Gå til innhold

Ny hjemmekino med vekt på stereo lyd.

Anbefalte innlegg

Hei,

Har ca. 15 store til et nytt hjemmekino anlegg. I utgangspunktet er jeg interessert i å få best mulig STEREO lyd og brukbar surround.

Størst problem er at jeg har ikke noe PEILING på recievere og høytallere. Av musikken liker jeg best rock, så det blir en del rock/heavy musikk som skal høre på dette anleget.

Tenkte litt på disse høytallere, som nå er på tilbudt til 8990. Kunne godt tenke meg å droppe subwoofer (er det lurt?) og få med Dali Blue 8008 i steden for de 5005.

Reciever tenkte jeg på Denon AVR 1804.

Kom med forslag og det takker jeg på forhånd for.

Staljin

Endret av staljin
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uten å egentlig se så mye på det, så ser det greit ut. Sjekka at forsterker'n er kraftig nok til høyttalerne? (Kanskje ikke, om du ikke har peiling.)

Veldig grei lyd i de høyttalerne, uansett. Lillesøstra mi har 5005. De er morsomme. Ikke overvettes gode, men rimelig high-class for normale dødelige fremdeles (og utklasser brilliant sånne små kjipe pakker man får på el-butikker glatt).

Dra til din lokale butikk og hør på lyden. Det er genialt.

Lenke til kommentar

Som hoved høyttalere anbefaler jeg at du tar en titt på Audio Pro Blue Diamond

Vunnet det meste av tester i sin prisklasse og nå som du får de til under 10 lapper så er dette et varp. kjøpte de selv for et par år siden til over 15 lapper. Til senter bruker jeg Audio Pro black vector og black diamond som bakhøyttalere. Se om du får hørt på dette systemet før du bestemmer deg! Anbefales på det varmeste!

PS. Du trenger heller ikke så kraftig forsterker når bruker blue diamond i front siden disse har 2 aktive subber pr par som tar seg av dypbassen!!

http://www.dinhifi.no/product_info.php?cPa...08edac11f90f714

Endret av antiloop
Lenke til kommentar

Synes Denon ikke passer spesiellt bra med Dali.

Selv har jeg:

Dali 8008 i front

Dali 3003 bak

Jamo jall som center (skal byttes ut)

Dali SWA12 (kommer i mårra)

Sony Str-db1070 som driver center og bakhøyttalere

Nad c270 som driver frontene

8008 bør ha en relativt kraftig forsterker...

Merker som matcher Dali godt er:

Nad, Marantz, Sony, Vincent og i noen tilfeller Rotel.

Hvis du legger stor vekt på stereo ville jeg satset på Sony eller Marantz.

Endret av cdrom
Lenke til kommentar

Hei,

Takker for alle svar.

Du CDROM, hvordan er de høytallere? Er du fornøyd med lydbildet, dinamik. Ja jeg var innom hi fi klubben og snakket med en fyr der som også sa at forsterkeren er ikke sterk nok til de høytallere Dali 8008.

Jeg har ikke tenkt å spille veldig høyt, har barn. Som sagt siden jeg ikke kan noe om høytallere så valgte jeg Dali 8008 fordi de er 3 veis høytallere og jeg tror (trodde) jeg skulle fått best lyd ut av de.

Selgeren sa at det er fullt mulig å få bedre lyd ut av de 2.5 veis høytallere, men jeg vet ikke helt. Må nok ta meg en tur innom HIF klubben og avtale en demo time for å få høre litt musikk på de forskjellige høytallere/recievere.

Hva med den subwoofer? Kan jeg droppe den til fordel for bedre front høytallere/reciever? Er subwoofer viktig?

Hilsen

Staljin

Lenke til kommentar

Dersom det er stereo du vil ha best lyd i, så ville jeg ha sett på Marantz og Yamaha receivere. Disse gir nok et bedre intrykk når det gjelder musikk. Denon, Harman Kardon og Nad er alle veldig gode, og har mye kraft. En av disse vil nok være det rette valget dersom filmopplevelsen står i høysetet.

Jeg har selv en Yamaha Rx-v740rds, og er enormt fornøyd :) Spiller absolutt glimrende sammen med mine Kef høyttalere. B&W høyttalere tror jeg også hadde passet bra med dette apparatet. Ren og fin lyd for alle penga. Men det kommer selvsagt litt an på hva slags musikk man liker også...

En kamerat av meg kjøpte for litt siden Dali 8008 høyttalere sammen med Denon receiver og dvd-spiller. Jeg veit ikke hvilken modell receiveren er, men den er i 8000+ klassen. Syns ikke at hans oppsett låt like bra på musikk som mitt eget, men det er absolutt bra. Er kanskje blitt litt for vant til min egen lyd nå? :p

Edit: Fikk ikke med meg hvilken musikk du hørte på isted. Kan virke som om du er i rett gate med det som du har funnet frem til da... ;)

Endret av Eriond
Lenke til kommentar

kan også anbefale kef og onkyo sammen.

har et ganske greit opsett med 2 sett kef ref. 103/4 forran og bak med kef ref senter, og onkyo integra amp.

det funker like godt til musik som film.

har nå ikke sub men med de høytallerne smeller det mer en nok.

