Gå til innhold

klokke til XP2800+

baRs

Anbefalte innlegg

Heisann.

Vil klokke litt jeg, men lurer på hva jeg FSB og multiplyeren skal stå på?

NF7-S 2.0

Barton XP2500+

Geil Dual Channel Ultra PC3500 433MHz DDR (2 stk altså)

Jeg vil klokke til XP2800 (vet den kan ta XP3200, men vil kjøre litt stabilt/sikkert).

Hva skal FSB'en og multiplyeren stå på i mitt tilfelle. Er det ikke slik at det er best med en lav multiplyer?

Hvordan skal minnet stilles inn nå? Står på auto, men da oppnår jeg bare 217MHz..

(har søkt og søkt, men finner ikke en lignende tråd)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prøv med Fsb 200 mp 9,5 = 1900Mhz.

La Vcore stå på 1.65

Sjekk at minnet er riktig innstilt (default eller by spd)

Fsb ratio kan gjerne stå på auto.

POST, Boot Windows og så primer du litt med selvsagt prime95 (24 timer er ok).

Forresten minnet dit kjører 2xFsb, altså når du har 217 så blir det 434MHZ. Skal du høyere opp i Mhz med det minnet må du gi mere volt til det, eller stille latencyes på noe høyere.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

du må jo sette den på 12,5*166 for å få en xp 2800+ , siden det er en barton.

Men det er VELDIG sikkert å sette den opp til 11*200 (xp3200+), siden det er AKKURAT samme kjerna. Bare du har en kjøler som klarer dette. sett opp vcore ett hakk også, så skulle det funke fett.

Lenke til kommentar
Jeg vil klokke til XP2800 (vet den kan ta XP3200, men vil kjøre litt stabilt/sikkert).

Med det hovedkortet, den CPU'en og det minne kan jeg ikke skjønne hvorfor ikke XP3200+ skulle være sikkert...

Hvorfor kjøpte du PC3500-minne dersom du ikke skal klokke mer?

Velg "XP3200+" i BIOS - skal funke helt greit. CPU blir litt varmere, men antar du har en boxed eller bedre vifte...

Lenke til kommentar

Med det hovedkortet, den CPU'en og det minne kan jeg ikke skjønne hvorfor ikke XP3200+ skulle være sikkert...

Hvorfor kjøpte du PC3500-minne dersom du ikke skal klokke mer?

Velg "XP3200+" i BIOS - skal funke helt greit. CPU blir litt varmere, men antar du har en boxed eller bedre vifte...

Varmeutvikling. Derfor lønner det seg å ta det gradvis, spes hvis man ikke har en top notch kjøler.

Lenke til kommentar

Ok. funnet ut at ett eller annet er låst og kan bare benytte 11 i multiplyeren.

Har nå 11*190 = 2090GHz = XP2800+. Dette funker helt fint og CPU'en holder 44c med laveste hastighet på Volcano 11.

Nå jeg booter opp står det Memory freqency (380MHz), skal ikke dette være 433MHz som minnet mitt skal ha? Hva skjer?

Så dere sier det er trygt å ta 11*200 = XP3200+ ? Vil PC være stabil da?

Lenke til kommentar

En ting jeg lurer på i forbindelse med overclocking:

Jeg har overclocka "Intel P4 Northwood-HT 2.8GHz"-en min med 400mhz. FBS-en min er 225 nå, og volten er 1.575 (satt opp 2 hakk). Er det sånn at hvis jeg setter opp volten ETT HAKK for mye (og alt funker i hakket under), så kan jeg brenne kretsene (ødelegge CPU-en)? Måtte sette den opp først 1 hakk, og så ett hakk til fordi det som klikker først under CPU overklokking; dvs lyden, klikka på 225 FBS (den var originalt 200).'

PS: Kjører på standard vifta som fulgte med (skal kjøpe ny snart), og ett forholdsvis treigt RAM foreløpig (250 mhz tror jeg). Hvis jeg kjøper en brikke til, så jeg har en 250 mhz brikke, og en som er noen hundre mhz raskere, vil da den treige hindre litt (for hastighet)?

Endret av chrml
Lenke til kommentar
Ok. funnet ut at ett eller annet er låst og kan bare benytte 11 i multiplyeren.

Har nå 11*190 = 2090GHz = XP2800+. Dette funker helt fint og CPU'en holder 44c med laveste hastighet på Volcano 11.

Nå jeg booter opp står det Memory freqency (380MHz), skal ikke dette være 433MHz som minnet mitt skal ha? Hva skjer?

Så dere sier det er trygt å ta 11*200 = XP3200+ ? Vil PC være stabil da?

1. 190x2=...........

Det at det står 430MHz på ram er at dei tåler ein frekvens på 430MHz (215fsb)

2. Skader ikkje å prøve, eg vil tru at det går uten nokon som helst problem.

Lenke til kommentar
hvorfor 185 fsb? sett den til 200*9, 10 eller 11 du... trenger ikke å endre på vcore

Til deg og andre som poster det samme. Det er desverre ikke alle XP2500+ som lar seg kjøre på 200MHz fsb... desverre.

Jeg har vært borti to av dem som ikke makter høyere enn ca. 185.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...