Gå til innhold

politisk reklame på tv?

Anbefalte innlegg

Leste nå i avisen at det trolig vil bli lovlig med politisk reklame på tv.

Hva syns dere?

Selv vil jeg ikke at dette skal skje, de har muligheten til å uttale seg via debatter osv, men der kan folk motsi argumentene deres. I reklamer blir det mye lettere å "lyve" og lure folk.

En annen ting er at situasjonen vil utvilke seg som i USA, hvor penger og politisk TV-reklame har mye å si. Bare se på valgene i Russland. Er det ikke viktig at alle får lik mulighet til å markedsføre seg, vil ikke dette bli det mest rettferdige? Vi snakker også på styre av landet vårt, og ikke hvilken tannkrem man skal kjøpe.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Politisk reklame på TV i Norge? No way. Det vil jeg ikke ha. Det fremmer kapitalen, i stedet for verdiene. Skulle ytringfriheten respekteres, ville det også bety at partier fra alle ideologier kunne reklamere - noe som kunne hatt en svært negativ effekt, især når kriteriet kun er penger. Politikken er den samme, bare du stiller med penger.

Nei, den kjøper jeg ikke. Politisk reklame skal foregå ute i offentligheten, mediene skal være uavhengige. Da TV2 sendte FrP-reklame i fjor sommer, syntes jeg det var et vågalt overtramp fra TV2s, side, fordi de bare sendte reklame for FrP - det gjør det vanskelig for meg som seer å distansere TV2s meninger fra det partiet som reklamerer.

Kapitalisme på politikk, er uaktuelt for min del.

Lenke til kommentar
Har ikke noe imot politisk reklame jeg. Et medium som ikke venstreradikale proletarer har tilgang til, er for meg fortreffelig.

Så det at det fremmer partier som Høyre og Ap, rettfrdiggjør det, siden du er på høyresida? Si meg, hørt om rettferdighet? Er vi ikke enige om at systemet skal være så DEMOKRATISK som mulig?

Lenke til kommentar

Tror politisk reklame gir et mer korrekt bilde av et parti enn noen politisk redaksjon her i landet klarer å gi. Men er av prinsipp i mot politisk reklame, som andre påpeker kommer partier med mest penger i kassen ut som vinnere, slike tilstander er jeg i mot.

Off-topic: en reality-serie fra Stortinget hadde nok vært bedre. "630 kameraer følger alle aktiviteter i Regjeringskvartalet! 24 timer i døgnet 365 dager i året! Alle valgløgner, ekte meninger og intriger skal avsløres!"

Lenke til kommentar
Off-topic: en reality-serie fra Stortinget hadde nok vært bedre. "630 kameraer følger alle aktiviteter i Regjeringskvartalet! 24 timer i døgnet 365 dager i året! Alle valgløgner, ekte meninger og intriger skal avsløres!"

Stemmer for den!

Lenke til kommentar
Har bare en ting å si angående politisk TV-reklame: PÅ TIDE! Vi har hatt lov til å ha politisk reklame i blader, magasiner, tidskrifter, aviser etc og i radio, så hvorfor ikke TV; som i alle andre land?

Nei; PÅ TIDE!

Hvorfor?

Vil du at størrelsen på lommeboken skal bestemme hvor mye makt man får?

Hvis man legger inn noen tv-reklamer kan man påvirke de som normalt ikke involverer seg politisk, og gi dem urettferdige bilder. Og de som kan gjøre dette i størst grad er de med mest penger.

Vil du at dette skal skje?

Lenke til kommentar

Men det å åpne for det på TV, er å rettferdiggjøre det enda mer. Ideellt sett, skulle det ikke vært mulig å reklamere politisk, men på den annen side blir det litt FOR dumt også.

Anyways, TV er det sterkeste mediet vi har, og sannsyneligvis det som påvikrer mest.

Men jokke, hva med å svare?

Lenke til kommentar
For de som blir påvirket av dette blir nemlig ikke påvirket i det hele tatt av avisreklamer eller radioreklamer! NEI! For disse folkene ser bare på TV... Jah...

det er ganske forskjell på hvordan en tv-reklame påvirker i forhold til f.eks radio/plakater/annonser, også har man muligheten til å nå mange samtidig.

Men som haltan sier, hva med å svare på spm mitt, for det er essensiellt i denne debatten...

Lenke til kommentar

Når har deg seg jo slik at AP har tilgang på hele fagforeningskontigenten til ALLE LO-medlemmer, så venstresiden vil nok få penger til å betale den og. Når det er sagt så er jo noe skeptisk til reklame, men hvis det kan bidra til å øke den politiske interresen og oppslutning ved valg så er det greit. Problemet er at man vansklig kan formidle et verdigrunnlag og begrunn en sak skikkelig på kanppe 30 sekunder.

Lenke til kommentar

Nei, det er egentlig ikke essensielt. Men det er jo klart at det er en fordel med en statsminister/president som har tatt i penger før. Men i Norge har vi ikke personvalg. Høyre har lenge drevet med radio-reklame. Jeg må bare innrømme: JEG SER IKKE FORSKJELLEN! Om du sitter i bilen og hører på P4 og får servert "stem høyre ved valget i september" eller om du får se en film med Ine på TV, det vil da gi samme utfall, omtrent?

Sorry hvis jeg er helt ute nå, men mer forstår ikke jeg..

Lenke til kommentar

Ja eller nei, for pokker.

Det er forøvrig ingen sammenheng mellom det at partiet er steinrikt, og det at statsministeren har økonomisk innsikt.

OG arbeiderpartiet har dessuten masse penger... NHO støtter ikke lenger Høyre så sterkt, mens LO bare pøser inn i Ap... :yes:

Lenke til kommentar
Nei, det er egentlig ikke essensielt. Men det er jo klart at det er en fordel med en statsminister/president som har tatt i penger før. Men i Norge har vi ikke personvalg. Høyre har lenge drevet med radio-reklame. Jeg må bare innrømme: JEG SER IKKE FORSKJELLEN! Om du sitter i bilen og hører på P4 og får servert "stem høyre ved valget i september" eller om du får se en film med Ine på TV, det vil da gi samme utfall, omtrent?

Sorry hvis jeg er helt ute nå, men mer forstår ikke jeg..

Vi har ikke personvalg nei, men partier sitter med forskjellige kassabeholdninger.

Er litt forskjell på hva som er i kassa til V/RV og hva som er i kassa til AP/Høyre!

Virkemiddlene man kan ha i en tv-reklame er helt anderledes enn på radio. Og hvis det ikke er så stor forskjell, hvorfor tror du da de vil reklamere på TV?

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...