Lenke til kommentar

Selv har jeg:

Dali 8008 i front

Dali 3003 bak

Jamo jall som center (skal byttes ut)

Dali SWA12 (kommer i mårra)

Sony Str-db1070 som driver center og bakhøyttalere

Nad c270 som driver frontene

8008 bør ha en relativt kraftig forsterker...

Hva er grunnen til at du ikke synes Denon passer sammen med Dali? Nå har ikke jeg prøvd ut så mange systemer sammen med Dali til at jeg kan uttale meg så veldig, men ser ikke (eller hørt) noen grunn til å ikke velge den kombinasjonen. Vet at mange velger Nad i stedet til Dali, men føler at det ofte er på grunn av at folk bare uten videre har bestemt seg for at Nad er bedre uansett referanser. Akkurat som folks mening om ATI vs. Nvidia. Folka på hifi klubben anbefalte ihvertfall meg Denon sammen med Dali frem for Nad. Grunnen husker jeg dessverre ikke. Men nå skulle jeg ha en reciever som var god til film. Og musikk så klart.

Subwoofer er nesten et must hvis du vil ha det lille ekstra. Litt ekstra morsomt. I tillegg er det greit å kunne avbelaste fronthøytalerne hvis du ikke er villig til å kjøpe kraftig nok reciever.

På fester pleier jeg å overføre all bass til suben. Skal mye til for at den blir ødelagt! (nå har ikke jeg så mange hjemmefester. Begynner å bli for gammel til det, men når det først skjer) Grunnen til det er at på fester har volumet en tendens til å bli kraftig skrudd opp når det nærmer seg midnatt. Gudene vet hvorfor :) Men i hvert fall som jeg sa tidligere så er ikke 2800 recieveren min kraftig nok til å presse 6006 maks. Og da oppstår det underspenning i recieveren som kan føre til at fronthøytalerne blir ødelagt. Det kan oppfattes som motbølger i membranen. Og det er jo strengt tatt ikke noe greit!

Ellers vil jeg si at Dali SWA12 er et bra valg. Men det er da hvis man ellers har Dali utstyr.

Det er vel ikke til å komme unna av at B&W har noe finere klang og detalj enn Dali Blue, men så koster de litt mer. Dali Blue er mer en allround høytaler. En meget god allround høytaler til en hyggelig pris.

Edit: Trenger vel kanskje ikke en sub for å spille rock/heavy ?? Sub er uansett noe man kan kjøpe ved en seinere anledning.

Den SYSTEM Dali Blue pakka du linker til blir vel i minste laget? Men det er jo snakk om smak og behag.

Jeg ville ha valgt

Dali 6006 front kr 5 996,00 (ser at de har gått opp i pris)

Dali C1000 center kr 2 298,00

Dali 2002 bak kr 2 996,00 (hifiklubben anbefalte disse fremfor DALI R1000 bakhøyttalere)

blir vel noe slikt som i underkant av 12.000,-

Og det er ikke en gal pris, men det finnes sikkert andre systemer som er like gode til samme pris :) Hmm.. blir kanskje ikke så mye penger igjen for å drive dette oppsettet..

Når det gjelder reciever må jeg si meg enig med Eriond.

Endret av Howard B
Lenke til kommentar

Hei,

Som sagt så har HIFI klubben et tilbudt på System Dali Blue. til 8998. Det jeg hadde tenkt var å prøve å få bytta 5005 med 6006 slik at jeg kommer der rundt 10.000.

Deretter har jeg ca. 5000-6000 til reciever.

De bakhøytallere Dali 2002 finner jeg ikke på HiFi klubbens webshop.

Det er lydkvaliteten i STEREO jeg er utte etter, styrke betyr lite eller ingeting.

Takker for hjelpen.

Staljin

Lenke til kommentar

Har du vurdert yamaha surroundreceivere? I prisklassen opp til 6000,- har de flere gode kandidater, såvidt jeg kan huske fra de siste utgavene av lyd&bilde og dvd&hjemmekino (abonnerer på begge!)

Hvis, som du sier, stereo er det du ser mest frem til å oppleve, så er det jo en mulig utvei å gå for bare fronthøyttalere og forsterker nå, for senere å oppgradere med senter og bakkanaler?

