mArt1n Skrevet 18. mars 2004 Del Skrevet 18. mars 2004 (endret) #### Topic redigert av moderato ### Hei!! Jeg er helt ny til programmering og da mener jeg helt ny. Mitt første program skulle liksom bare være noe enkelt. Jeg får kompilert det og kjørt det, men når jeg skriver inn en alder og trykker enter så bare lukkes det. Hva er problemet? håper noen som har litt peiling kan fortelle meg det.... Takk på forhånd!! #include <iostream.h> int main() { int dinalder; cout<<"Hvor gammel er du?:"; cin>>dinalder; if (100<dinalder) { cout<<"du er gammel!"; } else if (100>dinalder) { cout<<"Du er ikke så veeeldig gammel!"; } return 0; } Endret 25. mars 2004 av B|Real Lenke til kommentar
søppel Skrevet 18. mars 2004 Del Skrevet 18. mars 2004 Programmets vindu (konsoll-vinduet) lukker seg når programmet avslutter. ...få programmet til å vente på at brukeren skriver inn noe før det fortsetter (og avslutter). Lenke til kommentar
☀ ❄ Skrevet 18. mars 2004 Del Skrevet 18. mars 2004 Bruk cin.get() i slutten, og evt. be brukeren om å trykke enter for å avslutte. Eks: #include <iostream> using namespace std; int main() { cout << "Hello, world!\n"; cout << "(Press enter to quit)\n"; cin.get(); return 0; } PS: Innrykk er en fin vane å legge til seg fra start Lenke til kommentar
mArt1n Skrevet 18. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2004 (endret) Takk for hjelpa! Fortsatt litt problemer da....... Jeg er HELT ny så jeg vet ikke koden for å få programmet til å vente som du foreslo søppel... hvor skulle jeg skrive inn cin.get() sa du?? prøvde men fikk bare feilmeldinger. Vet ikke helt om du skjønte meninga med programmet! Poenget er at du skal skrive inn hvor gammel du er, og hvis du er over hundre skal det komme: Du er gammel eller noe lignende, og hvis du er under hundre skal det komme: du er ikke så veeeldig gammel, eller noe i den dur.. Martin Endret 18. mars 2004 av mArt1n Lenke til kommentar
☀ ❄ Skrevet 18. mars 2004 Del Skrevet 18. mars 2004 Jeg mener på ingen måte å virke arrogant, men vi skjønte nok hva programmet ditt skulle gjøre Hvis du leser posten min litt nøyere, så får du nok svar. (Hint: Begynnelsen av posten. Det var dessuten ikke søppel som sa noe om cin.get()). Du kan også kjøre programmet i et konsoll (i.e. C:\winnt\system32\cmd.exe) for å hindre at det lukkes. Det ville også vært nyttig om du fortalte hva slags feil kompilatoren gir deg. Lenke til kommentar
mArt1n Skrevet 18. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2004 Sorry!! nei, hver gang jeg prøver å sette inn cin.get så kommer det en side med saker om at jeg brukte feil include greie++..... hvis du kunne bare skrevet inn hvordan du ville skrevet det, så kan jeg copiere det å prøve å kompilere det! #include <iostream.h> int main() { int age; cout<<"Plz skriv inn din alder: "; cin>>age; if(age<100) { cout<<"Du er ganske ung!!"; } else if (age==100) { cout<<"Du er gammel!!"; } else { cout<<"Du e skikkelig gammel!!"; } return 0; } (fiksa litt på det siden forrige gang) på fårhånd takk!! unnskyld meg hvis jeg sier noe galt eller noe, men jeg er skikkeli n00b så bare si ifra! Lenke til kommentar
mArt1n Skrevet 18. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2004 Ok det funka når jeg åpna det gjennom cmd... Men hvordan skal jeg få det til sånn at jeg bare trenger å dobbelt klikke på programmet, og det funker?? hmmm.. Lenke til kommentar
☀ ❄ Skrevet 19. mars 2004 Del Skrevet 19. mars 2004 #include <iostream> int main() { using namespace std; int age; cout<<"Plz skriv inn din alder: "; cin>>age; if(age<100) { cout<<"Du er ganske ung!!"; } else if (age==100) { cout<<"Du er gammel!!"; } else { cout<<"Du er skikkelig gammel!!"; } cin.get(); return 0; } Lenke til kommentar
mArt1n Skrevet 19. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2004 Tusen takk! skal skjekke om det funker når jeg kommer hjem, er på skolen nå...... Takk igjen! Lenke til kommentar
memix Skrevet 25. mars 2004 Del Skrevet 25. mars 2004 kan vel også bruke system("pause"); etter return 0; Lenke til kommentar
☀ ❄ Skrevet 25. mars 2004 Del Skrevet 25. mars 2004 Tull. For det første får du da beskjed om "Unreachable code in function main()", siden main() returnerer før koden kommer til system("pause");. Dessuten har det blitt diskutert ganske mange ganger hvorfor system("pause"); er fy-fy. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå