Gå til innhold

Hvorfor?


-kga-

Anbefalte innlegg

Jeg svarte engang "dette strider imot min religiøse overbevisning å svare på" på en oppgave jeg ikke ante bæra om. Resultat: 0,5 poeng (hvor 3 poeng var maks på den oppgaven). Moro med lærere som har humor. :)

Det hadde vært artig å prøve det. Naturfaglæreren min er veldig lett å "smiske" med med humor.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
en klasse på u skolen min fikk i oppgave å skrive om et landskap, så var det en som skreiv "Dette er landskap" over 6 sider å leverte. han fikk faktisk 2 i karakter

Tror du ikke kan få stryk (0-1) på u.skolen når man svarer på hva oppgaven spør om.

 

Vi fikk i oppgave en gang på heldag norsk om å skrive en tekst rundt ordtaket "Som man rer, så ligger man". Ei i parallellklassa mi skrev "Slik rer jeg, men hvordan jeg kommer til å ligge vet jeg ikke" og leverte. Hun fikk en svak toer, men besto.

 

Så enkelt var det å finne på en slik vandrehistorie...

Lenke til kommentar

Dette har vel lite med topic å gjøre... men sikkert noen som har insteresse av å lese det uansett

 

Oppgaven til studentene lød slik: - «Beskriv hvordan man kan fastsette høyden på en skyskraper ved hjelp av et barometer.»

 

En av studentene svarte: «Man kan binde et barometer til en snor og heise barometret fra toppen av taket ned til bakken. Høyden av skyskraperen er lik lengden av snora pluss høyden på barometret.»

 

Dette meget originale svaret fikk sensor til å hevde at studenten hadde strøket på eksamen, men studenten protesterte og fastholdt at svaret var absolutt korrekt. Universitetet utnevnte en egen eksamenskommisjon som skulle avgjøre saken. Kommisjonen måtte medgi at svaret var korrekt, men at det ikke avgjorde om studenten hadde kunnskaper i fysikk. De besluttet derfor å gi studenten seks minutter til en muntlig utredning hvor han skulle vise sine generelle fysikkunnskaper. I fem minutter satt studenten stille og tenkte. Sensor minnet ham om at tiden var ved å renne ut. Studenten svarte at han hadde flere meget relevante svar, men at han vanskelig kunne velge et av dem. Etter å ha blitt anbefalt å skynde seg, foreslo studenten følgende:

 

 

Man kan bringe et barometer opp på taket av skyskraperen og slippe det ut for kanten, for så å måle tiden det tar før barometret treffer bakken. Høyden av bygningen kan deretter regnes ut etter formelen: H = 0.5g x t2. Det betyr imidlertid slutten for barometeret.

Hvis det er solskinn, kan man måle høyden av barometeret, og så sette det på enden for deretter å måle lengden av den skyggen det lager. Deretter kan man måle lengden på skyskraperens skygge, det er en enkel sak ved proporsjonsregning.

Vil man være riktig sofistikert kan man feste en kort hyssing til barometeret og svinge det som en pendel, først ved bakken og deretter på toppen av skyskraperen. Høyden av skyskraperen kan da beregnes etter forskjellen i gravitasjon etter prinsippet T=2pi2 (1/2g).

Hvis skyskraperen har en utvendig trapp, vil det være enkelt å gå opp trappen og måle høyden i «barometerlengder» for senere å legge dem sammen.

Hvis man ønsker å være riktig ortodoks, kan man også bruke barometeret til å måle lufttrykket på taket av skyskraperen og deretter på bakken, for så å gjøre om differensen i millibar til meter for å finne høyden på skyskraperen.

Studenten forklarte videre: «Men siden studentene er anmodet om å tenke selvstendig og finne utradisjonelle metoder som kan bringe den vitenskapelige tenking videre, ville den utvilsomt beste metoden være å banke på vaktmesterens dør og si at han skulle få et flott, nytt barometer hvis han ville fortelle hvor høy skyskraperen er.»

 

Studenten bestod eksamen. Han het Niels Bohr; den eneste danske som har vunnet Nobelprisen i fysikk.

Lenke til kommentar

Kan vel fortelle om en lærer vi hadde på ungdomsskolen.

 

Vi hadde noen ganger prøve med bok, og da lød en oppgaver slik som denne. Hvor mange personer er det på bildet på side xx. Der var det flere hundre personer. Han ga faktisk ekstra poeng til dem som kom ganske nærme. Han ga også ekstra poeng for de som tegna noen tegninger, og særlig om det var noe med sauer og gjøre, for han var stolt av sauenne sine.

 

Han ga oss faktisk bare to bra prøve, det var at vi skulle sette navn på alle statene i USA pluss hovedbyen i ver stat. Den andre var alle landa i Afrika med hoveedbyer. Bra, og bra, de var vertfal vannskelige, no de andre ikke var.

Jeg og noen andre pugga det, og jeg fikk faktisk 6 på ærlig vis. Det viste seg at de fleste andre juksa, og han så det ikke, enda så tydelig det var. Så det var ingen som fikk under 5 nesten.

 

Han snakka også hele tia om klokka si, og om været. Han likte å forutsi været.

 

 

 

 

Han var egentlig en grei og kul lærer, men han klarte ikke lære bort.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-VqMh8ni9
En annen vandrehistorie er den om fyren som fikk i oppgave til eksamen å skrive om latskap.

 

"Dette er toppen av latskap." Skrev han og gikk.

Hvordan gikk det med ham ? :roll:

Lenke til kommentar

Norsklæreren jeg har nå fortalte om en elev i den gamle klassen hennes. Han var syk og hadde fått lov til å få skrive stiloppgaven hjemme. Tittelen han fikk lød "En titt ut av vinduet".

Gutten skrev: "jeg er som du sikkert vet, syk, og har desverre ikke dratt til side gardinene."

 

Læreren min syntes denne var skitmorsom og ga 4. Hun ville ikke gi høyere fordi det ville være urettferdig (?) men syntes 4 var en bra karakter på slik tankegang...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...