Aetius Skrevet 19. mars 2004 Del Skrevet 19. mars 2004 Forsoeker aa hjelpe en kompis med laptopen sin, og har lagt merke til at han har 8MB grafikkminne, men en AGP aperture size paa 64 MB. Dette vil jeg gjernbe gjoere noe med, men jeg vet ikke hvordan jeg kan komme inn i BIOSen paa maskinen hans, en Compaq Presario 1600 (Celeron II 566, VIA chipset). Noen som kan hjelpe? Lenke til kommentar
Jazzcat Skrevet 19. mars 2004 Del Skrevet 19. mars 2004 Her får du hjelp: Presario 1600 Support Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 19. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2004 Begrenset hjelp å finne der - var nettopp derfor jeg la inn en forespørsel her. Uansett: På Compaq Presario-maskiner må man trykke F10 for å komme inn i BIOS, men der var ingen mulighet for å stille AGP Aperture Size, så jeg er like langt. :-( Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 19. mars 2004 Del Skrevet 19. mars 2004 (endret) Hvorfor vil du absolutt stille på aperture-size? Jeg synes 64MB høres ut som fornuftig for en PC med 8MB grafikkminne og som dermed er for dårlig til å spille med uansett. Har neppe behov for noe høyere verdi uansett. Eneste at det sikkert kan være greit å stille ned dersom han har lite minne i maskina (f.eks 128MB eller mindre) sånn at han frigir litt minne. Endret 19. mars 2004 av Simen1 Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 19. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2004 Det var nettopp det som var tanken. Stakkaren kjører nemlig med 64 MB RAM - totalt! Gudene vet hvordan han i det hele tatt greide å installere WinXP! Selv har jeg aldri greid det med mindre enn 128 MB. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 20. mars 2004 Del Skrevet 20. mars 2004 Det er fullt mulig å innstallere XP med 64 MiB. Har selv klart det for morro skyld på en gammel PC som egentlig bare står her som deleobjekt. Oppgraderte til 96 MiB og da gikk oppstart-tiden ned fra ca 10 minutter til ca 4-5 minutter. Jeg er litt nyskjerrig så jeg tenkte jeg skulle rykke ut et par brikker og se hva som skjer når jeg prøver med 32 MiB. blåskjerm? Oppstart-tid på 1 time?? Finner vel ut av det snart Men seriøst: Han han kan da ikke mene at han skal _bruke_ PC'n med bare 64MB? Kan han ikke bare bruke en hundrings eller to på en 128 eller 256 MiB brikke til? Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 20. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 20. mars 2004 Hm. Jeg forsøkte for en tid siden å installere XP med < 128 MB ram, og fikk feilmelding om at minst 128 Mb var påkrevet. Nuvel. Tanken var å kjøpe en ny brikke til laptopen hans i dag, men vi måtte først finne ut hvor store brikker den tok, så vi satte inn en av mine 256-brikker, og det var da vi oppdaget dette med AGP-aperture size. Men han har faktisk brukt maskinen frem til nå, med XP og 64 MB... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå