Gå til innhold

Tester av dinside og akamera

Anbefalte innlegg

Jeg leser tester gjennomført av dinside og akamera, og finner en del ulikheter. Blant annet ser jeg at dinside allerede har utført en test av Canon Powershot S1-IS. Samtidig roser de Fujifilm Finepix S5000 og samenligner andre kamerar med dette. Hvem utfører "de mest korrekte testene" (ja jeg vet det er et dumt spørsmål, men de fleste skjønner sikkert hva tenker på......)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mitt inntrykk er at testene here på akam er grundigere enn testene på dinside.no. Likevel, hvis jeg skulle bestemme meg for hvilket kamera jeg skulle kjøpe, ville jeg nok ha lest alle testene jeg hadde funnet. Altså både på dinside, akam, dpreview, dcresource, digit osv osv..

Lenke til kommentar

Hei!

Ja, en bør så absolutt sjekke de sidene som har de mer inngående testene,

Phil Askey på http://www.dpreview.com/ går svært så grundig til verks og regnes vel for den mest seriøse. Spesielt i ”photographic tests og compared to - kan du se hva kameraet duger til. Testene hans utføres i studio under samme lysforhold for alle. Han bruker også de samme motiver og samme utsnitt av nevnte motiver og kamera i en testbenk. Hva som kan diskuteres med denne testen (min mening) er at han kanskje blir litt for pirkete og tar fram negative ting som strengt tatt ikke har noen betydnig for et ”knipsekamera” i hvertfall. Men så er det det da, skal alle testes over samme lest så har han ikke noe valg, han kommer jo med en konklusjon til slutt. Når det gjelder Steve's Digicam og Jeff Keller så er de litt rundere i kantene og kameraene er stort sett ok.

Ellers er det en del rare ting ute og går, vi kan gå til vår egen (norske) digit.no hvor Minoltas A1 ble testet i høst. Testeren ble svært så imponert over kameraet, ja han skrev sågar at han sterkt vurdere å kjøpe et selv. Han framhevet spesielt objektivets egenskaper og bildekvaliteten. Da Phil Askey testet samme kamera noe senere, kunne han med sin mer inngående test bevise at objektivet hadde dårligere oppløsningsevne (i resolution comparison) en andre kameraer i samme klasse. Og det er ingen tvil, ved å se på testbildene ser en det. Om denne dårligere oppløsningsevnen har noen som helst betydning for bilderesultatet, selv i utskrifter i A3, tror jeg ikke, men det er en helt annen sak. Av de bildene jeg har sett av dette kameraet så har de vært i toppklasse.

Men Phil Askey’s test fikk vide konskvenser for A2, også på digit.no Hvis dere ser på den oppdaterte testen av nevnte kamera der så har bildekvaliteten blitt kraftig degradert fra den første testen.

Et annet test finner dere her:

http://www.cyberphoto.se/index.php?http://.../digital/a2.php

For ca 3 uker siden eller der omkring, ble Minoltas nye A2 testet. Testeren var svært fornøyd med kameraet og mente det var bedre enn Sony’s 828 i nesten alt og ga det karakteren ”toppklass”! Så testet han den nye Canon pro 1, dette kameraet fant han ut var enda bedre, dermed degraderte han A2 fra ”toppklass” til et bra kjøp og ga Canon ”toppklass”!

Slike tester bør en selvfølgelig ha en svært så avslappet holdning til.

Men dette er ikke noe nytt, det skjedde under en lav sko under ”objektivrevolusjonen” på slutten av 80-tallet og langt opp i 90-årene. Da kunne du oppleve at et MTF testet objektiv som f.eks i 1988 fikk karakteren meget bra, 2 år etter i en nyere utgave, men med akkurat de samme testresultatene, fikk karakteren godt eller brukbart!!! Dette kom av at Nikon og Canon stadig sprengte grensene med den ene supergluggen etter den andre. De hadde faktisk ikke karakterer å gi dem, dermed måtte de degradere objektiver som hadde kommet svært godt ut - for at karaktersystemet overhodet skulle kunne fungere! Red. i det svenske fototisskriftet skrev også senere at -"hele karaktersystemet var et svært mistag".

Som John A nevner i sitt innlegg har digit.no nå har gått over til DIWA teststandard, og da slipper en forhåpentligvis flere slike blundere.

Det meldes også om at Steve's Digicams skal gå over til samme teststandard.

Ellers vil jeg si at disse testene nå begynner å gå altfor mange "til hodet".

Det er mye rart å lese rundt om. På "dpreview forum, Minolta talk" fan jeg dette hjertesukket! En av innsenderne har så lyst til å kjøpe Minola A2, det han har sett av test-bilder og lest av omtale så langt, har overbevist han om at dette kameraet er det rette for han, så avslutter han - grovt oversatt- "men jeg må vente til Phil har testet kameraet så jeg er helt sikker på at det tar like bra bilder som testene viser"!!! Det ligger mye makt i tastaturet til nevnte tester, det er vel på tide at alle går over til DIWA standardtest vel??!!!!

MVH

s-ki

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...