Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Firewire og TCP/IP

Anbefalte innlegg

Hei
Jeg sitter med to maskiner der den ene maskinen er koblet til internett mens den andre er koblet til denne via firewire. Problemet oppstod da jeg skulle få firewire maskinen til å koble til internett via den andre maskinen. Etter en del prøving og feiling funker ingenting. :blush:

1) Nå har jeg ikke kontakt mellom maskinene i det hele tatt via firewire.
Prøver og reparere firewire ved å velge reparer på denne tilkoblingen det går ikke. Feilmeldingen er som følger "TCP/IP er ikke aktivert for denne tilkoblingen. Reparasjonen mislyktes". Har ikke skrudd den av jeg, Hvordan fikse dette???

2)Er det i det hele tatt mulig og koble disse maskinenen sammen via Firewire slik at begge kan komme på nettet.

Vet ikke om det trengs mer info her men mas på meg så skal jeg legge det ut!!!!

Håper det er noen som har noe tips :)
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har FW LAN selv hjemme. Når du setter opp LANet så lages det en nettverksbro med TGP/IP innstillingene. Det kan hende at denne har forsvunnet og da får du ikke kontakt mellom maskinene. Når det gjelder internett delingen kan du jo prøve å kjøre veiviseren for nettverksinstallasjon på begge PCene. Den ene må settes slik at den deler internetten over nettverket. Den andre må settes slik at den kobler til gjennom en gateway. Så kan det jo hende at ikke gateway er satt opp. På maskinen som ikke er tilkoblet internett skal gateway være det samme som IP på maskinen som har internett.

Håper dette kan hjelpe deg.

Lenke til kommentar

Takk for kjapp tilbakemelding. :thumbs:

Har nå fikset det slik at jeg igjen har kontakt mellom disse to maskinene. Det var slik du sa etter at jeg kjørte veiviseren på firewiremaskinen dukket det opp en nettverksbro. Så det er i orden....men...

Tenkte jeg skulle teste det og dele internett tilkoblingen og da via firewire, det var ikke så enkelt.

Kjørte veiviseren på Firewire maskinen og sa at denne skulle koble seg på nettet via en annen maskin. Dette gikk greit. Men da jeg kjørte veiviseren på den andre maskinen, og valgte at det er andre maskiner som kobler seg til nettet via denne fikk jeg en feilmelding.

Har bredbånd fra BKK er på nettet via en router.

Kjører fast IP adresse da jeg har åpnet porter i routeren til denne adressen.

Dette er da på den maskinen som kobler seg direkte til nettet.

Høyre trykket på koblingen som går direkte på nettet->egenskaper ->avansert og valgte her at det er andre maskiner som kobler seg til nettet via denne. Fikk da følgende feilmelding.

"Det oppstod en feil mens deling av internett-tilkoblingen ble aktivert

Deling av internett-tilkoblingen kan ikke aktiveres.

Det er allerede konfigurert en LAN-tilkobling med IP-adressen

son kreves for automatisk IP-adressering."

Har da som følger

På firewiremaskinen har jeg en Nettverksbro, er det denne som skal ha samme IP adresse som den IP adressen jeg kobler meg til nettet med??

Men hva slags IPadresse skal da firewirekortet på den andre maskinen ha??

Den kan jo ikke ha samme adresse siden det allerede er en nettverkskort her med denne adressen.(altså det kortet som er på nettet)

Er dette nok info eller er det bare forvirrende

:roll:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...