mArt1n Skrevet 18. mars 2004 Del Skrevet 18. mars 2004 (endret) #### Topic redigert av moderato ### Hei!! Jeg er helt ny til programmering og da mener jeg helt ny. Mitt første program skulle liksom bare være noe enkelt. Jeg får kompilert det og kjørt det, men når jeg skriver inn en alder og trykker enter så bare lukkes det. Hva er problemet? håper noen som har litt peiling kan fortelle meg det.... Takk på forhånd!! #include <iostream.h> int main() { int dinalder; cout<<"Hvor gammel er du?:"; cin>>dinalder; if (100<dinalder) { cout<<"du er gammel!"; } else if (100>dinalder) { cout<<"Du er ikke så veeeldig gammel!"; } return 0; } Endret 25. mars 2004 av B|Real Lenke til kommentar
søppel Skrevet 18. mars 2004 Del Skrevet 18. mars 2004 Programmets vindu (konsoll-vinduet) lukker seg når programmet avslutter. ...få programmet til å vente på at brukeren skriver inn noe før det fortsetter (og avslutter). Lenke til kommentar
☀ ❄ Skrevet 18. mars 2004 Del Skrevet 18. mars 2004 Bruk cin.get() i slutten, og evt. be brukeren om å trykke enter for å avslutte. Eks: #include <iostream> using namespace std; int main() { cout << "Hello, world!\n"; cout << "(Press enter to quit)\n"; cin.get(); return 0; } PS: Innrykk er en fin vane å legge til seg fra start Lenke til kommentar
mArt1n Skrevet 18. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2004 (endret) Takk for hjelpa! Fortsatt litt problemer da....... Jeg er HELT ny så jeg vet ikke koden for å få programmet til å vente som du foreslo søppel... hvor skulle jeg skrive inn cin.get() sa du?? prøvde men fikk bare feilmeldinger. Vet ikke helt om du skjønte meninga med programmet! Poenget er at du skal skrive inn hvor gammel du er, og hvis du er over hundre skal det komme: Du er gammel eller noe lignende, og hvis du er under hundre skal det komme: du er ikke så veeeldig gammel, eller noe i den dur.. Martin Endret 18. mars 2004 av mArt1n Lenke til kommentar