Gå til innhold

Morra til en kompis kjoepte dell hjemmepc,


Anbefalte innlegg

Hei enda en Dell erfaring, men skitt au> :p

 

Morra til en venn av meg bestilte Dell, og jeg var naturligvis spent paa specs osv.

alt saa bra ut, p4 3.0 osv..

inntil han opplyste om NVIDIA FX5200...

jeg sa naturligvis det som sant var at joa maskinen er fin den, men hvis du har

forhaapninger om aa spille noe hissigere enn Fifa 1997 paa den maskinen der saa har du en flaskehals uten like i det skjermkortet.

Jeg ba han naturligvis om aa oppgradere til 9800 pro for 1100 kroner, vel anvendte penger hvis man har 2 soenner som vil spille spill.

jaja, moren hadde allerede bestilt saa han, men jeg ba han si at hun skulle ringe tilbake og forandre bestilling/oppgradere pakken.

Jada, saa ringer han litt senere og sier at moren hadde ringt og proevd aa forandre, men dette var for sent da, hold deg fast> SYSTEMET HADDE ALLEREDE BLITT TILPASSET VIDEOKORTET. Alle som har litt kunnskap utover det aa finne powerknappen vet at dette er sludder paa grensen til direkte loegn.

Da fikk jeg nok og ba om nummeret til morra ( og det sier litt om hvor oppgitt jeg var)

 

saa ringer jeg og forklarer at Nvidia og Ati hadde som regel 3 serier, en low/end beregnet for det meste paa 2d, en mid/end serie for folk som vil spille litt men har et budsjett aa forholde seg til, og high/end for de som gjerne vil spille spill ofte.

 

saa sa jeg at Nvidia Fx5200 UTVILSOMT tilhoerte lowend serien og at hun ikke kunne haape aa kjoere de nyeste spillene uten hakking.

Hun svarte da at hun hadde ringt og spurt, og at selgeren hadde opplyst at dette var en spillemaskin og at selv om fx5200 ikke var saa bra foer, saa hadde det visst blitt mye bedre naa ( hva dette betyr er for meg helt gresk, fx5200 er fx5200)

.

Hun hadde ikke peil naturligvis, og jeg gav til slutt opp og anbefalte henne aa avbestille og bestille paa nytt, for makan til skivebom hvis man ville kjoepe spillemaskin til barna er vanskelig aa overgaa.

 

naa har de faatt dataen, og den er omtrent like rask som deres gamle maskin i spill, en p3 866 mhz med et Geforce 4 mx420 kort, pcen de oensket aa oppgradere fordi spillene hakket....jeg maa bare le...av dell

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"SYSTEMET HADDE ALLEREDE BLITT TILPASSET VIDEOKORTET" = maskinen allerede var satt sammen. Det er ikke så rart at Dell kanskje ikke var så keene på å pakke den opp igjen og konfigurere om maskinen. Hvis "morra til kompisen din" ikke klarte å bestemme seg for hva hun skulle ha før hun bestilte er dette da vitterlig hennes egen feil.

Lenke til kommentar

Som jeg forstår det har ikke kjøperen av denne maskinen gjort det godt nok klart for selger at dette skal være en reinspkket spillmaskin. Da ville nok selgeren anbefalt å oppgradere skjermkortet.

 

Når en kjøper datamaskin, er det uansett viktig å vite hva en kjøper. Hvor var du som kunnskapsrik datamann i det bestillinga ble gjort?

 

Jeg tror nok ikke du skal legge all skyld på dell i dette tilfellet. Hadde kjøperen henvendt seg til en som har kunnskaper innen hardware FØR kjøpet hadde dette ikke vært noe problem.

Endret av Zamoht
Lenke til kommentar

Er alltid like tragisk å lese spec-listene til ferdig-pcer enten det er på nettet eller i reklamebrosjyrer fra Expert/Elkjøp. Alle begynner bra, masse GHz, passelig mengde ram, 120/160GB harddisk, gjerne en DVDbrenner også. Alt i skjønneste orden.....helt til man leser ka slags grafikkort det er inni. Då kommer tårene :cry:

 

Ikke uvanlig å se P4 3GHz+ med HT, 512ram, 160GB, DVDbrenner++ liggende i ruiner pga et skamdårlig GF-kort elller Radeon9200 eller 9600SE. Håper disse folkene lærer snart.

Lenke til kommentar
"SYSTEMET HADDE ALLEREDE BLITT TILPASSET VIDEOKORTET" = maskinen allerede var satt sammen. Det er ikke så rart at Dell kanskje ikke var så keene på å pakke den opp igjen og konfigurere om maskinen. Hvis "morra til kompisen din" ikke klarte å bestemme seg for hva hun skulle ha før hun bestilte er dette da vitterlig hennes egen feil.

Uansett er det ikke en grunn til å lyve. Seier jo litt om Dell :thumbdown:

Lenke til kommentar

Ok - DELL har sikkert sine svin på skogen - MEN...

 

I dette tilfelle gjelder det hjemme-PC. Det er ikke alle forunt å kunne skreddersy sine egne Hjemme-PC'r. Som regel kommer disse i ferdig konfigurerte pakker som tilbys hvert enkelt firma. Det er sjelden at man har så veldig mye konfigurasjonsmuligheter på disse.

 

Dessuten er meningen med Hjemme-PC en ordning for å fremme PC-kunnskapen til de ansatte - ikke til å tilby sønner og døtre en kraftig spillemaskin. FX5200-kortet egner seg MER ENN NOK til en kraftig kontor-PC.

