Gå til innhold

pc som lukter vondt når den blir varm

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har etter røykutvikling fra en tørrkokt teflon kjele med stroganoff i fløtesaus fått en vond lukt som kommer ut av pc`n når den blir drifts varm.Leiligheten er rengjort og lukter "sol og sommer" he he he,men pc`n stod på når dette skjedde og har sugd inn mye av denne forferderlige lukta så jeg må nok gjøre noe med den.Er det noen som har tips om hva jeg kan bruke? jeg har tenkt å demontere hele maskinen bit for bit inklusiv psu.jeg er i hovedsak redd for hovedkort og skjermkort,harddiskene tørker jeg bare av.Jeg har kjøpt en flaske med Contact Cleaner,den typen som er merket for bruk på :releer,brytere,kontakter,terminaler,krests brytere,forbindelser og trykte kretskort.

Jeg har tenkt å spraye på og la det renne av og ligge å tørke et døgn,

Begynner med dette først søndag eller mandag

Har noen gjort det samme før? hvis det hvordan ble resultatet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det lenge siden dette skjedde? Jeg nekter å tro at dette kun gjelder for PCn din, men det er nå mine tanker.. Har du PCn stående rett ved siden av ovnen? :)

Om det er noe i PCn din som kan fange opp lukt må det være "hårete" kjøleribber. Dvs vanvittige mengder støv som ligger rundt feks CPU-kjøleren. Når dette blir varmt så varmes støvet opp og avgir ufyselig lukt.. Hva med å åpne PCn og rengjøre for støv i første omgang.. Også inni PSU og tørke ren alle vifter. Nytter ikke dette vil vel neste steg være å rengjøre elektronikken med electro-clean. Innsidene i kabinettet kan du vel rengjøre med isopropanol, om du vil ha et løsemiddel som kan ta knekken på det som er avsatt av lukter.

BTW. Teflon som "tørkokes" avgir svært giftige gasser når det kommer opp i et par hundre grader. Vært hos legen etter dette? Merket noe til irritasjon i luftveiene?

Lenke til kommentar

Har en annen løsning du kan prøve. Har brukt dette i kjøkkenvifta etter et lignende uhell, og det hjalp. Kjøp en flaske X-it, samt et et par X-it luftrensere. Spray x-it på litt tørkepapir eller en klut, og tørk over alle deler/flater som tåler vann. Eksempler- innsiden av kabinettet osv. Putt luftrenserne inn i maskinen. Dette kan spare deg for jobben med kontakt- sprayen, samt all skruingen. Det er forsøket verdt!

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar

Jeg svartsvidde en hel kjele popkorn. Bare kull i kjelen, og det luktet død og dævel hver gang jeg startet køjkkenvifta. Det hjalp mye med X-iten, men den utretter ikke mirakler. Du har ikke mulighet til å la den gå et døgn på terassen eller noe sånt, da? Da får den luftet seg godt.

Lenke til kommentar

1. Koble av strømledning og "lad ut" statisk elektrisitet.

2. Ta en ren fille godt fuktet i edikksløsning og tørk rent ALLE flater du kommer til.

3. La kabinettet stå åpent (gjerne på en veranda) med en vifte mot HK noen timer for å påse at det er skikkelig tørt. VOILA. Edikk banker forresten X-it sønder og sammen når det gjelder fjerning av lukt (og så koster den en brøkdel...)

Lenke til kommentar

tør jeg foreslå en kombinasjon av flere forslag:

* rengjør alle filtere i pcen og fjern lo- og støvdotter

* bruk eddik der du tør bruke dette

* bruk x-it der du har hatt eddik

* bruk isopropanol på deler som ikke tåler eddik eller x-it

* fjern den døde musa fra cpuen

* la pcen stå på utenfor kåken i et døgns tid, pass på at den står tørt og trygt

hvis lukta fremdeles sitter i etter dette, så får du være litt oppfinnsom og lage et eget luftisolert rom kun for pcen - eller kjøpe ny pc.

Lenke til kommentar

Mye bra forslag her,Takk for det.

Til deg først Hart,jeg har en liten 2roms uten dør mellom kjøkken og stue og jeg ser at pc`n har fått noe røyk og ting i viftene for de filtra jeg bruker der er nå "nikotin" farget og det lukter også.jeg skal prøve noen forskjellige ting både eddik og X-it som jeg ikke tenkte på høres lettvint og interessant ut.Uhellet skjedde for 3 dgr siden og er selvskyldt så det ble ikke rart forsikkringen hadde å bidra med.Men jeg driver fortsatt å skurer og vasker.

Takk så langt folkens

Mvh

Kark

Lenke til kommentar

Kark: Høres ut som en temmelig kjip opplevelse. De filtrene bytter du vel tipper jeg.. mulig at å fjerne/erstatte dem vil redusere odøren betraktelig. Hold oss underettet om du klarer å få fjernet lukten da.. De fleste av oss lager tross alt middag hver dag så faren for å oppleve det samme er stor ;)

Det tipset med Ozon tror jeg kan funke, men he he.. ikke gjør det hjemme selv da.

Lenke til kommentar

Hei alle,nå er jeg ferdig med "rensinga" av pc`n,Prøvde med eddik skål og X-it hele Lørdag og litt på Søndag men jeg syns ikke det hjalp noe serlig.Byttet også alle filtre i samme slengen.Har også snakket med Polygon men ble forespeilet en "stiv" pris uten at noen konkrete tall kom opp så jeg tok saken i egene hender. Brukte hele Søndag kveld på å demontere pc`n,og min kjære Zalman 7000cu var hel seig og guffen av noe sotlignende som luktet veldig vondt,det samme med mitt Powercolor 9800pro som jeg demonterte kjøler og vifte fra gpu.Psu`n et Fortron 360w m\12cm vifte ble også åpnet.Så tok jeg alt av print kort og kjølere uten vifter + psu ut på verandan og kjørte på med Contact Cleaner til alt var gullende reint,brukte nesten 3 boxer.vasket kabinettet,printer,skjerm,mus og tastatur med grønnsåpe og salmiakk,til slutt tok jeg viftene som jeg kødda litt med q-tis og klut for å vaske. ble ikke helt for nøyd med dem,virker som lukta har gått I plasten liksom,men men et par nye kabbis vifter er greit nok.

Nå lukter pc`n ikke vondt lenger og ledningene er helt supert stripsa+ det er nå Artic Silver 3 mellem alle kjølerer og chips,det føles helt topp men det var en Hel****s jobb

Lenke til kommentar
Går ikke slikt på forsikringen? En i familien røykla hele kåken sin for ett års tid siden og forsikringsselskapet betalte all vask inkl. malerier til rens osv.. :-)

Men det var kanskje ikke ille hos deg?

les over....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...