Gå til innhold

Ny Server PC

Anbefalte innlegg

Heisann.

Jeg skal lage meg en server, og har 4000-5000,- til disposisjon.

Serveren skal kjøre Linux Slackware, og skal primært brukes til HTTP, FTP og DHCP.

Den skal også kunne fungere som spill server.

Ønsker gjerne forslag til sammensetning av denne serveren.

Skjerm, tastatur og mus trenger jeg ikke.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Produktene er hentet fra PSdata.

----------------------------------------------------------------------------------

Aopen QF50C silver/black 471 kr

MSI KM4M-L 533 kr

AMD XP2000 495 kr

Glacial CPU-kjøler 195 kr

512 minne 787 kr

Aopen CD-R/RW 335 kr

WD 160GB m/8MB cache 986 kr

WD 160GB m/8MB cache 986 kr

----------------------------------------------------------------------------------

SUM 4788 kr

Dette er bare et eksempel, som jeg slengte sammen i farta. Aopen-kabinettet er et veldig fint og godt kabinett, og med brenneren i sølv i front så ser det hele lekkert ut.

Etter som at du skal bruke maskinen til så mangt har jeg slengt med en ram-brikke på 512MB. 256MB kan fort bli lite dersom du skal kjøre mange applikasjoner samtidig. Av prossesor valgte jeg en AMD XP2000. Dette er en CPU som gir deg *mye* for pengene. Kanskje noe i kraftigste laget til det bruket du skisserte, men den koster bare 200kr mer enn en sugen Duron-prossesor. Greit å ha dersom bruken endrer seg.

Av lagringsplass får du totalt 320GB å kose deg (og dine venner?) med. Skulle du ha behov for mer seinere er det alltid plass til én disk til. Dersom du ønsker flere disker utover dette, eller du ønsker å øke sikkerheten/ytelsen, kan du jo alltids sette inn en RAID-kontroller. Diskettstasjon har jeg droppet ettersom at det brukes lite. Det vil være mer forsvarlig med f.eks. en pendrive.

Grafikk er integrert på hovedkort, ettersom det ikke er noe vits å bruke mye penger på et AGP-kort når maskinen ikke skal brukes til spilling. Delen minne som settes av til grafikken bør være minimal, slik at du får mest mulig til resten av systemet. Dette gjør du enkelt og greit i bios.

Mener at dette er et system som er verdt å anbefalle..

Endret av Nuffern
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...