Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er ingen innebygget funksjon i PHP som gjør dette, nei. Tror serveren du kjører det på er nødt til å ha spesiell hardware til dette også.

...hvis ikke du gjør det via andre tjenester (mother.no o.l.), men det er sikkert ulovlig.

Lenke til kommentar

Det er fult mulig å sende SMS med PHP men som jorgenindahouse sier - så er det ikke noen funksjon i PHP for dette. Du må finne en SMS gateway å sende gjennom. Det finnes mange av de - søk på google.com. Velger du en som ikke er norsk så pass på at du kan sende til alle nettverk i Norgen.

Lenke til kommentar

Du trenger ikke noe spesielt script for å sende meldinger - du henter f.eks. bare siden www.DinGateway.com/send.php?message=DinMelding&user=user&pass=pass

Så pleier du å få en melding tilbake fra den siden med beskjed om meldingen ble sendt eller ikke.

Scriptet Torbjørn har lagd bruker gratis tjenester for å send sms - og det er ikke å anbefale hvis det ikke er gitt tillatelse for det.

Lenke til kommentar

det går også en mere relevant tråd her om det.

Som ???? sier, så er det litt i gråsonen. Ingen av stedene har skrevet noen forbehold om at de kun vil ha grafiske HTTP klienter, og HTTP protokollen i seg selv er slik at det ikke kan sies hvorvidt man bruker Internet Explorer eller smsskriptet (spoof av HTTP_USER_AGENT)

Så inntil de (sms-stedene som f.eks eurobate og inpoc) faktisk får opp øynene og ser hva som skjer, er det ikke noe prinsipielt galt i å bruke et skript for å logge inn og sende sms. Men jeg ville ikke spurt om jeg fikk lov. De vil jo tjene penger på reklamen de har der.

Lenke til kommentar

når dere sier det så er det meget mulig at det stemmer at det er i gråsonen. i denne tråden lufter jeg idéen til å hente data fra en nettside for så å vise det som hentes på en annen (min) side.

en ting er at det er ting i Åndsverkloven som setter det i gråsonen, men jeg spurte en på jobben (som er jurrist) om lovligheten av å hente data fra en side inn til en annen side. hun brukte ord som "gjeldene rettspraksis innen eiendomsrett..." for å beskrive at det ikke ville være lovlig å hente innhold fra en side til en annen side. selv om internett er et "nytt" medium er det allerede gjeldene rettspraksis på at en eier innholdet på en nettside og at dette innholdet ikke kan brukes av andre uten at det ligger en eventuell avtale mellom partene. (her kommer også åndsverkloven inn).

nå henter ikke akurat scriptet til Torbjørn info fra andre sider på samme måte som jeg hadde tenkt til å gjøre i overnevnte tråd, men ut ifra den tilbakemeldingen jeg har gått fra de lovkyndige så vet jeg ikke hvor happy tilbydere av gratis sms blir hvis de finner ut at folk bruker slike script som Torbjørn har laget. (men på en annen side; det en ikke vet - trenger en nødvendigvis vite det?).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...