Gå til innhold

Eksperter på CPU'er & HK, trenger litt hjelp her

Anbefalte innlegg

Her er problemet:

Jeg har en M-ATX maskin med en Celeron 466MHz, utifra hva jeg fant ut på Intel sin side så går denne på 66MHz FSB og har PPGA innpakning.

Spørsmålet er da om jeg kan hive ut denne og hive inn en FCPGA Celeron 950MHz som kjører på 100MHz FSB. Det jeg ikke vet er om HK takler 100MHz, hvordan finner jeg ut dette?

I tillegg så er det absolutt ingen jumpere for å regulere volten til CPU, jeg vet at 950MHz Celeron krever 1.75v.

Noen som kan komme informasjon som kan avgjøre om denne maskinen greier en slik oppgradering.

Telcontar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kommer helt an på hovedkortet som sitter i maskina di. Kan du finne ut hva slag det er??

Gamle PPGA hovedkort takler ikke FCPGA prosessorer. Men etter at FCPGA kom ut begynte hovedkortene å støtte begge deler. Jeg vet også at det var mulig å kjøpe et adapter som gjorde om PPGA til FCPGA, men jeg vet ikke om det fortsatt er mulig å få tak i.

De fleste PPGA hovedkortene var ihvertfall basert på brikkesett som takler både 66 og 100 mhz fsb. Så det står og faller på om hovedkortet takler FCPGA eller ei. (Evt om det funker med den adapter saken hvis du finner tak på en).

Lenke til kommentar

Vel fant ut hvem som produsere disse adapterene: Powerleap

Ang vcore så kommer det også helt an på hovedkortet, men selv om du ikke har jumpere/bios instillinger for dette så er det automatisk justering av vcore. Noen hovedkort har begrensninger på dette allikevel, "brente" mitt gamle Abit BH6 med en (den gang) ny Pentium 3. hehe. Taklet visst ikke helt at den skulle ha så lav spenning. :grin:

Lenke til kommentar

Takk for info Ash, jeg skal ta en telefon til Compaq og høre hva de har å si.

Ellers så kan jeg jo prøve å finne ut med Sisoft Sandra osv.

Compaq får vel lagd sine egne HK, ingen spesiell merke.

Maskinen er 3-4 år gammel.

Powerleap kjenner jeg godt til fra før (har en annen type adapter), visste ikke at de lagde dette adapteret også.

Telcontar

Lenke til kommentar

Compaq bruker såvidt meg bekjent FIC eller.no (ta det med en klype salt, FIC var det første merket som "ringte" noen bjeller ihvertfall). Men det er jo OEM hovedkort så det står ikke på de. OG jeg aner ikke om de har brukt samme produsent i mange år eller ei.

Powerleap er vel den største produsenten av slotket adapter tror jeg. Ta en titt på hjemmesida dems, de har en "lass" med forskjellige adapter. :smile:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...