 

Dessuten er det som regel for sent å komme med endringer på en PC etter at avtalen er signert.

 

Jeg kan ikke se at DELL har gjort noe som helst feil i denne saken.

 

(Og NEI - jeg jobber IKKE for DELL!!)

Lenke til kommentar
Kundeservice hva er det?????, hadde nok sagt til henne at hun må benytte seg av angreretten og kjøpe maskinen en annet sted...

Angreretten fungerer ikke på samme måte når det gjelder Hjemme-PC. Dette blir betraktet som et næringskjøp, da det er firmaet som eier PCn inntil avdragene er betalt.

Lenke til kommentar

Skjønner ikke hva dette er å ta på vei for.... De har da fortsat sine 1100 kroner i behold, og kan når som helst sette inn et FX 5700 eller hva til 12-1300 kroner om de måtte ønske det. Nvidia - driverene ligger der...

Du har vel herjet på slik at de mistet gleden av å få en ny ting i hus.. :green:

Edit

ITButikken 1150,-

"Sparkle";"SPARKLE SP 8836-DT - Grafikkadapter - GF FX 5700 - AGP 8x - 128 MB - TV-utgang";"128MB DDR 3.6ns, AGP, TV-Out, DVI";"";

Endret av sveinsel
Lenke til kommentar

Herlig å lese sånne tråder når folk uttaler seg om ting de ikke har greie på.

Hjemme-PC-ordninger omfatter en del helt særegne regler, og er langt ifra å betrakte som vanlig privat kjøp med de muligheter/rettigheter dette medfører. For å gjøre sånne prosjekt gjennomførbare er alltid alle bestillinger bindende. Altså ingen mulighet for å tilpasse/bytte kort etter ordre er lagt. En evt. oppsigelse/angrerett utøves gjennom medfølgende 3 års forsikring fra finansieringsselskapet som benyttes. Hvordan dette gjøres fra Dell kjenner jeg ikke til, men ofte er det 1 månedsleie i egenandel for å si opp avtalen.

Lenke til kommentar

mitt poeng er at moren gjorde det KLART for selger at maskinen UTELUKKENDE skulle brukes til spilling og var for hennes to soenner..

 

OG ogsaa regelrett LYVER med hensyn til videokortets kvaliteter, og OGSA at systemet er TILPASSET skjermkortet.

greit nok at den er satt i produksjon, men si det da..ikke finn paa noe dumt for aa lure en mamma som vil ha en spillmaskin for soennene hennes...

Lenke til kommentar

Stakkars mor... Gleder seg slik over å få et bra tilbud på en PC, og så kommer det en extreme-gamer og ødelegger hele familiekosen med slike uttalelser...

 

Jeg hadde blitt pottesur om jeg hadde kjøpt meg en dyr TV og fått høre fra en om at "den støtter ikke MokkaMaster- og Vaffeljern-tilkobling, og egner seg ikke til støvsuging"... (ok - ble litt offtopic, men gleden av å kjøpe noe flott ble garantert borte hos den familien) :(

Lenke til kommentar
Skjønner ikke hva dette er å ta på vei for.... De har da fortsat sine 1100 kroner i behold, og kan når som helst sette inn et FX 5700 eller hva til 12-1300 kroner om de måtte ønske det. Nvidia - driverene ligger der...

Du har vel herjet på slik at de mistet gleden av å få en ny ting i hus.. :green:

Edit

ITButikken 1150,-

"Sparkle";"SPARKLE SP 8836-DT - Grafikkadapter - GF FX 5700 - AGP 8x - 128 MB - TV-utgang";"128MB DDR 3.6ns, AGP, TV-Out, DVI";"";

rundt 50 prosent av ytelsen til et 9800 pro..fint det

Lenke til kommentar

Jeg gamer med et gammelt MX440 kort på en 2.53 Intel. Er FX5200 så mye dårligere enn det gamle kortet mitt?

 

Jeg spiller Savage så det råner etter, og har ikke dårlig opplevelse med det, okei, jeg har ikke de råeste detaljene på, men dog, jeg får spilt og har masse glede av det?

Lenke til kommentar
Skjønner ikke hva dette er å ta på vei for.... De har da fortsat sine 1100 kroner i behold, og kan når som helst sette inn et FX 5700 eller hva til 12-1300 kroner om de måtte ønske det. Nvidia - driverene ligger der...

Du har vel herjet på slik at de mistet gleden av å få en ny ting i hus.. :green:

Edit

ITButikken 1150,-   

"Sparkle";"SPARKLE SP 8836-DT - Grafikkadapter - GF FX 5700 - AGP 8x - 128 MB - TV-utgang";"128MB DDR 3.6ns, AGP, TV-Out, DVI";"";

rundt 50 prosent av ytelsen til et 9800 pro..fint det

Det går faktisk fint an å spille spill med et FX5200-kort så lenge resten av PCn er ship-shape. Ikke alle som trenger 9800PRO (selv om jeg har det), og ikke alle som MÅ spille i 1600x1200 oppløsning med alle detaljer på.

 

Poenget her er vel at prisen fra DELL forutsetter at man velger en allerede bestemt konfigurasjon for å holde kostnadene nede med konfigurering etc. Å påstå at denne maskinen IKKE egner seg for spilling er minst like mye LØGN som det du påstår DELL kommer med...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...