HolgerL Skrevet 18. mars 2004 Del Skrevet 18. mars 2004 (endret) Noen har kanskje lagt merke til hvor ufattelig lite friksjon det er på mellomlegget mellom teipen på en dobbeltsidig teiprull. Dette er ikke så rart, da den skal hindre at teipen klistrer seg til seg selv. Dette kan vi selvsagt utnytte til å lage überbra mouseskatez. Men mellomlegget er ikke så samarbeidsvillig, da det selvsagt er laget for å ikke feste seg til noe. Allikevel finnes det muligheter, og her skal jeg vise hvordan jeg har laget meg mine egne mouseskatez: 1 - Puss ene siden av mellomlegget med sandpapir. 2 - Gni en stykke tøy (t-skjorte eller lignende) på den pussede flaten, slik at det er helt fritt for restpartikler etter pussingen. 3 - På musens "føtter" legger du så et passende stykke blank pakketeip eller lignende (må være blank og glatt). Stykket skal dekke både føttene, og litt rundt, slik at den sitter godt. 4 - Så fester du et stykke av den dobbeltsidige teipen på den pussede siden av mellomlegget, ut av denne biten kan du klippe ut små "såler" til føttene på musa. De kan godt være like stor som selve foten på musa. 5 - Ved å feste "sålene" på den blanke teipen har du en utemerket mouseskate som kan byttes når den blir slitt. Den blanke teipen på musen fungerer som underlag for sålene. (følg oppskriften for å lage nye) Her er et bilde som illustrerer oppbygningen: Her er hvordan mine ser ut: Endret 18. mars 2004 av HolgerLudvigsen Lenke til kommentar
HolgerL Skrevet 18. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2004 Har testet litt nå...må si at mouseskatezene fungerer kjempebra! Musa svever på musematta! I tillegg sparte jeg 50 på fabrikkerte skatez. Lenke til kommentar
Earendil Skrevet 18. mars 2004 Del Skrevet 18. mars 2004 Nice guide/forklaring. Men må dessverre si at det virker som at de Skatzene kommer til å ta kvelden etter et par uker. Er de noe bedre enn vanlige Mouse Skatez forresten? Lenke til kommentar
HolgerL Skrevet 18. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2004 Men må dessverre si at det virker som at de Skatzene kommer til å ta kvelden etter et par uker.Er de noe bedre enn vanlige Mouse Skatez forresten? Jeg vet ikke hvor lenge de kommer til å vare. Men noe av poenget med metoden er at du kan lage en hel remse med musesåler. Hvis sålene på musa er utgått, er det utolig enkelt å skifte. Bedre enn å kjøpe ENDA en pakke mouseskatez til 50 kr. Egenskapene til mine mouseskatez er faktisk like bra som vanlige mouseskatez, det er ikke så rart siden underflaten består av teflon. Lenke til kommentar
HolgerL Skrevet 18. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2004 Det er bare å komme med innvendinger eller ideer til videreutvikling! (Vart litt dødt på tråden nå) Lenke til kommentar
Earendil Skrevet 18. mars 2004 Del Skrevet 18. mars 2004 Husker at det var en her på forumet som skulle lage en musematte og selge den videre. Men tror ikke det ble noe av. Går det eventuelt å lage hele musematten av teflon for å oppnå enda mindre friksjon? Lenke til kommentar
HolgerL Skrevet 18. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2004 (endret) Går det eventuelt å lage hele musematten av teflon for å oppnå enda mindre friksjon? Damn! Det har jeg ikke tenkt på! Hmmm...men det blir litt kjett å skifte ut...uansett hadde det vært så smooth at det er helt #### EDIT: Tror ikke du kan unngå kanter eller sprekker mellom lagene heller..æsj altså, det hadde blitt vilt. Endret 18. mars 2004 av HolgerLudvigsen Lenke til kommentar
Earendil Skrevet 18. mars 2004 Del Skrevet 18. mars 2004 Går det eventuelt å lage hele musematten av teflon for å oppnå enda mindre friksjon? Damn! Det har jeg ikke tenkt på! Hmmm...men det blir litt kjett å skifte ut...uansett hadde det vært så smooth at det er helt #### EDIT: Tror ikke du kan unngå kanter eller sprekker mellom lagene heller..æsj altså, det hadde blitt vilt. Du kan vel "pakke inn" underflaten og sidene av musmatten i plexi? Eventuelt lage en dybde i et plexi glass som du kan legge musmatten nedi. Noe alà det som fUnc har. Men helt ærlig så tror jeg at det hadde blitt litt for smooth. Btw, post nr. 500! Lenke til kommentar
HolgerL Skrevet 18. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2004 (endret) Jeg har alltid tenkt på å ha en musematte med små lufthull alla Airhockey. Også en optisk mus som er tilpasset til musematta. Det hadde vært deilig! EDIT: BTW post 173! Åja, så det er ikke så stort det ja...ok da Endret 18. mars 2004 av HolgerLudvigsen Lenke til kommentar
