Gå til innhold

Abit NF7 series . HJELP!

Anbefalte innlegg

Kjøpte akkuratt ny cpu xp 3000.

Da mitt "gamle" hovedkort ikke godtok denne kjøpte jeg et Abit NF7 Series, som hadde fått god omtale.

Etter at jeg hadde installer windowsXP pro. så skulle jeg installere 3d mark 03, etter den første testen kom det opp følgende feilmelding "screens/testloading_gt2" is corrupted.

prøvde å kjøre det flere ganger men fikk alltid feilmeldinger (en eller anne fil er "corrupted") før jeg begynte, eller etter en av de tre første testene ( kom aldri lengre en til test 4)

Så skulle jeg prøve aqua mark 3 . masse error i installasjonen, men det gikk til slutt. Fikk kjørt gjennom testene en gang, men ellers avbrytes det av en error.

Så ble jeg lei av det og installere demoen av colin 4 ( som jeg hadde mye glede av på det "gamle" systemet).

Jeg kom inn i menyen greit, men etter loadingen før jeg skulle starte, ble jeg med et "klikk" sendt tilbake til windos som om intgenting hadde skjedd. Dette skjer hver eneste gang og er sykt irriterende.

( prøvde også colin 3 da ,fikk jeg spilt i et halvt minutt før det samme skjedde)

Lurte på om det kunne være skjermkortet som streika, og prøvde flere driver versioner uten hell.

Noen som kan hjelpe??????

( mine "nye" spes. er Xp 3000, Sapphire Radeon 9800 pro 128mb, 1024 mb ddr pc 2700) :(

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Testa nå med en minne brikke (pc 2700) da kunne jeg kjøre hele 3d mark.Men colin var ennå ikke helt bra ( en bane funka)..

Prøvde også med en pc 2100 brikke, men merka ikke noe forskjell i forhold til en 2700 brikke,

skal se litt på vcoren nå....

Lenke til kommentar

Kjører du harddisken din på sata og har en gammel bios versjon så er du "garantert" korrupt data. Sjekk at du har nyeste bios versjon (oppdater hvis nødvendig selvsagt).

Forutsetter at du har NF7-S forresten, men du er ikke direkte presis på hvilken utgave du har så jeg nevner ihvertfall det problemet.

Kan være greit hvis du vet hvilken revisjon av hovedkortet du har også (v1.0,1.1,1.2,2.0?).

Lenke til kommentar

ja 1.58 til 1.60 er lav Vcore, den bør ligge på ca 1.65 . Du blir nesten nødt til å sjekke opp dette litt til : gå inn i bios og se på innstillingene der, se også på pc healt status og se hva som er angitt som vcore.

En Barton 2500+ har Vcore på 1.65, din bør vell ligge på det samme, så du kan jo prøve å sette den opp et hakk, det bør vell egentlig hjelpe til. Men er det sånn at Vcore fortsatt ikke kommer høyere så er det mulig at Psu en din ikke greier å levere den mengden du trenger...

Lenke til kommentar

Jeg har NF7-S. Kjørte på SATA. men byttet til en "ny formatert" IDE, da jeg leste at det kunne være problemet.

Installerte WIN XP Pro, deretter 3d mark 03, men nå ville det ikke starte en gang.

Fikk bare beskjeden File "skins/free/message/logo.tga" is corrupted.

Så prøvde jeg å installere colin 4 demoen, men den fikk jeg ikke installert en gang.

Har også prøvd å stille opp vcoren uten hell.

Skal nå prøve med Xp 2000 prosessoren og se hvordan det går.... :angry:

Lenke til kommentar

Det gikk ikke det heller.......

NÅ begynner jeg å bli lei av det kortet!

Nå har jeg prøvd alt XP 3000, XP 2000 og pc 2100, pc 2700, IDE og SATA hardisk,

forskjellige drivere osv.

Er det en mulighet for at hovedkortet er defekt eller ikke liker mine deler!!!!!

Hvis jeg ikke får det til å virke i løpet av helga skal jeg bytte det i et annet som (forhåpentlig vis) virker.

:thumbdown:

Endret av Blue--Sky
Lenke til kommentar

Flash biosen. Et tastetrykk og programmet finner rette biosen til deg og oppdaterer automatisk. Bare ha en stabil telefonlinje. Jeg mener jeg leste mens jeg oppgraderte at det ble implentert støtte for en av de cpu'ene. skal sjekke det med en gang.

