Gå til innhold

Hvordan velge TV som kobles til PC'en?

Anbefalte innlegg

Jeg har et Gainward GF3-kort som er koblet til min gamle Mark 20" TV via S-VHS utgangen på skjermkortet. Jeg bruker en overgang fra S-VHS til SCART siden det ikke er S-VHS inngang på TV-en.

Men så var jeg en tur på Elkjøp for å kikke på noen rimelige 28" TV'er, og da jeg nevnte at skulle koble den til PC'en med S-VHS kabel, sa selgeren at de rimelige TV-ene ikke støttet S-VHS, og at det derfor bare ville bli svart/hvitt bilde på TV'n. Jeg nevnte at det fungerte med min gamle 20", og da sa han at han selv hade koblet PC'en til TV hjemme, og det fungerte på en gammel TV, men ikke på hans nye Nokia TV.

Stemmer dette? Jeg har aldri hørt om dette før nå? Er vel litt rart at gamle billig TV-er støttet denne standarden og ikke nye. Er det noen her som har vært borti at en TV ikke har kunnet vise skjermbilde fra PC'en?

Litt synd å måtte betale 2000 kr mer for TV'n bare for å få koblet til PC'en.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg trudde tv'er med scart kontakt generelt også støttet s-vhs. Man har da som regel 2 videokanaler pr. video-in kontakt. Som nevnt i posten før må man klikke seg jgennom flere videokanaler for å finne riktig s-vhs kanal.

Lenke til kommentar

Jaja... jeg betalte 2800,- for min 28"

Går fint med pc`n på tv`n her, har bare 1 scart inngang. Du trenger en svhs-til "scart" kabel, koster vel ca 100,- kr? Når det gjelder svart-hvit på tv`n så vet jeg ikke helt... Jeg fikk bare svart-hvit på tv`n før jeg leste bruksanvisningen. Der stod det at jeg måtte stille om på instillingene på kortet. Det stod som standard (ntsc), så jeg måtte stille om at tv`n min var pal.

Tror nok at det virker med farger på de fleste tv`r, men de fleste expeditører hos f.eks. elkjøp vet ikke så mye som de skal ha det til, så de uttaler seg for tidlig...

Lenke til kommentar

Quote:

pr0phezy skrev (2002-03-25 13:14):

Jeg har nettopp kjøpt et Gainward gf3ti460, er det mulig å koble dette til en gammel tv uten scartinngang?

hvis den composite ingang burde det gå bra. Dam må du bare velge vanlig vhs ut fra kortet.

Lenke til kommentar

Quote:

-----------------------------------------------------

pr0phezy skrev (2002-03-25 13:14):

Jeg har nettopp kjøpt et Gainward gf3ti460, er det mulig å koble dette til en gammel tv uten scartinngang?

-----------------------------------------------------

hvis den composite ingang burde det gå bra. Dam må du bare velge vanlig vhs ut fra kortet.

----------------------------------------------------

Hva skal jeg spørre etter i butikken liksom? Hva heter den typen kabler? Er ikke så godt kjent med hva de forskjellige inn og ut-gangene heter på hverken skjermkortet eller tv´n så det blir litt vannskelig å forklare i butikken hvordan kabel jeg skal ha liksom.

Lenke til kommentar

Elkjøp ekspeditører vet generelt sett mindre enn det jeg gjør om tv og hifi... og jeg har aldri jobbet med eller solgt tv og hifi-utstyr (så jeg vet ikke mye).

Og når det gjelder data så er jeg milevis foran de... selv om jeg ikke har så veldig peil på data.

For å svare deg : jeg har et Matrox G400 (eller var det G450?) dualhead kort, og jeg kjører S-Video/S-VHS ut fra kortet og inn på videospilleren som er koblet til TV'n med en scart (ettersom TV'n ikke har S-Video inngang). Når jeg stiller video'n på S-Videokanalen, og TV'n på Scartinngangen så går det så det suser når jeg aktiverer DVDMax funksjonen på grafikkortet (DVDMax viser all video fra datamaskinen i fullskjerm på TV'n selv om du har minimert videoprogrammet på dataskjermen). Det fungerer fint. Videomaskinen er en JVC SVHS maskin og TV'n en eldre, ganske normal Sony 28".

Tror ikke det har noe å si om tv'n er billig eller dyr, så lenge du har mulighet for å sette utgangen fra grafikkortet til PAL (nordeuropeisk) standard. Får du svart-hvitt så står den antakeligvis på NTSC (amerikansk) standard. Prøv å se i innstillingene om du kan velge PAL i stedet. Tror det skal gå ann på alle dualhead kort (?).

Lenke til kommentar

Quote:

pr0phezy skrev (2002-03-25 13:40):

Hva skal jeg spørre etter i butikken liksom? Hva heter den typen kabler? Er ikke så godt kjent med hva de forskjellige inn og ut-gangene heter på hverken skjermkortet eller tv´n så det blir litt vannskelig å forklare i butikken hvordan kabel jeg skal ha liksom.