Hvis du velger dette er det ikke tvil i min sjel om at du sporenstreks burde ta telefonen til hificenteret og bestille et par av disse nydelige høyttalerne Audiovector m3 som atpåtil er oppgraderbar (han hende du får kjøpt billig oppgraderingssett også i samme slengen). (EDIT: pris M3 7995,-)

M3 super kostet tidligere nesten 20k og selges nå for rett under 11.000,- --> http://www.hificenter.no/shop_item.cfm?path=108&id=749

Tror det er førstemann til mølla der. To kammerater av meg har oppsett bassert på Audiovector og det schmeller godt i mellomgulvet samtidig som f.eks klassisk og norah jones lyder meeeeeget behagelig.

DrErling

Endret av DrErling
Lenke til kommentar
Hei,

Takker for alle svar.

Du CDROM, hvordan er de høytallere? Er du fornøyd med lydbildet, dinamik. Ja jeg var innom hi fi klubben og snakket med en fyr der som også sa at forsterkeren er ikke sterk nok til de høytallere Dali 8008.

Jeg har ikke tenkt å spille veldig høyt, har barn. Som sagt siden jeg ikke kan noe om høytallere så valgte jeg Dali 8008 fordi de er 3 veis høytallere og jeg tror (trodde) jeg skulle fått best lyd ut av de.

Selgeren sa at det er fullt mulig å få bedre lyd ut av de 2.5 veis høytallere, men jeg vet ikke helt. Må nok ta meg en tur innom HIF klubben og avtale en demo time for å få høre litt musikk på de forskjellige høytallere/recievere.

Hva med den subwoofer? Kan jeg droppe den til fordel for bedre front høytallere/reciever? Er subwoofer viktig?

Hilsen

Staljin

8008 har mye mer bass enn de fleste andre høyttalere, jeg har kjørt et surroundoppsett i over en måned nå uten sub og jeg kan si at savnet er stort for dypbass, 8008 går bare ned til ca 40hz. Bak har jeg som sagt 3003 og de låter faktisk mere oppløst og har en litt høyere dynamikk enn 8008.

Etter min mening er subwoofer et must. Jeg ville ikke byttet ut 5005 med 8008 for så å droppe suben.

Lenke til kommentar

Hva med å bygge selv?

Eller bare sette sammen et ferdig kit?

Penger spart er penger tjent, og disse kan du legge i en mer seriøs forsterker.

Bestiller du DynaBel S23 som fronthøyttalere, en passende forsterker, f. eks Harman/Kardon AVR 330 venter en måneds tid og investerer i C11 rundt baut som bak og senterkanaler så vil du etter min mening ha et MYE bedre anlegg for musikk og hjemmekino enn Dali - pakka.

Til kabling anbefaler jeg å kjøpe Supra Ply 3.4 S, bananplugger og terminere med disse.

Digitalkabel finner du her. Alt etter dybden på lommeboken.

Nuvel, det er nå mitt lille innspill om dette.

Lykke til med innkjøp og montering!

Lenke til kommentar
kan også anbefale kef og onkyo sammen.

har et ganske greit opsett med 2 sett kef ref. 103/4 forran og bak med kef ref senter, og onkyo integra amp.

det funker like godt til musik som film.

har nå ikke sub men med de høytallerne smeller det mer en nok.

Støtter denne.

Har selv Onkyo TX-595 og Kef Q5. Har ikke kommet lengre med antall høytalere, men hørte på fullt Kef sett i expertbutikken jeg jobbet før og det låter bra.

Forsterken min er litt gammal da, men den er kraftig nok til å drive Q5, kanskje den nye SR601 serien er karftig nok til å drive Q7 ....

Lenke til kommentar

Hva er grunnen til at du ikke synes Denon passer sammen med Dali? Nå har ikke jeg prøvd ut så mange systemer sammen med Dali til at jeg kan uttale meg så veldig, men ser ikke (eller hørt) noen grunn til å ikke velge den kombinasjonen.

Har med tiden testet ut/hørt veldig mange forsterkerkombinasjoner til Dali blå serie. Denon er ikke et dårlig valg, men de merkene jeg nevner passer bare så mye bedre, Rotel kan komme til å bli litt i mørkeste laget, men er ok for den som liker det litt mørkt.

Btw. kameraten min har Yamaha rxv740 med Dali blå høyttalere og det låter seriøst crappy. Anbefaler alt annet enn Yamaha til Dali blå serie.

Lenke til kommentar
Hei,

De bakhøytallere Dali 2002 finner jeg ikke på HiFi klubbens webshop.

Det er lydkvaliteten i STEREO jeg er utte etter, styrke betyr lite eller ingeting.

Takker for hjelpen.

Staljin

Dali Blue 2002 finner du under Stativhøyttalere hos hifiklubben.no

Skal du ha Nad reciever må det vel bli en av dem som DraZeN nevner tidligere i tråden. Med tanke på Denon er vel DENON AVR-1804 helt grei siden du nå snakker om 6006 i stedet for 8008. Eller hva?

Endret av Howard B
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...