Etter det er gjort rebooter du og velger i biose 'load optimized settings'. Da finner biosen ut hva som er best utifra hva du har koblet til. Så booter du windows og prøver å flytte på filer og se om det blir korrupt. Jeg gambler på at det vil funke

da og du kan ta de andre småjusteringene i bios senere.

Skal ikke si det sikkert, men det virker som spread spectrum og dette er noe feil. Data skal skrives fra hd til ram og tilbake, og er det noe feil her får du korrupte filer. :ermm:

linken er: http://www.abit-usa.com/downloads/bios/flashmenu.php

pastet dette:

The NF7-S, based on nForce2 chipset (MCP-T + SPP), supports the latest AMD Athlon XP processors with 200/266/333/400 FSB, (400 FSB support in version 2.0 only) and features new dual 400MHz DDR memory controllers that deliver up to a 50% increase in bandwidth. With the nForce2 MCP-T, the APU (Audio Processing Unit) delivers Dolby Digital 5.1 cinematic-quality sound and 3D positional audio to your home PC. By SoundstormTM technology, the NF7-S supports Real-time audio encoding delivering up to 256 simultaneous audio streams makes games and applications come to life. With cutting-edge features and ABIT Engineering, the NF7 series is the ultimate multimedia platform for the world.

Hvilken type RAM hadde du igjen? Hvis du hadde 400MHz må du ha NF7-S V2.0 kortet. Ellers har du problemet der. Eneste du kan gjøre er å klokke ned ram'en til 333MHz da. Sjekk i bios hvilken versjon av kortet du har.

Endret av Shiva
Lenke til kommentar

Her er linken til hva hver bios oppgradering av NF7-S 2.0 inneholder. Velg den siste

versjonen (NF7/NF7-S V2 BIOS 21) såklart, hvis du har 2.0 kort.

http://www.abit-usa.com/downloads/bios/bio...ies=1&model=124

For at du skal få den riktige, må du vite hvilken versjon av NF7-s du har. Du kan også lese det av et eller annet sted på kortet.

Kortene skal støtte xp3000. Fant dette:

NF7 / NF7-M / NF7-S (BIOS, minst v1.7)

AMD SocketA Athlon (100 / 133MHz FSB) up to 1.4GHz.

AMD SocketA Duron (100 MHz FSB) up to 1.3GHz.

AMD SocketA AthlonXP up to 2800+ (266FSB)

AMD SocketA AthlonXP(Barton core) up to 3000+ (333FSB

NF7 / NF7-S 2.0 (BIOS, minst 1.2)

AMD SocketA Athlon (100 / 133MHz FSB) up to 1.4GHz.

AMD SocketA Duron (100 MHz FSB) up to1.3GHz.

AMD SocketA Athlon XP up to 2800+ (266MHz FSB)

Barton 3000+ (333MHz FSB)

Barton 3200+ (400MHz FSB)

Sjekke revisjonen av hovedkortet, så skal vi se hva du må flashe med.

:roll:

Endret av Shiva
Lenke til kommentar

Jeg har sjekket revisjonen nå. NF7-S v2.0.

Har også pc 2700 brikker så da burde det ikke være noe problem der.

Eneste problemet er at jeg ikke har internett på den maskinen, har bare ISDN på en annen maskin( får ADSL om 10 dager).

Hvordan deler man internett kopling mellom to maskiner via "krysset kabel". eller går det ann å kople ISDN en rett i en switch.

Lenke til kommentar

Nope.... Funka ikke det heller gitt. Oppdaterte til nyeste bios, men har fortsatt de samme problemene. :angry:

Ringte komplett, de sa at jeg skulle sende inn cpu,minne og hovedkort til test.

Skal prøve med win2k først, har jo ikke fått oppdatert win xp en siden jeg ennå ikke har fått beredbånd, (fikk ADSL pakka i går....)

Lenke til kommentar

Nå gir jeg opp. virka ikke det heller, fikk "blue screen" når jeg skulle installere driverene til hovedkortet så restarta pcen, etter det fikk jeg ikke musa til å virke heller (fikk også en error under installasjonen av windows,noe java greier)

Må være noe galt med det kortet, skal søke om retur nå.

Lurer på om jeg skal prøve et ASUS A7N8X-E Deluxe istedet. :(

Takk for hjelpen jeg har fått, bare litt surt at ingenting virka.

Endret av Blue--Sky
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...