Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Bekreft at AGP/PCI lås er på. Ser at du skriver at den står på auto i bios. Jeg tror ikke du trenger å justere spenningene opp etter bare 202MHz på FSB. Videre kan du koble fra alle enheter annet en OS disk og skjermkort for å eliminere et mulig problem med PCI-enheter som ikke tåler økt frekvens.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg far satt på 5:4 og 3:2(prøvd begge deler) og satt opp rammen til 2.9 og 2.8 volt (prøvd begge deler), men jeg kommer kun til 3030Mhz, altså 30 Mhz klokking. Selv jeg vet at det ikke er mye.  Det som skjer er at enten så finner ikke maskinen hardiskene hvis jeg klokker eller så låser den seg i oppstarten, før den kommer til Windows.

 

Her må det være noe galt.

 

Hva kan jeg gjøre nå?

 

(jeah! innlegg nr.200) ;)

låst apg/pci ?

 

det er forresten en feil på max3 kortet til ABIT som gjør at minne ikke er stabilt på over 2.8volt uten å modde det.. ( NB! Kun rev 1.0)

Endret av Pritorian
Lenke til kommentar

Jeg sliter med det samme problemet. Har en P2,8 som jeg ikke får over 225fsb.

Går jeg over dette blir systemet ustabilt eller booter ikke i det hele tatt.

Oppsettet mitt består av:

Abit IC7-MAX3

Corsair TWINX 1024-3200LL (2x 512)

Asus GeForce 4 Ti4600

 

Har låst AGP/PCI til 66/33. Og kjører "NB Strap Cpu" på auto.

Ikke 800slik som på bildet. Oppsette på bilde booter ikke maskinen på. Kjører på 220/66/33 nå..

bilde1.jpg

 

Hva bør jeg kjøre DRAM Ratio på?

Kan jeg komme lengre enn 3,16ghz som er øverste hylle nå!

Hadde håpet på 3,2 vertfall...

Og har noen tips til ram inst.? Vil utnytte mest mulig av systemet!

 

bilde2.jpg

 

Vet ikke om bildene er til hjelp.....

Endret av Marzo
Lenke til kommentar

De fleste P4 Northwood-CPUene har et tak på ca 3.4-3.6 GHz, virker det som, basert på CPU-databasen til overclockers.com.

 

Når det gjelder P4C 2.8, så har jeg en slik med SLW6J-stepping, som er ganske bra, og med et IC7 hovedkort fikk jeg den opp i ca 3.4 GHz, men da tok hovedkortet kvelden etter noen måneder (uvisst an hvilken grunn). Hvis du har SL6Z5 (best) stepping på 2.8'en din, kommer du nok opp til 3.5-3.6 før den gir seg.

 

Har du forresten oppdatert BIOS til siste utgave?

 

Var jeg deg hadde jeg lekt litt med "NB Strap CPU"-innstillingene og se hva det førte med seg. Husker ikke akkurat hva og hvorfor, men husker at jeg hadde litt trøbbel med akkurat den før jeg fikk det til.

Endret av Aetius
Lenke til kommentar

Hva menes med SLW6J-stepping? Hvordan finner jeg ut om jeg har dette.

Har ikke oppdatert bios nei, vil jeg vinne noe på det?

Muligens "NB Strap Cpu" gjør noe kluss med auto valget å bør defineres på 800mhz intern bus. Er det ikke det dette valget definerer?

Lenke til kommentar

Er det best med låst eller ulåst AGP/PCI?

Marzo:

Er ikke sikkert det er ditt problem, men Max3 sliter jo med Corsair brikker.

 

Pritorian:

Hva er rev.1?

Grunnet til at jeg prøvde minnet på høy volt var at Snekker'n sa at GeiL minne likte det.(se tidligere i tråden.)

 

(PS: Ligger oppdateringen på bios på abit sine hjemmesider?)

