Gå til innhold

Partisjonere en OS partisjon


jh_

Anbefalte innlegg

Skal partisjonere opp 60gb disken min til fire partisjoner, jeg har allerede installert Win2k på den, og vil helst unngå å formatere..

Prøvde med partition magic 8.0, den funka visst ikke på win2k server, er det noen som vet om det er mulig å få partisjonert opp OS-partisjonen uten formatering?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

tror ikke dette funker i og med at du alerede har innstallert os på disken men du kan prøve

 

 

høyreklikk på min datamaskin og trykk på manage eller behandle

 

deretter finner du diskene dine under ett av vaglene her. prøv å partisjoner herfra som sagt jeg tror ikke det fungerer

Lenke til kommentar
Hva med å lage ett Norton Ghost image av OS partisjonen. Så sletter du hele disken og partisjonerer den. Deretter må du sørge for at ghostinga tilbake foregår til en spesifik partisjon og ikke selve harddisken (da forsvinner partisjonene).

Dette er jo meget risikabelt siden man må slette OS fra disken. Vent heller å se om noen andre har en løsning før du eventuelt realiserer denne. Ghosting gir jo deg muligheten til å ghoste til en egen (OS)disk også, Raptor f.eks. hadde jo vært ypperlig valg, men tipper dette er bortkastede penger i dette tilfellet ;)

Offtipic: Post nr. 666 :devil:
Lenke til kommentar

Evilman: nope, funka ikke :no:

 

AMD-King: Dette har jeg aldri vært noe særlig borti før, har heller ikke noe ghoste-prog.. Dette er på skolen, ville helst ha ungått å formatere for å slippe så mye stress og tid, men thnx anyway ;)

 

Solaris: Har desverre brukt all plassen på eksisterende partisjon :(

Lenke til kommentar

Det er bare å bruke Partition Magic til å krympe OS-partisjonen fra 60GB til f.eks 15GB. Dette fungerer selvsagt bare om du har under 15GB brukt plass på 60GB-partisjonen. Når du har gjort dette kan du opprette de tre nye partisjonene i det ledige området på 45GB.

 

Men jeg skjønner ikke helt hvorfor du vil dele den opp i så mange biter. Normalt er det mest hensiktsmessige å skille mellom alt som er innstallert og alt som ikke er innstallert.

 

PS. Bare en ting jeg vil stadfeste: Det heter partisjon selv om det er bare en partisjon på hele harddisken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...