Gå til innhold

Hvilken minnebrikke til ASUS P4P800/DELUXE?

Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe minne til ASUS P4P800/DELUXE, og trenger anbefalinger.

Jeg tenkte å kjøpe Kingston, Crucial eller Corsair, men vet ikke hvilket. Håper Kingston kan være bra, da butikken jeg skal bestille gjennom (IT-butikken) har denne. Tenkte å kjøpe PC3200. Noen som vet om noen fine tester? :roll:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kingston PC3200 "KHX3200A" bruker WinBond CH-5 chipper, som er kjent for å bremse ved FSB ca. 250MHz i 5:4 ratio sammen med i865 chipsettet. Dvs. de fungerer fint hvis du ikke skal overklokke veldig mye. Ellers skal de gå til rundt 215-220MHz i 1:1 ratio.

Hvis du skal overklokke ville jeg heller gått for for eksempel disse: http://www.psdata.no/prodSearch.asp?IT=101...lAction=details

Evt. om du kan legge på et par hundrelapper så er disse brikkene http://www.mpx.no/asp/info.asp?g0=215&g1=3...95&l=3&lantall=

svært raske.

Hadde vært lettere å gi deg råd hvis du forteller om du skal klokke og hvor høyt du får CPU'en din da...

timtowtdi

Lenke til kommentar

Jeg har P4 2.4 (533). Jeg skal sette opp maskinen til musikkproduksjon, og har ikke tenkt å overklokke noe særlig, men den må være dønn stabil. Senere skal jeg bytte CPU til 3.2 (800). Så rammen trenger å være bra til denne også.

Altså: Lite overklokking, men den må være stabil.

Lenke til kommentar

Det aller meste minne er dønn stabilt på den hastigheten det er oppgitt til (ser bort fra at du kan ha uflaks med enkelte brikker). Det som skiller mest er hvor raske timings det klarer. CL2 timings koster (kanskje mer enn det smaker?).

For å teste om minnet er dønn stabilt kan du kjøre memtest86 i noen timer, hvis programmet rapporterer om minnefeil ved spesifisert hastighet og timinger vil jeg si at dette er reklamasjonsgrunn.

Ang. oppgradering til 3.2 (800) CPU så trenger du da minimum PC3200 minne.

Vil tro at TwinMOS er det PC3200 CL2.5 minnet som gir best ytelse for penga. ca. 1500,- for 1024MB på mpx.no. Har testet nettopp dette minnet klokket til 220MHz på et P4P800/Deluxe og det var 100% stabilt.

timtowtdi

Lenke til kommentar

Er det dårlig med cas latency på 3?

Når og hvor vil jeg merke forskjellen? På 2, 2.5 og 3 altså?

Er Samsung noe bra?

Jeg vurderer også Kingston HyperX PC3200-minne, den koster bare 1116 kr hos Mpx inkl.mva og har cas-latency på 2. Noen som har noen erfaringer med denne?

Den skal være bra å overklokke med om man ikke skal overklokke alt for mye, og sikkert bra til det meste om man ikke overklokker noe særlig også.

Det var vel denne timtowtdi refererte til. Er den verdt pengene? :roll:

Endret av Titanstig
Lenke til kommentar
Er det dårlig med cas latency på 3?

Når og hvor vil jeg merke forskjellen? På 2, 2.5 og 3 altså?

Er Samsung noe bra?

Jeg vurderer også Kingston HyperX PC3200-minne, den koster bare 1116 kr hos Mpx inkl.mva og har cas-latency på 2. Noen som har noen erfaringer med denne?

CAS Latency på 3 er dårlig! 2 er best. Forskjellen kan måles i benchmarks. Om du merker forskjell er ikke godt å si. Noen mener at systemet blir mer responsivt og 'snappy'... jeg tror personlig ikke at jeg hadde merket forskjell! Det har nok mer med følelsen å gjøre - å vite det at 'jeg har det beste'.

Men i dette gamet er det jo også noen prosent her og der å hente, som tilsammen utgjør en forskjell, så hvis lommeboka tillater det så anbefaler jeg å gå for CL2 minne.

For å komplisere sakene ytterligere så er tRCD ("RAS-to-CAS-Delay"?) timing parameteren den som visstnok har mest å si på et Pentium system. Så minne som klarer 2-2-2-5 vil være en god del raskere enn minne som klarer 2-3-2-5 (tRCD er tall nr. 2 i rekkene).

Når det er sagt - så har jeg selv et P4P800 med 2x256 TwinMOS/WinBond brikker som har de samme chipsene (CH-5) som på det HyperX PC3200 minnet du vurderer, kan kjøre mine på 200MHz 2-3-2-6. Det fungerer greit nok, men jeg angrer på at jeg ikke gikk for noe bedre minne i utgangspunktet.

Så jeg står ved min anbefaling av disse brikkene: http://www.mpx.no/asp/info.asp?g0=215&g1=3...95&l=3&lantall=

timtowtdi

Lenke til kommentar

Takk for tipset Timtowtdi!

Ville bare legge til at PC-en skal ha 2 lydkort fra Creamware, Pulsar I og Pulsar II med tilsammen 10 prosessorer for lyd. Disse kortene vil gjøre at ikke maskinen blir så veldig belastet når jeg kjører mange softsynther samtidig. Men alt må vel "innom" minnnet, slik at minnet blir veldig viktig i maskinen?

Jeg har Cubase SX2 og Reason 2.5 og mye annet, sa da er det vel verdt å bruke en del penger på raskt minne?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...