Endret av kennethdammyr
Lenke til kommentar

Kenneth: Det Marzo sier er at du bør sette innstillingen til Fixed sånn at du er sikker på at

AGP/PCI er låst til rett frekvens (66/33).

 

Marzo: Drøyt 220 FSB er omtrent det du kan forvente i 1:1 med det minnet. Om du slakker noe på timingene (f.eks 3-3-3-7), og evt. øker spenningen, kan du kanskje presse et par MHz ekstra, men jeg tviler på om du merker noen ytelsesforskjell. Kjør 5:4, og du bør være i stand til å kjøre 275 FSB før minnet igjen får trøbbel. Kjapp hoderegning (med kalkulatoren) viser at på 275 FSB vil din 2,8 P4 kjøre på 3,85 GHz. Så langt kommer du nok ikke, men 5:4 gir deg mulighet for å finne grensen for din CPU.

Lenke til kommentar
Hva menes med SLW6J-stepping? Hvordan finner jeg ut om jeg har dette?

Det vil som oftest stå både på pakken og selve prosessoren. Stepping er en angivelse av en slags undergenerasjon av CPU'en. Des senere CPUen din er produsert, des bedre er det, grovt sett, fordi man har hatt tid til å finpusse design etc.

 

Har ikke oppdatert bios nei, vil jeg vinne noe på det?

 

Du bør HELT KLART oppdatere BIOS! Med mitt gamle IC7-kort kom jeg ikke av flekken med den BIOSen som fulgte med, men da jeg oppdaterte med siste versjon fra Abits sider, ble kortet mye friskere. Prøv det. På Abits sider (www.abit-usa.com, elns) finner du også fremgangsmåte, flashutil, etc. Les og bli vis!

Lenke til kommentar

Har nå prøvd meg litt frem i bios.

Satte minnet til 5:4 og prøvde med først 230, så 240 og nå kjører jeg på 250!

Noe som tilsier 3,5Ghz! Er forsåvidt storfornøyd med det. Men muligens jeg kan klare 260x14 også, altså godt over 3,6Ghz. Tester systemet opp i mot 3,5 først for å sjekke stabiliteten.

oc.jpg

Som sagt har jeg enda ikke oppdatert bios, og føler jeg har greid å komme langt. Hva som er så spinnhakkanes galt med bios siden du ikke kom av flekken? Er ikke helt med på hva du mener med friskere. Setter av deler av ettermiddagen til bios oppdatering da. Leser og blir vis ;)

Lenke til kommentar
JEG ELSKER DETTE FORUMET!!!

Jeg oppdaterte BIOS og låste AGP/PCI, satt Ratio på 5:4, rammen på 2,8v og vips!
Nå kjører jeg på 3,54 Ghz. Ikke fordi jeg ikke kommer lenger, men FORDI JEG IKKE TØR!

Fint hvis dere kunne gi meg en link til å laste ned Prime95, jeg finner det ikke.

[img]http://www.freewebs.com/bullfactory/status.JPG[/img]

TAKK!!! :thumbs: Endret av kennethdammyr
Lenke til kommentar

kennethdammyr: Da var vi begge godt på vei med overklokkingen.

Hvilket program er det du har screenshot av der? Speedfan? Har du url til det? Ser det måler temp på harddiskene? Kunne trengt det til serveren min. Hva har du satt bus hastigheten på nå? 253?

Har som sagt nå prøvd meg på "bare" 250. Føler snart for å strekke det litt lengre.

Noen som vet hvordan vi med HT kan kjøre Prime95? Disable HT?

Lenke til kommentar

Virker som om vi har to fornøyde ferske overklokkere her nå :cool:

 

Så lenge dere ikke skrur opp volten på CPU eller minne (2.8V på Geil er uproblematisk), er det ikke noe fare å gå lengre. Øk gradvis, og kjør på med Prime, Sisoft eller andre stresstester. Når ting begynner å bli ustabilt, er det bare å senke FSB noen Hz. Hold et lite øye med med temp, og pass på at ikke denne beveger seg noe mye over 60C.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...