Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Trenger hjelp til valg av WLAN-pakke!


Anbefalte innlegg

Har fått ADSL pakke og skal få en laptop (som ikke har trådløst nettverkskort) på nett, trådsløst og skal derfor anskaffe router og PCkort

 

 

Håper dette ikke er overkill, men anser dette forumet for å være det beste stedet for å få hjelp til å velge mellom følgende alternativ:

 

 

Alternativ 1

DLink DI-614+ bredbåndsrouter 22Mbps, pris: 795.00

DLink 22Mbit PCMCIA/PC Card Wireless, pris: 475.00

 

 

Alternativ 2

D-Link Wireless Kit #1 DI-624+ 54Mbps Broadband Router

DWL-G650+ 54Mbps PC-Card, samlet pris: 1021,-

 

 

Alternativ 3

D-Link Wireless Kit #3 DI-514 Wireless Broadband Router 11Mbps

DWL-610 11Mbps Trådlöst PC-Card, samlet pris: 704,-

 

 

Alternativ 4

Netgear Wireless-kit #12 MR814GE 11Mbps Wireless Router + MA521GE Wireless PCMCIA-Adapter + MA111ND Wireless USB-adapter, samlet pris: 1159,-

 

 

Alternativ 5

3Com OC Wireless Access Point kit 54Mbps 802.11a/b/g aksesspunkt + PC-kort

Samlet pris: 1.465

 

 

Alternativ 6

PCMCIA/PC Card 802.11b Standard 11Mbps Wireless Adapter

Wireless Broadband Router W.1 x 10/100Mbps WAN Port + 4 x 10/100Mbps 11MBps, samlet pris: 925,-

 

 

Alternativ 7

DLink 22 Mbps Trådløst PC-Card - AirPlus, IEEE 802.11b, PCMCIA, pris: 402,-

DLink 22 Mbps Trådløst Internet Gateway - AirPlus, 802.11b, 4 10/100 port, pris: 849,-

 

 

Alternativ 8

3Com OC Wireless Gateway kit 54Mbps 802.11g trådløs router + PC-kort

samlet pris: 1.160,-

 

 

Alternativ 9

SMC Barricade Wireless G 54 Mbps 802.11g, WPA, med 4-port switch, pris 695,- (ukens tilbud hos komplett.no)

SMC EZ Connect Wireless G Cardbus 54Mbps 802.11g, pris 496,-

 

 

Alle priser inkl mva, frakt på ca 100,- kommer i tillegg på alle.

 

 

Noen få spørsmål i tillegg:

 

 

1. Kan jeg ha et 802.11b router og samtidig et 802.11g PC-kort? (fikk høre at dette ikke ville gå)

2. Kan jeg bruke kort og aksesspunkt/router fra to ulike leverandører?

3. Er 802.11g utbredt på flyplasser, hotell og andre WLAN-soner, eller holder det med 802.11b?

4. Er det andre argument som taler for 802.11g enn hastigheten? Ser egentlig ikke dette som så relevant ettersom jeg bare har 1024/256 hastighet på ADSL, og tviler på at jeg får utnyttet hastigheten i andre åpne WLAN-soner.

5. Har dere positive/negative erfaringer med de ulike nettbutikkene (multicom, komplett, databutikken.com, pcutstyr.no, mpx)?

 

 

Håper på raskt svar. Tusen takk for all hjelp!! :thumbs:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Pr dato er vel offentlige WLAN-soner bare 802.11b. Kompabilitet mellom b og g skal ikke være stort problem.

 

Har selv D-Link GWL-G650 i bærbar PC, og har ikke hatt problemer i offentlige soner.

 

Jevnt over skal produkter som er korrekte etter standardene kunne brukes mot hverandre, men produkter fra samme produsent fungerer ofte bedre sammen.

 

I tillegg til hastighet er det en del av de nyere produktene bygd på g-standarden som har bedre sikkerhetsfunksjoner (WPA, 256 bits kryptering). Noen eldre løsninger på b-standard har ikke dette implemetert, og kan heller ikke oppgraderes med firmvare, selv om mange kan. Dette må sjekkes med spesifikasjonene. Dersom prisforskjellen bare er noen hundrelapper, gå for løsning med 802.11g

 

Jeg har også stasjonære PC-er koblet opp i mitt trådløse nett, og bruker den ene som sentral "filtjener", så vet jeg at jeg har alt på en plass. Synes hastigheten på 802.11g er bra og ha når filer skal overføres (synkroniseres)

 

Er svært godt fornøyd med min løsning med D-Link DI-624, GWL-G650 og GWL-G520+. Med untak av PCI-kortet har jeg brukt løsningen i 9 mnd.

 

Både Komplett og MPX har jeg svært gode erfaringer med, samme gjelder PS-data og PC-utstyr. PC-utstyr har tidliger hatt dårlig løsning for "tracking", og brukt litt lang tid på leveranse.

 

Anbefaler at du sjekker testene i PC World Norge og i Barbara.no

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...