 120mm. 2 x 80mm bak 1 x 80mm i sidedør som blåser mot HK 1 x 80mm i sidedør som blåser mot hardisker 1 x 80mm i front som blåser mot hardisker 1 x 120mm som blåser luft inn i kabinettet fra fronten. NB! Viftene må kjøpes separat. Medfølgende PSU er stillegående og stabil. Endret 19. mars 2004 av 356speedster Lenke til kommentar
FuglFøniks Skrevet 19. mars 2004 Del Skrevet 19. mars 2004 (endret) Fant ut at per GB, så er 160GB HDD'er billigst. Nå vet jeg ikke hva du prioriterer, stillhet eller ytelse, men Samsung er stillest, men absolutt lavest ytelsesnivå. HDD produsenter etter Stillhet (1 er høyest ytelse/mest bråk) 1. Maxtor 2. Western Digital (er litt usikker, trodde de hadde mindre støy enn Maxtor, men det var feil (iflg. hw's test) (nå vet jeg ikke åssen det er med ytelsen da.. check it out) 3. Seagate () 4. Samsung Jeg vil anbefale: 6x Seagate/WD 160GB ATA HDD 2x 2kanalers Diskkontrollere 1xAMD Duron 1,4GHz/1,6GHz 1xAbit NF7-M (med lydkort, VGA og nettverksport) dette blir nok bra... Finn en ålreit combo DVD-Spiller/CD-Brenner, floppy (det lønner seg ALLTID), billig PC2700 RAM 512MB, Stort billig kabinett m/ min. 350W PSU. Lykke til! 160x6 ≈ 1TB (blir 960GB minus ca. 60GB som "mangler pga bits/bytes, andre kan forklare...) TOTALT 900GB EDIT: GENIALT forslag fra han over, (LES!!!) Endret 19. mars 2004 av P@yNe Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 19. mars 2004 Del Skrevet 19. mars 2004 Klapp, klapp, 356speedster Lenke til kommentar
FuglFøniks Skrevet 19. mars 2004 Del Skrevet 19. mars 2004 Klapp, klapp, 356speedster HAIL! Lenke til kommentar
trondrk Skrevet 23. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2004 Takker for gode svar. Jeg trenger litt mer info om vifter. Hvilke skal jeg plukke ut fra [url="http://www.pcutstyr.no/main.php3?PI=10&SG=4"]http://www.pcutstyr.no/main.php3?PI=10&SG=4[/url] ? Det er veldig greit at jeg tar med en slik som viser gradene i kabinettet. Så tar jeg 2 slike [url="http://www.pcutstyr.no/main.php3?PI=11&PNO=119453"]http://www.pcutstyr.no/main.php3?PI=11&PNO=119453[/url] Sånn at jeg kan ta med 4 extra harddisker. Hvor er "skjermkortet" på det hovedkortet? Det er vel en port på det slik at det bare er å plugge monitoren til? Nå skal jeg bruke 2 maskiner og 1 monitor, så jeg trenger en boks slik at jeg kan skifte mellom de to maskinene - gode forslag? Med alle disse viftene så vil det vel bråke mer enn 29dB går jeg utifra. Jeg så på CPU vifta hvor mye lyd den lager og er vel ikke vits å satse på noe roligere? Lenke til kommentar
EasyRaider Skrevet 23. mars 2004 Del Skrevet 23. mars 2004 Kabinettet er en fryd å montere (skrueløst) og har plass til 5 x 80mm vifter + 1 x 120mm. 2 x 80mm bak 1 x 80mm i sidedør som blåser mot HK 1 x 80mm i sidedør som blåser mot hardisker 1 x 80mm i front som blåser mot hardisker 1 x 120mm som blåser luft inn i kabinettet fra fronten. Obs! IKKE bruk så mange vifter som blåser i forskjellige retninger. Det blir bare turbulens uten å gi bedre kjøling. Nå vet jeg ikke hvordan kabinettet ser ut innvendig, men i første omgang ville jeg kuttet ut viftene i sidepanelet. I tillegg så er vel 300 Watt strømforsyning i minste laget for 6 disker? Er ikke sikker på hvor mye en gjennomsnittlig 160 GB disk trenger. Med så mange disker ville jeg også vurdert software RAID-5. Du vil da få lagringsplass tilsvarende en disk mindre, men du er sikret mot havari på en enkeltdisk. Hvis en disk krasjer, vil dataene kunne gjenopprettes. Men jeg tror ikke WinXP Home støtter RAID-5, er ikke helt sikker på at Professional gjør det heller. Lenke til kommentar
FuglFøniks Skrevet 23. mars 2004 Del Skrevet 23. mars 2004 Men jeg tror ikke WinXP Home støtter RAID-5, er ikke helt sikker på at Professional gjør det heller. Om jeg tør spørre: Åssen OS da? Linux? Lenke til kommentar
EasyRaider Skrevet 23. mars 2004 Del Skrevet 23. mars 2004 (endret) Linux, ja. Ellers vet jeg sikkert at Win2k server støtter det... Sjekk selv den som er interessert. Endret 23. mars 2004 av EasyRaider Lenke til kommentar
king_pedersen Skrevet 24. mars 2004 Del Skrevet 24. mars 2004 P@yne sitt forslag:D Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå