_Xorcist Skrevet 18. mars 2004 Del Skrevet 18. mars 2004 Jeg har en kamerat som skal oppgradere store deler av PCen sin. Budsjettet hans er på rundt 4000,- og jeg har satt opp et par komponenter, men vil gjerne ha innspill siden det sikkert er noen her som har mer peiling på dette enn meg. (Prisene er fra Komplett.no og det er trolig at han ønsker å handle der også) Western Digital 200Gb Special Edition P-ATA kr 1299,- Asus A7N8X-E Deluxe hovedkort kr 996,- 512Mb TwinMOS PC3200 ram kr 827,- AMD Athlon XP2800+ Barton Boxed kr 1195,- Jeg har satt opp boxed CPU siden han vil ha minst mulig støy og skal montere dette selv. Jeg har ikke lyst til å få en fortvilet telefon a'la: "PCen virker ikke, det knaste da jeg satt på vifta. Jeg lurer på om den kanskje står på feil vei." Ytelse er selvfølgelig viktig, men han foretrekker stabile systemer fremfor noe som yter marginalt bedre. Med andre ord, systemet skal ikke overklokkes. Gjerne eldre modeller av hovedkort som er godt utprøvd og patchet på. Det er også en stor fordel om hovedkortet har Gbit Ethernet. Kom gjerne med innspill på valg av harddisk også. Størrelsen bør helst være 200Gb, men produsenten kan kanskje være en annen? Dessuten ser jeg positivt på innspill på P-ATA vs S-ATA. Personlig har jeg både S-ATA og P-ATA og det er ingen merkbar ytelsesforskjell. Dersom noe er uklart så er det bare å si i fra så skal jeg presisere Lenke til kommentar
king_pedersen Skrevet 18. mars 2004 Del Skrevet 18. mars 2004 Ser bra ut, men gå for S-ata! Et oppsett uten gigabit lan: Amd Athlon 2500+ (denne overklokker du stabilt, til 3200+ med et tastetrykk inne i biosen med dette hovedkortet: Abit NF7-S V2.0 Bra nok ram d har valgt ok disk, kansje seagate?! Lenke til kommentar
_Xorcist Skrevet 18. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2004 (endret) Det med klokkingen høres jo for utrolig ut til å være sant Gjelder det virkelig alle AMD Athlon XP2500+ (BOXED) eller er det spesielle batcher som dette funker med? Da har jeg satt opp på nytt: Abit NF7-S V2 kr. 890,- AMD Athlon XP2500+ BOXED kr. 783,- 512Mb TwinMOS PC3200 kr. 827,- CNet PCI Gigabit Ethernet kr. 227,- WD 200Gb S-ATA kr. 1452,- Totalt kr. 4180,- WD er rett og slett den eneste produsenten som har 200Gb S-ATA disk. I alle fall på Komplett. Det er ingen kjente kompatibilitetsproblemer med disse komponentene? Beklager å mase, men jeg har et MSI KT4Ultra som er så vanvittig sært i forhold til RAM. Edit: feil pris på hk.. Endret 18. mars 2004 av _Xorcist Lenke til kommentar
king_pedersen Skrevet 18. mars 2004 Del Skrevet 18. mars 2004 nei det hovedkortet er ikke sært i forhold til ram i det hele tatt:D En ting, ikke kjøp Boxed, med kjøp enten Thermaltake Xaser 12+ eller Thermaltake Silent Boost (sistnevnte har jeg og funker fett og er stille:D) Lykke til:D Lenke til kommentar
_Xorcist Skrevet 18. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2004 Hmm.. Virker så veldig kjekt med Boxed til hans bruk men.. Jeg kan jo høre med han hva han synes. Tusen takk for hjelpen Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 18. mars 2004 Del Skrevet 18. mars 2004 Må nesten si ifra at du ikke er garantert at CPU kan overklokkes så mye. I mange tilfeller kan det være lurt å få tak i en mobile barton (er en viss risiko for at det ikke funker) som er rated til 2400+ (ca 1600~1700Mhz) som du kanskje kan overklokke helt opp til 2500Mhz. Sørg for å få den som utvikler minst watt (35w?). Desuten så er mange av dagens Barton låst på Multiplier , noe som gjør det meget vanskelig å overklokke... Lenke til kommentar
Peder82 Skrevet 18. mars 2004 Del Skrevet 18. mars 2004 Ser bra ut, men gå for S-ata!Et oppsett uten gigabit lan: Amd Athlon 2500+ (denne overklokker du stabilt, til 3200+ med et tastetrykk inne i biosen med dette hovedkortet: Abit NF7-S V2.0 Bra nok ram d har valgt ok disk, kansje seagate?! helt feil, har en kamerat som kjøpte dette for noen uker siden, han må ha 1,8V i spenning for at det skal være noenlunde stabilt. Har også denne kombinasjonen selv og kjører fint på 3200. Så om det går vet du IKKE på forhånd Lenke til kommentar
_Xorcist Skrevet 18. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2004 Ok, det blir neppe noe overklokking uansett.. Lenke til kommentar
svalbard Skrevet 18. mars 2004 Del Skrevet 18. mars 2004 Må nesten si ifra at du ikke er garantert at CPU kan overklokkes så mye. I mange tilfeller kan det være lurt å få tak i en mobile barton (er en viss risiko for at det ikke funker) som er rated til 2400+ (ca 1600~1700Mhz) som du kanskje kan overklokke helt opp til 2500Mhz. Sørg for å få den som utvikler minst watt (35w?). Desuten så er mange av dagens Barton låst på Multiplier , noe som gjør det meget vanskelig å overklokke... tar eg ikke feil har xp2500+ låst multiplier, men den er den samme som på xp3200+ så det er bare å stille på fsb... xp2800+ har ikke låst multiplier så den kan du stille både på multiplier og fsb... Lenke til kommentar
356speedster Skrevet 18. mars 2004 Del Skrevet 18. mars 2004 Hmm.. Virker så veldig kjekt med Boxed til hans bruk men.. Jeg kan jo høre med han hva han synes. Tusen takk for hjelpen Selv om du kjøper BOXED så må du likevel montere kjøleren på samme måte som med andre kjølere. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 18. mars 2004 Del Skrevet 18. mars 2004 Hva skal man med gigabit ethernett på en hjemme pc som ikke er i et klient/server nettverk . Kjekt å ha ?? Kan noen forklare det ? 100mb må jo holde i masser . ..... Lenke til kommentar
Same- Skrevet 18. mars 2004 Del Skrevet 18. mars 2004 Da har jeg satt opp på nytt: Abit NF7-S V2 kr. 890,- AMD Athlon XP2500+ BOXED kr. 783,- 512Mb TwinMOS PC3200 kr. 827,- CNet PCI Gigabit Ethernet kr. 227,- WD 200Gb S-ATA kr. 1452,- Totalt kr. 4180,- Bra oppsett. Tviler på at han trenger noe mer enn boxed vifta Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 18. mars 2004 Del Skrevet 18. mars 2004 Svalbard ! xp2800+ har ikke låst multiplier så den kan du stille både på multiplier og fsb... Hvor har du dette fra .. Alle xp AXD..... prosessorer er låst på MP hvis de kjøpes nå. (AMD låste alt fra September 03) Beste du kan gjøre nå er a skaffe en mobile barton . ..... Lenke til kommentar
_Xorcist Skrevet 18. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2004 Hva skal man med gigabit ethernett på en hjemme pc somikke er i et klient/server nettverk . Kjekt å ha ?? Kan noen forklare det ? 100mb må jo holde i masser . ..... Filoverføring går ca. dobbelt så raskt via Gbit som 100Mbit nettverk. Ikke så viktig når man overfører 1Gb, men når man skal overføre 30-40Gb så har det en del å si. Lenke til kommentar
_Xorcist Skrevet 18. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2004 Hmm.. Virker så veldig kjekt med Boxed til hans bruk men.. Jeg kan jo høre med han hva han synes. Tusen takk for hjelpen Selv om du kjøper BOXED så må du likevel montere kjøleren på samme måte som med andre kjølere. Jaha? Jeg har av en eller annen grunn fått for meg at Boxed CPUer kom med fastmontert vifte. Skjønner ikke helt hvor jeg har fått det fra.. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 18. mars 2004 Del Skrevet 18. mars 2004 Hva skal man med gigabit ethernett på en hjemme pc somikke er i et klient/server nettverk . Kjekt å ha ?? Kan noen forklare det ? 100mb må jo holde i masser . ..... Filoverføring går ca. dobbelt så raskt via Gbit som 100Mbit nettverk. Ikke så viktig når man overfører 1Gb, men når man skal overføre 30-40Gb så har det en del å si. Filoverføring mellom to pcer via en 100mbit svitsj blir bare 100mbit . Ellers må de være back to back koplet . Gigabit svitsj i hjemmet er vel litt overkill synes jeg . Dyrere er de og . Har man adsl og router m/innebygd svitsj er jo alle de kun 10/100 . Så jeg vil vel si at gbit kort i pc'n ikke gjør nytte for seg for majoriteten av hjemmebrukerene. Office enviroment er jo en annen ting da man bruker mye server klient software . Lenke til kommentar
_Xorcist Skrevet 18. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2004 Jeg har en Gbit switch og er kjempefornøyd. Jeg sparer masse tid på det, men så overfører jeg store mengder data også. Hvis vi har private LAN er det utelukket å bruke noe annet enn Gbit. Selvfølgelig har ikke en normal bruker behov for Gbit-hastighet. Lenke til kommentar
king_pedersen Skrevet 19. mars 2004 Del Skrevet 19. mars 2004 joda fett med gigabit! Lenke til kommentar
_Xorcist Skrevet 21. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2004 (endret) Jeg ser at på NF7-S har man både ATXPWR1 kontakt (vanlig standard ATX strømkontakt) og den kvadratiske ATX12V1 kontakten, som er en liten kvadratisk sak med 4 ledere. Må man koble til ATX12V1 for at PCen skal fungere? Endret 21. mars 2004 av _Xorcist Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå