Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Som det blir nevnt her så er ikke MD like stabilt som CF. Dette fordi MD'en er en bitteliten harddisk med mekanikk som er mer utsatt for ytre påvirkning enn et CF-kort.

Likevel er det i dag et meget prisgunstig alternativ til CF, og ved normal bruk skal det ikke oppstå problemer. Jeg har brukt min 1 Gb Microdrive i snart et år, og har aldri hatt noen vansker med den. Har hørt om tilfeller med defekte enheter, men disse blir selvsagt byttet på garantien. Ulempen er jo hvis du har alle ferieminnene på en MD, og denne bestemmer seg for å ta kvelden... Likevel, dette tilhører absolutt sjeldenhetene, og hadde Microdrive vært så dårlig og ustablit som enkelte dommedagsprofeter hevder, så tviler jeg sterkt på at de fremdeles hadde vært i produksjon.

Hitachi har overtatt produksjonen etter IBM, så de nyeste MD'ene er derfor av merket Hitachi.

Konklusjon: Dersom du ikke har råd til 1 Gb CF, kjøp en Microdrive. Du vil antakeligvis bli meget fornøyd med den. Har du råd til å betale de ekstra hundrelappene for et CF-kort, så gjør du sannsynligvis et litt tryggere kjøp.

Lenke til kommentar

Jeg synes ikke du bør gå til anskaffelse av microdrive. Her er begrunnelsen.

En microdrive er en harddisk som må spinnes i gang. Dette bruker batteri og er dessuten tidskrevende. I tillegg er den jo som sagt mer sårbar for ytre påvirkninger.

Dersom microdriven din ryker har du mistet masse data. Personlig synes jeg det er smartere å ha mindre minnekort, f.eks 2x512 fremfor 1x1gb. Dersom du ikke har helt spesielle plassbehov, tar mange bilder i raw-format eller TIFF med et kamera med mange megapiksler, synes jeg heller du bør vurdere mindre minnekort.

men det er tross alt billig...

lykke til med valget!

Lenke til kommentar

Takk for svar! Forumet her er utrolig digg!

Jeg er fremdeles litt i tvil.. men en god ide å heller kjøpe flere mindre

CF-kort enn et stort. Har mange fordeler.

Fant en side her http://www.kenrockwell.com/tech/cf.htm som hevder at MD'en

er mye bedre enn de flestes oppfatning. Interessant lesning synes jeg.

Men de er nok mer følsomme for fuktighet, trykkendring og temperatursvingninger

enn CF-kortene er. Åsså vil der nok gå en del mere strøm ja + en tanke lavere

lesehastighet enn CF-kort.

Tror jeg går for etterhvert 2x512Mb CF. Lexar skal visst være et sikkert valg,

i alle fall for Nikonbrukere.

Liste over Nikon-testede kort her;Nikon

Forresten så kjøpte jeg et Nikon D70 idag! HURRAAAA!!! :D

Ser at nå er batteriet akkurat oppladet, så kameraet begynner å bli utolmodig, hehe!

Skal prøve å få lagt ut ISO-tester og diverse testbilder som jeg selv har savnet på nett!

-Christoffer

Lenke til kommentar

Takk, hehe!

Jepp, D70 var bra saker, skikkelig herlig å ha henda i et skikkelig kamera!

Veldig mye å sette seg inn i, men mange muligheter er bra!

Er foreløpig veldig fornøyd med muligheten til å bestemme styrken på den innebygde blitzen. Flott for utfylling!

Har mange timer med testing av funskjoner igjen ennå. (+tusinger å bli kvitt på glass..)

Jeg har kjøpt med 18-70 objektivet, det virker helt konge.

Har ikke fått mitt ennå, de hadde ikke fått det inn på fredag. Håper på å få

det denne uka!:)

Har lånt et gammelt manuelt objektiv for så lenge. Det er håpløst, men det går

ann å ta bilder med litt testing. Lysmåling funker ikke med MF-objektiver...

-Christoffer

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...