JohndoeMAKT Skrevet 19. mars 2004 Del Skrevet 19. mars 2004 (endret) Hvorfor ikke lage en musematte av superledermateriale? Dersom man da fester en magnet under musa, burde superlederen sørge for at denne holdt seg svevende i en viss avstand over overflaten. Er dette fakta? Fordi jeg ville tro at magneten ville festet seg fast til en superleder som et lite ******. (Jeg har ikke lest noe om superledere, jeg bare lurer og har en teori) EDIT: Tenker litt på dette... hva med å lage... (vanskelig å forklare, skal lage tegning) Endret 19. mars 2004 av JohndoeMAKT Lenke til kommentar
Zamoht Skrevet 19. mars 2004 Del Skrevet 19. mars 2004 Tilbake til musematte av teflon.. Nå har de fleste hørt om steelpad. Hva med å rett og slett kjøpe en gjevn og fin stekepanne, finne en metode for å skjære av kantene og bruke stekeflata som musematte? Hmmm.. kan bli bra. *Hente stekepanne og teste* Lenke til kommentar
Zamoht Skrevet 19. mars 2004 Del Skrevet 19. mars 2004 HAHA! Stekepanneidèen min fungerte faktisk overaskende bra! Nå har jeg visstnok en slik tefal panne med små firkantede fordypninger i, noe som førte til litt hakking. men en helt plan teflonpanne MÅ bli bra! Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 19. mars 2004 Del Skrevet 19. mars 2004 (endret) Det optimale er vel at den ene flaten er plan og glatt, og den andre er plan, glatt men samtidig at den kan formes av underlaget. Det er vel derfor teflon er så populært. At begge flatene har formingsegenskapen tror jeg bare fører mange ulemper med seg. Det mest optimale for selve musmatta tror jeg er en veldig tynn glassflate som er pusset på undersiden. (Bare et par mm tykt) EDIT: Tenkte feil angående den elektromagnet tingen jeg skulle tegne. Du får nok ikke kraftig nok felt ut av rette ledere, og det er jo ikke poler der jeg tenkte. Og en spoleelektromagnet har jo det kraftigste feltet gjennom, så det blir dårlig utnyttelse av plassen. Endret 19. mars 2004 av JohndoeMAKT Lenke til kommentar
Papirpose Skrevet 19. mars 2004 Del Skrevet 19. mars 2004 Hvorfor ikke lage en musematte av superledermateriale? Dersom man da fester en magnet under musa, burde superlederen sørge for at denne holdt seg svevende i en viss avstand over overflaten. Er dette fakta? Fordi jeg ville tro at magneten ville festet seg fast til en superleder som et lite ******. (Jeg har ikke lest noe om superledere, jeg bare lurer og har en teori) EDIT: Tenker litt på dette... hva med å lage... (vanskelig å forklare, skal lage tegning) Såvidt jeg vet er det fakta. Har sett det bli demonstrert ved at en magnet ble holdt svevende litt over overflaten til en kloss av superledermateriale (som var halvt nedsenket i flytende nitrogen). Den holdt seg på plass selv om man dyttet litt på den også. Lenke til kommentar
HolgerL Skrevet 19. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2004 La meg fortelle enkelt om superledere og elektromagneter. Superlederen selv er ikke magnetisk. En superleder er et material som leder strøm nesten uten resistans (motstand) mot strømmen. Det er slik motstand som gjør at ledninger blir varme når det går strøm igjennom (lyspære f.eks.). Når man lager en elektromagnet utnytter man en egenskap strømledninger har, nemlig at de lager et magnetisk felt rundt seg. Uansett, for å lage kraftige elektromagneter trenger man "kraftig" strøm (for å bruke et enkelt ord). Hvis denne kraftige strømmen møter motstand blir det fordømt varmt, og elektromagneten smelter. Ved å bruke en superleder som ledning i en elektromagnet vil man kunne lage særdeles kraftige magneter. Kraftige nok til at man kan få ting til å sveve i rommet. Problemet er at de eneste superlederne vi har laget til nå, fungerer bare under VELDIG lav temperatur. Derfor må man bruke tørris, flytende nitrogen eller lignende for å få de til å funke. Også defor vil nok en superledermusematte være ganske upraktisk. Uansett så trenger man ikke mye magnetisk kraft for å løfte en lett mus heller. Lenke til kommentar
HolgerL Skrevet 19. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2004 Update: Har nå brukt mouseskatezene en stund. De fungerer fortsatt. Ikke så supersmooth som de var i starten, men fortsatt MYE bedre enn vanlig altså. Kan uansett skifte lett Lenke til kommentar
Earendil Skrevet 20. mars 2004 Del Skrevet 20. mars 2004 Tilbake til musematte av teflon.. Nå har de fleste hørt om steelpad. Hva med å rett og slett kjøpe en gjevn og fin stekepanne, finne en metode for å skjære av kantene og bruke stekeflata som musematte? Hmmm.. kan bli bra. *Hente stekepanne og teste* Har blitt gjort i før. Så det på MillionManLan. Mye rart der. Lenke til kommentar