TV'en må ha video inngang uten om antennepluggen, noe alle nye TV'er har. Da har man gjerne hvertfall en av disse å velge mellom: 1: composite; denne har 3 RCA plugger, en for bilde og to lydkanaler. noen ganger følger det kabel overganger til disse med skjermkortet. Hvis det fulgte med en gul plugg i den ende enden og svhs i den andre vet du hvordan denne pluggen ser ut. 2: s-video; en rund plugg som er lik den på skjermkortet ditt, men gjerne med motsatt kjønn. 3: SCART; 2 rader med flate pinne hull (hunn-kontakt). Det sitter gjerne en eller flere bak på TV'en.

Dersom TV'en har s-video inngang (sitter gjerne under ett panel i fronten sammen med composite inngangene) har den sikkert også mulighet til å ta s-video inn på scart'en.

Jeg vil generelt si at det går ann å koble en hver tv til et hvert skjermkort med tv-ut. Det gjelder bare å finne de rette instillingene.

Lenke til kommentar

Elkjøp har faktisk rett. Alle TV'er støtter ikke SVHS gjennom SCART. På nye TV'er står det gjerne over SCART-kontaktene hva de støtter. 32" widescreen med 3 SCART f.eks, støtter ofte SVHS gjennom en av SCART-kontaktene og RGB gjennom en annen en. Andre TV'er kan man også stille i menyen på TV'en hva slags signal som skal gå gjennom SCART-kontakten.

Skal du ha feeet TV forresten, vil jeg anbefale 32PW8807 fra Phillips. Den er konge.

[ Denne Melding var redigert av: The Jackal på 2002-03-26 23:20 ]

Lenke til kommentar

Har faktisk samme Philips-TV, men har problemer som jeg ikke vet hvor kommer fra. Jeg bruker SVHS ut fra mitt ASUS Ti8200 og inn på siden på TV'en. Når jeg spiller av DivX så lagger bildet merkbart når kamera "panner" over en scene. Dette merkes ikke når jeg bruker monitoren.

Har du noen tips Jackal ?

Lenke til kommentar

hmmm.... jaja... problemete ditt er hvertfall det at noen kort i gf serien ikke klarer den overgangen fra svhs til composite. det er bare en liten justering hvis du har en svhs til scart adapter. gikk inn i en tv-video-antenne sjappe og fikk fikset min overgang. har et gf2pro som jeg ikke fikk farger på. (og nei, det hadde ikkeno med instillingene å gjøre). det var bare en liten bøg i den svhs til compositescart som måtte fikses på... kostet meg 200 kr eller noe slikt...

Sp

Lenke til kommentar

Til de av dere som har problemer med dårlig kvalitet/farger osv.

Sjekk hva slags signal du sender ut. De fleste Tv'er støtter også NTSC. Det gjør at du får bilde, men dårligere kvalitet. PAL er bedre enn NTSC.

Sørg for også å ha gode kabler. GeForce kortene er ikke bra på TV-ut, så la det ikke bli dårligere med kjipere kabler.

Bytt SCART-kontakt hvis du har flere. De fleste TV'er har forskjellig støtte i de forskjellige SCART-kontaktene.

Nødløsning: Skaff deg en overgang fra SVHS til composite. Funker det ikke da-->kast TV, hopp opp på PC'en og slå ut skjermkortet med slegge :grin:

Lenke til kommentar

Jeg testet dette med film fra data til TV for en stund siden. Bildene ble utmerket bra. Det ble testet med et ATI radeon kort koblet til et nytt Sony TV med s-video inngang.

Men er det noen som vet om bildet blir dårligere

når TV ikke er 100hz (TV jeg testet på var 100hz). Jeg skal ha meg nytt TV men det blir ikke 100hz ettersom jeg alt har funnet tv jeg vil ha.

Jeg vet jo hva 100hz vil si men aner ikke om dette

vil ha noe særlig effekt (å ikke ha det) når jeg ser film fra maskina til TV.

AMD Athlon XP1800+

512 DDR RAM

Abit KR7A-RAID ATA/133 DDR Hovedkort

ATI Radeon 7500

Thermaltake Silent Viking <21db

[ Denne Melding var redigert av: Anders20 på 2002-03-29 01:16 ]

Lenke til kommentar

Det blir ikke dårligere kvalitet på bildet ved å kjøpe en 50 Hz TV. Problemet med 50Hz er jo at det blir mer slisomt å se på (flimmring i bildet).

Et problem med 100Hz TV'er, er faktisk at man får et etterslep på bevegelser. Skal du bort fra dette må du opp på f.eks 32PW8807 som har Digital Natural Motion. Det gjør at det generert 2 bilder mellom hvert bilde som blir sendt ved hjelp av en integrert RISC prosessor. Da blir det kongekvalitet.

Lenke til kommentar

ja oki.

Men vil det med flimmring bli mere merkbart når man kjører dette fra data til TV ? Dette med flimmring når man ser vanlig på tv merker jeg ikke alikevel.

For å gjøre det ganske enkelt, vil jeg merke noe

merkbar forskjellig fra et 100HZ sony til et 50HZ sony når jeg kjører film fra DATA/TV ?

AMD Athlon XP1800+

512 DDR RAM

Abit KR7A-RAID ATA/133 DDR Hovedkort

ATI Radeon 7500

Thermaltake Silent Viking <21db

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: Anders20 på 2002-03-29 01:35 ]</font>

[ Denne Melding var redigert av: Anders20 på 2002-03-29 01:37 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...