Gå til innhold

TV-kort til PC

Anbefalte innlegg

Viser til http://www.nrk.no/informasjon/lisens/1385074.html på Nrk.no

"I følge Forskrifter om fjernsynsmottakere § 4 må alle som har fjernsynsmottaker, videospiller med mottakerdel (tuner) eller satellittmotaker betale kringkastingsavgift(lisens)."

Hva defineres som fjernsyns-mottaker? Grunnen jeg spør er at jeg er i tvil-om et TV-kort til PC regnes som "fjernsynsmottaker", pga måten setningen i forskriften er skrevet.

Det skilles klart mellom "fjernsynsmottakere" og "videospiller med mottakerdel (tuner)".

Jeg tolker det dithen at siden det skilles mellom disse to, og videospiller med mottakerdel er nevnt i separat leddsetning, så regnes ikke TV-kort med i "fjernsynsmottaker" da dette ikke er nevnt. (Burde i såfall vært nevnt "Datautstyr med Tuner").

Til poenget:

Må man betale tv-lisens hvis man bare har TV-kort til PC'n, eller går det an å slippe unna med de argumentene jeg bruker (eller andre gode argumenter for så vidt, hvis noen kommer på!).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du er pliktig til å betale kringkastingsavgift så lenge du har utstyr til å kunne få inn tv signaler. Du er til og med pliktig til å betale avgiften selv om du ikke får inn NRK men har utstyr som kan få inn signaler.

Lovteksten er ganske generell slik at lovgiver slipper å måtte definere nye gjenstander hver gang det kommer noe nytt som kan brukes til å få inn fjernsynssignal.

Kontrolløren har ikke lov å gå inn i huset ditt om han ikke blir invitert inn. Men du ligger litt tynt an om han ser eller hører at du har en tv og ikke kan vise til at du har betalt kringkastingsavgiften.

Lenke til kommentar

Meeen, jeg tror ikke du kommer til å bli tatt for 'sniktitting' hvis du bruker tv-tuner til PC'n.

Hvis han av en eller merkelig måte merker at du ser på tv via pc'n, så kan du si at det er opptak.

Men jeg vil på ingen måte oppfordre til sniktitting (Vil jo ikke bryte noen regler).

Lenke til kommentar
Kontrolløren har ikke lov å gå inn i huset ditt om han ikke blir invitert inn. Men du ligger litt tynt an om han ser eller hører at du har en tv og ikke kan vise til at du har betalt kringkastingsavgiften.

Kan ikke skjønne hvorfor du ligger tynt an om han ser at du har tv, du kan fortelle han at du kjøpte den brukt for et par timer siden og var på tur til nrk for å få en innbetalingsblankett. Dette vil være umulig for nrk og motbevise.

Av prinsipp kommer jeg aldri til å betale tv-lisens (bruker ikke nrk), jeg kommer heller aldri til å betale en parkeringsbot som er utsendt av et privat firma.

Lenke til kommentar

Hvis du kjøper TV i butikk må du ofte fylle ut skjema om lisens greier, ikke hvis du bestiller TV kort til PC og en liten TV antenne som du kobler sammen, men da er du liksom pliktig å melde fra. Eneste du kan unngå lisens lovlig på er lomme TV'er såvidt jeg vet.

Manuell inspeksjon blir utført (skjelden) ved at "Peile bilen" kjører rundt og sjekker hvem som har antenner utendørs og som kanskje ikke er oppført i lisens registeret. Så de sliter med å finne deg hvis du har innendørs antenne og PC TV. Vet ikke om de kan måle no signal også, men det tviler jeg på.

Lenke til kommentar
Hvis du kjøper TV i butikk må du ofte fylle ut skjema om lisens greier

Om du noen gang skulle komme inn i en butikk som praktiserer dette, bør du tenke deg om 2 ganger før du kjøper tven derfra. Ingen butikker har plikt til å fylle ut noen som helst skjema og/eller be om legitimasjon når de selger en tv. Men det som derimot skjer er at butikken faxer/sender over lister med alle som har kjøpt "avgifts-pliktige" produkter til nrk. Men hvem har sagt at du trenger bruke et navn som eksisterer når du kjøper tven?

Endret av zaico
Lenke til kommentar
butikkene har faktisk melde plikt ved sag av tv og di fyller ikke ut skjemaet med en gang di bruker bare infoen som di får nå du sier hvem du er for og få garantien men det er ikke legtimasjonsplikt

Ctrl+C

Åpne Word

Ctrl+V

F7

...bare et tips

Lenke til kommentar
butikkene har faktisk melde plikt ved sag av tv og di fyller ikke ut skjemaet med en gang di bruker bare infoen som di får nå du sier hvem du er for og få garantien men det er ikke legtimasjonsplikt

Ctrl+C

Åpne Word

Ctrl+V

F7

...bare et tips

Slike kommentarer kan du holde deg unna.

Skaper bare dårlig stemmning.

Flyttes også pga feilposting.

Lenke til kommentar

Var i tvil selv, men har vel egentlig ikke noe med skjermkort og skjermer og gjøre, var derfor jeg postet i annet... Tv-kortet er verken koblet til skjerm eller skjermkort - eneste relaterte er at man ved hjelp av tv-kort kan få se bilder på skjermen, men det får med nettverkskort koblet til et nettverk med filmer og ... Menmen.

Anyways, er jævli surt å måtte betale 1900 spenn for dritt som man aldri ser på... :/ Blir nok å unngå lisensen for all del i verden - de kan vel ikke peile meg heller om signalene går gjennom kabel-tv (er innlagt i alle leiligheter i huset, obligatorisk).

Dessuten kan jeg vel bare si at det er internett via kabel :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...