Sandiz Skrevet 20. mars 2004 Del Skrevet 20. mars 2004 Eller bare bestille noen museføtter fra www.hyperglide.net som sk, gmp64, mibr og mouzesports bruker hele sk bruker de og sier de roxor, kan desverre ikke ta kopi fra insider da Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 20. mars 2004 Del Skrevet 20. mars 2004 (endret) La meg fortelle enkelt om superledere og elektromagneter. Ahhh var det sånn du mente... Bruke superlederen i en el-mag. Jeg trodde du mente at musmatta skulle være superleder (ikke i en el-mag) og magneter under beina. For da tror jeg magneten hadde festet seg ganske bra fast til supelederen. For å få magneter opp i 5-10 Tesla så må det vel superledere til. Endret 20. mars 2004 av JohndoeMAKT Lenke til kommentar
lahaso Skrevet 20. mars 2004 Del Skrevet 20. mars 2004 Tilbake til musematte av teflon.. Nå har de fleste hørt om steelpad. Hva med å rett og slett kjøpe en gjevn og fin stekepanne, finne en metode for å skjære av kantene og bruke stekeflata som musematte? Hmmm.. kan bli bra. *Hente stekepanne og teste* Har blitt gjort i før. Så det på MillionManLan. Mye rart der. Jeg fant, jeg fant! Teflon Musematte Lenke til kommentar
kindings Skrevet 20. mars 2004 Del Skrevet 20. mars 2004 Tror man kan få kjøpt teflon plastflater i butikk, slik at man slipper å drepe mors stekepanne. Vet at teflon f.eks blir brukt som pakninger og den type ting, så en båtforretning eller jernvare/-byggebutikk(jernia, byggmakker etc) har kanskje slike flater. De har garantert pakninger dere kan lime under musa, tipper disse er billigere enn en rull med dobbelsidig tape og sikkert også nye skatez. Når det kommer til magneter, skulle det heller ikke være noe problem å få tak i store flater. Disse brukes blant annet som reklameskilt på biler, blant annet noen sjåførskoler har slike. Dette er i utgangspunktet ganske krafige magneter, så en på bordet og noen små biter under burde holde. Har forresten datamuser jeg har brukt i flere år og har faktisk aldri hatt behov for å skifte ut teflonbrikkene(skatezene) under, bare rengjør dem litt av og til. Den ene optiske logitech musa er vel snart 2 år og jeg bruker den hver dag. Kan legge til at jeg bruker ikke musmatte, men rett oppå bordet og det som måtte ligge der av papir etc. Lenke til kommentar
HolgerL Skrevet 20. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 20. mars 2004 For de som aldri gidder å gå inn på linker: Lenke til kommentar
Hoax Skrevet 20. mars 2004 Del Skrevet 20. mars 2004 Fett, nå kan jeg bruke RFSU glidemiddelet med jordbærsmak til noe annet Lenke til kommentar
OgnOmm Skrevet 20. mars 2004 Del Skrevet 20. mars 2004 Selv kjøpte vi en slags takke til fattern i julegave.. Denne er av relativt tykk aluminium, og har et teflonbelegg.. Hadde jeg skjært til denne kunne det vært fin musmatte da, men for meg holder mx500 og func lenge.. Lenke til kommentar
Insomniac Skrevet 20. mars 2004 Del Skrevet 20. mars 2004 Eller bare bestille noen museføtter fra www.hyperglide.net som sk, gmp64, mibr og mouzesports bruker hele sk bruker de og sier de roxor, kan desverre ikke ta kopi fra insider da Har du erfaring fra bestilling av disse? Ser de har de i Danmark og Sverige. Det går greit å bestille derfra? Vet du hvor mye det koster? Lenke til kommentar
kindings Skrevet 20. mars 2004 Del Skrevet 20. mars 2004 (endret) De likner veldig mye på resultatet av å klippe til teflonpakninger(samme material/farge), samme tykkelse(avhenger sef hvilken størrelse pakninger man kjøper). Tror jeg hadde tatt meg en tur til nærmeste jarnvarebutikk(edit: kanskje rørlegger) enn å importere slike. Ender nok fint opp i 100.- med frakt til Norge, men det skulle ikke være noe problem(kommer sef an på selger da). Endret 20. mars 2004 av kindings Lenke til kommentar
Insomniac Skrevet 20. mars 2004 Del Skrevet 20. mars 2004 betaler heller noen hundre for å få noe jeg vet funker på bordet enn å stresse med noe hallveis. Lenke til kommentar
Earendil Skrevet 20. mars 2004 Del Skrevet 20. mars 2004 Tilbake til musematte av teflon.. Nå har de fleste hørt om steelpad. Hva med å rett og slett kjøpe en gjevn og fin stekepanne, finne en metode for å skjære av kantene og bruke stekeflata som musematte? Hmmm.. kan bli bra. *Hente stekepanne og teste* Har blitt gjort i før. Så det på MillionManLan. Mye rart der. Jeg fant, jeg fant! Teflon Musematte Lenke til kommentar
BolleKalle Skrevet 20. mars 2004 Del Skrevet 20. mars 2004 Hvorfor ikke lage en musematte av superledermateriale? Dersom man da fester en magnet under musa, burde superlederen sørge for at denne holdt seg svevende i en viss avstand over overflaten. Er dette fakta? Fordi jeg ville tro at magneten ville festet seg fast til en superleder som et lite ******. (Jeg har ikke lest noe om superledere, jeg bare lurer og har en teori) EDIT: Tenker litt på dette... hva med å lage... (vanskelig å forklare, skal lage tegning) Dette hadde jo funket bra helt til man la hånden på musa, noe som ville presset den ned... og man var like langt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå