stein73 Skrevet 18. mars 2004 Del Skrevet 18. mars 2004 Jeg er litt fersk i dette,saken er det at vi har 2 maskiner på jobb som er koblet opp imot en zyxel router/brannmur. Og jeg vil gjerne sette opp en remote desktop på min jobbmaskin slik at jeg også kan jobbe hjemmefra. Er det noen som kan gi en enkel forklaring på hvordan dette kan gjøres ? Lenke til kommentar
faust_ Skrevet 18. mars 2004 Del Skrevet 18. mars 2004 Om maskinene du vil jobbe på er Windows 2000-maskiner må du bruke tredjeparts software eller remote console. Remote desktop er ikke et alternativ på dem. Om maskinene på jobb er WinXp og du jobber fra Win2k hjemme kan du få en Remote Desktop-klient for Win2k fra MS sine hjemmesider. Ellers kan du prøve RealVNC, som er en videreutvikling av AT&T sitt VNC-program. Dette er et system som har bestått tidens prøve. Om du velger riktig under installasjon starter programmet som en tjeneste ved boot, så du også kan logge inn. Du må med andre ord ikke være pålogget maskinen lokalt før du går fra jobb, slik du må på enkelte andre vnc-versjoner. Sikkerheten er også rimelig god om du velger å disable lokalt tastatur/mus når du kobler til, samt setter at maskinen automatisk logges av når du lukker forbindelsen. To små tips: Skru av skjermen før du går fra jobb, så begynner ikke folk å stusse på om du har blitt hacket når muspekeren beveger seg og ting skjer. RealVNC blanker nemlig ikke skjermen. En annen ting, om du får behov for å trykke ctrl-alt-del så er det ctrl-alt-shift-del som er vnc sin kommando. Dette for at din egen maskin ikke skal reagere når du trykker. RealVNC får du her: www.realvnc.com. Lenke til kommentar
erikindre Skrevet 18. mars 2004 Del Skrevet 18. mars 2004 Enig med FauSt_. VNC er et glimrende alternativ. Jeg har ikke prøvd så mange andre alternativer og faktisk aldri brukt remote desktop da jeg synes VNC er enkelt og dekker alle mine behov. Noen hevder imidlertid at VNC er en relativt treg løsning. Et lite problem kan være at VNC ikke er kryptert. Dette gjør at det blir noe usikkert om det er snakk om å bruke det til konfidensielle oppgaver. En løsning som visst nok skal fungere bra her er ssh-tunneling. Lenke til kommentar
stein73 Skrevet 18. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2004 Nå er det slik at jeg bruker xp pro på hjemmemaskinen min med vanlig isdn . Skal jeg også bruke RealVNC på hjemmedataen eller? Lenke til kommentar
erikindre Skrevet 18. mars 2004 Del Skrevet 18. mars 2004 Du kjører realVNC server på den ene maskinen, og viewer på den andre. Alt sammen ligger i pakken fra realVNC Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå