Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Asus WL-500g trådløs ruter

Anbefalte innlegg

Jeg har en Asus WL-500g trådløs ruter som til stadighet bryter internett forbindelsen. I Status & Log viser den at den er ONLINE men kun en RESTART må til for å surfe nettet.

Den bryter forbindelsen uregelmessig - alt fra etter 5-6 timer til flere ganger i timen.

Er det flere som har liknende problemer med denne routern?

Takker for svar.

Endret av HAGA2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har samme problem med min ruter. Tror det ikke har noe med rutern å gjøre men med telenor online. De sliter med linjene sine.... Prøv å koble fra ruteren a se om det skjer det samme da!

Jeg har dlink 614+.

telenor sliter ikke med linjene.... jeg har en oppetid på 1 år nå.... :yes:

Telenor er stabilt som f!! det skal de ha!

Lenke til kommentar

Hei,

Dette er et kjent problem. Problemet er at både ADSL-modemet og ASUS-ruteren har auto-sense på hastighet og duplex. D.v.s. at WAN-porten på ruteren og LAN-porten på ADSL-modemet begge står på automatisk tilpassing av hastighet (10 eller 100 Mbit) samt automatisk tilpassing av duplex (half eller full duplex). Dette medfører at ruteren og/eller modemet (vet ikke hvem av de) registrerer masse feil på denne porten og resetter porten. Dette er spesielt plagsomt hvis man overfører store mengder data.

Løsningen er å konfigurere f.eks. WAN-porten på ruteren til hastighet 100 Mbit og full duplex, og deretter la modemet bruke auto-sense for å tilpasse seg dette. Men det er ikke helt enkelt å gjøre dette og det ligger ikke helt opp i dagen hvordan man gjør akkurat dette. På forumet http://www.chupa.nl/forum finner du en del poster som beskriver akkurat dette problemet. På dette forumet finner du også en firmware du vil trenge og som er skreddersydd så man kan gå inn på ruteren via Telnet og sette hastighet og duplex for WAN-porten. Selve linken til posten som beskriver dette problemet på dette forumet finner du her.

Jeg har selv hentet ned firmware 1.6.3.5-5 (som du finner her). Etter å ha lastet inn ny firmware til ruteren så gjør du som følger:

1) Start Telnet (fra en kommando-linje i windows)

2) Skriv open 192.168.1.1 (eller den adressen som du har på ruteren din)

3) Logg på som admin og med passordet til admin-brukeren på ruteren

4) Når du får opp ~ # så er du pålogget og kan utføre kommandoer. Kommandoene som følger etterfølges av at man trykker Enter.

5) Skriv: nvram set bootCmd0="/usr/sbin/et -i eth1 speed 100full"

6) Skriv nvram commit

7) Lukk Telnet

Håper dette er til hjelp. Jeg har i alle fall gode erfaringer med denne løsningen, så får vi bare håpe på at ASUS kommer med en oppdatert firmware hvor man kan gå inn å sette hastighet og duplex via web-grensesnittet i fremtiden. Beskrivelsen er forøvrig hentet fra det nevnte forumet.

Lenke til kommentar

Hei perms...

Dette kan gjelder min dlink 614+ også.

Problemet er helt likt!

På min kan jeg velge wan selection 100 - 10 -eller auto 10/100

Har satt den på 100 nå, men står ikke noe om duplex? er den viktig....?

Hvordan kan jeg stille modemet til 100?

Fint innlegg forresten.....

Lenke til kommentar

For å først forklare hva duplex er for noe:

Simplex: Betyr 1-veis overføring. Eksempel vanlig radio-mottaker (som når man lytter til NRK)

Half Duplex: Betyr 2-veis overføring, men kun i en retning til en hver tid. Eksempel her kan være walkie-talkie.

Full Duplex: Betyr 2-veis overøring i begge retninger samtidig.

Half Duplex er gjerne brukt på gamle nettverks-HUB'er, mens full duplex er vanligvis brukt når en PC er koblet til en switch eller ved PC til PC forbindelse ved bruk av en krysset kabel. Det finnes sikkert noen her på forumet som kan utdype dette mer enn meg, da jeg ikke er noen ekspert på dette området...

Men for å svare på spørsmålet ditt, ja duplex har noe å si. Når man setter ruteren til Auto så gjelder det vanligvis både hastighet og duplex. Vil tippe at når du endrer fra auto 10/100 til enten 10 eller 100 så setter du samtidig duplex til full. Men dette er som sagt ren tipping.

Jeg har også lurt på det samme om det går an å sette Telenor-ruteren til en fast hastighet/duplex. Det går sikkert an, men jeg vet ikke hvordan. Rekner med at man må bruke console-porten på ruteren for å få dette til. I tillegg tipper jeg at man må ha passordet for ruteren for å få endret dette.

Lenke til kommentar

Ny firmware er ute:

http://www.asus.com.tw/support/download/se..._en.zip~zaqwedc

En god del ny funksjonalitet

(ser ut til at de har lagt til mulighet for å sette hastighet / duplex manuelt):

1. Add: Tx Power adjustment.(Only for power user)

2. Add: "Tx Only" for Idle Disconnect Time of PPPoE in seconds

3. Add: PPPoE connection status in detail

4. Add: "Protocol Number" in Virtual Server(for example GRE, OTHER 47, for PPTP server in LAN)

5. Add: DHCP Server that allows fixed MAC address

6. Add: "ZoneEdit" for DDNS

7. Add: WAN Status report when wan connection is disconnected

8. Add: Redirect to Quick Setup when first time access

9. Add: Allow Filter rules into DMZ(ok)

10. Add: Enable NAT Firewall when Internet Firewall is enabled.

11. Fix: DDNS bug when dhcp release/renew is performed.(DDNS abuse)

12. Fix: Printer support for HP1210 psc

13. Fix: PPTP server behind WL500g/b passthrough

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...