Earendil Skrevet 18. mars 2004 Del Skrevet 18. mars 2004 Tror dessverre at det ikke er noen optisk mus som kan klare seg med en musmatte med hull, pga at avstanden med laser -> ovverflate kommer til å forandre seg konstant. Laseren klarer noen millimeter i høyde, men det er stort sett alt. Lenke til kommentar
HolgerL Skrevet 18. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2004 Tror dessverre at det ikke er noen optisk mus som kan klare seg med en musmatte med hull, pga at avstanden med laser -> ovverflate kommer til å forandre seg konstant. Laseren klarer noen millimeter i høyde, men det er stort sett alt. Pokker, det er sant. Æsj, jeg likte den ideen godt. Lenke til kommentar
Earendil Skrevet 18. mars 2004 Del Skrevet 18. mars 2004 Tror dessverre at det ikke er noen optisk mus som kan klare seg med en musmatte med hull, pga at avstanden med laser -> ovverflate kommer til å forandre seg konstant. Laseren klarer noen millimeter i høyde, men det er stort sett alt. Pokker, det er sant. Æsj, jeg likte den ideen godt. Det er dessverre sånn at de beste idèene ikke kan bli realisert. Lenke til kommentar
HolgerL Skrevet 18. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2004 Nå har jeg en überide til: En elektromagnetisk museflate, og en mus med en ladning som gjør at den svever rett over flaten. En passe justering av ladningene kan sikre at musa alltid er innenfor en liten høydemargin over musematta, selv om man legger vekt på den. Problemet blir nok at musa vil fly overalt når man ikke passer på. Lenke til kommentar
Earendil Skrevet 18. mars 2004 Del Skrevet 18. mars 2004 Nå har jeg en überide til: En elektromagnetisk museflate, og en mus med en ladning som gjør at den svever rett over flaten. En passe justering av ladningene kan sikre at musa alltid er innenfor en liten høydemargin over musematta, selv om man legger vekt på den. Problemet blir nok at musa vil fly overalt når man ikke passer på. Du kan isåfall lage en av/på-knapp hvis magneten skal være elektrisk. Men det heller kommer ikke til å gå, med mindre du justerer magneten utrolig bra. Tror nok av musen kommer til å fly side til side uansett om du bruker musen eller ei. Lenke til kommentar
HolgerL Skrevet 18. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2004 Hva om ladningsforskjellen er slik at musa ikke svever, men blir utsatt for en motkraft til normalkraften. Slik kan man redusere friksjonen. Hmmm, ble litt fysikk over det hele nå...jeg mente at musa trykkes opp av magneten, men svever ikke. Lenke til kommentar
Earendil Skrevet 18. mars 2004 Del Skrevet 18. mars 2004 Hva om ladningsforskjellen er slik at musa ikke svever, men blir utsatt for en motkraft til normalkraften. Slik kan man redusere friksjonen. Hmmm, ble litt fysikk over det hele nå...jeg mente at musa trykkes opp av magneten, men svever ikke. Tror det er mye enklere, om enn ikke bedre å bare lage en musmatte av teflon. Lenke til kommentar
356speedster Skrevet 18. mars 2004 Del Skrevet 18. mars 2004 jeg bruker skates for å øke friksjonen Lenke til kommentar
Earendil Skrevet 18. mars 2004 Del Skrevet 18. mars 2004 (endret) Rema 1000: Det enkle er ofte det beste. Endret 18. mars 2004 av Earendil Lenke til kommentar
Papirpose Skrevet 19. mars 2004 Del Skrevet 19. mars 2004 For å ta det hele et steg videre: Hvorfor ikke lage en musematte av superledermateriale? Dersom man da fester en magnet under musa, burde superlederen sørge for at denne holdt seg svevende i en viss avstand over overflaten. I tillegg, selv om jeg ennå ikke helt har forstått grunnen til det, sørger superlederens innvirkning på magnetfeltet for at magneten (og dermed musa) ikke kan ramle utfor kanten. Noen problemer er det jo selvsagt - for å få et materiale til å bli superledende, må man kjøle det ned til nær det absolutte nullpunkt (varierer selvsagt med materialtypen. Enkelte stoffer blir superledende allerede ved -170ºC til -190ºC). Far-fetched, men kanskje det en dag blir en realitet? Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 19. mars 2004 Del Skrevet 19. mars 2004 Hah, bytte ut beina til musen med HD magneter og musmatte som er en stor kjøleskapsmagnet (Glatt og bøyelig). Du vet hvordan det er når du prøver å dytte to magneter mot hverandre og de frastøter hverandre, tenk deg om den kraften hadde løftet musen 1mm over overflaten. (Det eneste problemet er å finne/lage en magnet som har en stor overflate hvor kraftfeltet er rettet mest mulig rett opp. Jeg tror ikke du lett kan lage en elektromagnet som gjør dette... ikke lett hvertfall. Det hadde gått bra med en stavmagnet med dimensjonene 20x30x100 cm oppstilt vertikalt Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå