Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Rockford 1001BD


Anbefalte innlegg

Har nettopp kjøpt meg en Rockford Fosgate 1001BD forsterker.

Det jeg lurer på er om noen har erfaringer med å laste den ned i 1ohm!!?

Takler denne forsterkeren det i det hele tatt? Den er stabil i 2ohm.

 

Har hørt etter på Bilradiospesialisten der jeg kjøpte den, og da sa de at garantien ikke gjelder ved bruk i 1 ohm... vil prøve likevel :devil:

 

Har tenkt å bruke 2stk Pioneer TS-W121SPL men har ikke kjøpt enda

http://www.bilradiospes.no/prod_detaljer.php?id=697

men problemet blir impedansen...

 

Kanskje noen av dere har noen anbefalinger på en råtass av en sub 12" til

2-3000kr?! Kjekt om den er 4ohm eller 2*2ohm ;)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse

I følge RF sine sider så gir denne 1000w i 1ohm. Litt usikker på hvordan jeg skal tolke dette ettersom definisjonen av "1 ohms stabil" er at forsterkeren skal doble effekt hver gang impedans halveres.

 

Noen år siden jeg var oppdatert på produktfronten, men RF var alltid en favoritt. Ser de har HX serien fortsatt, hadde nok valgt HX2 12" selv.

 

Husker jeg var hos autohifi (importøren) og så demonstrasjon av en HE2 12" og 7-800w i friluft, dette er robuste saker!

 

Knut

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hadde vel ikke tenkt å kjøpe en forsterker til nei.

Hvis det likevel skulle bli sånn vil jeg gjerne ha en 4-kanaler i Power-serien linket sammen med BD'en.

 

Har Maxxima Black Top batteri. Leverer 900A CCA (kaldstartstrøm). 55Ah tror jeg. Funker bra=) Har også 15V regulator på dynamo. Gele-batteri, altså ikke syre eller no dritt, vedlikeholdsfritt, lager ikke knallgass :p

 

Saken er vel at jeg ønsker å finne 2stk suber, evt 1 rå, som belaster forsterkeren med 2 ohm. Helst 12", men 15" og 10" duger vel også.

 

Her snakker vi noe som takler en god del effekt og samtidig spiller pent og dypt.

 

Noen forslag? Prisklasse opp til 4000 sånn ca

Lenke til kommentar

Takk for tipset daho :)

 

Jeg prøver å sjekke pris flere steder når jeg handler.

 

F.eks har Torshov og Bilr.spes samme Pioneer-suben TS-W121SPL til ganske forskjellige priser:

1495,- på Torshov og 2295,- på Spes.

Men så er Spes mye mer proffe på det aller meste også. De kan svare på alt jeg spør om. På Torshov i Trondheim kan de jo ingenting :angry:

 

Edit:

Prisen fra Spes er den de har i butikken. Den er forskjellig fra webshopen

Endret av zupreme
Lenke til kommentar

Jeg har kjøpt nesten det samme som deg, bare en litt kraftigere forsterker. 1501BD! Altså 500w mer i 2 ohm. Den er faktisk testet til 1672w i 2 ohm da, så litt ekstra effekt ;) Jeg har også de samme basserene du har kikket på. TS-W 121-SPL eller dem, 2 av dem. Skal bygge kasse nå etter hvert, men har fått høre på dette anlegget i en Ascona før jeg kjøpte det!

 

Det spilte ....... HEEEEEEEEEEELT SINNSYKT!!!

Målte DB til 146 :dribble: Det er passe hissig og du får MYE lyd for penga... Gleder meg til jeg får ordentlig basskasse, jeg skal bygge selv av 25mm MDF, få på neonlys og plexiglass :roll: blir morro!!

 

Så dette oppsettet er BARE til å anbefale, bare vær sikker på at bilen din tåler det :cool: jeg måtte gjøre noen forsterkninger her og der, bare småtterier selvfølgelig, men fortsatt!

 

Lykke til! DB-drag en dag? :laugh:

 

EDIT: Den forsterkeren jeg har kjøpt kan lett lastes ned i 1ohm, altså da gir basserne en effekt på 2x750w RMS (2x2000w PEAK) og forsterkeren presser ut ca 2700-2800w :thumbs: WEE!

Jeg har hørt at denne forsterkeren også kan lastes helt ned i 0.5 ohm, sykt belastning, men også syk effekt! Det går, men bør bare gjøres over korte perioder, slik som DB-drag...

Endret av Fredrik^-
Lenke til kommentar

1001bd er på ingen måte stabil i 1ohm..aller minst i 0.5ohm...kansje ved et 2sekunders burp i db-drag...

den kobler seg bare ut i 1ohm.. å i tilleg om du har dårlig strømforsyning i bilen vil den sikkert ikke spille lenge...

har du maxima exide 900?-det er syre batteri...men oppbygget på samme måte som gele batteri.. :)

men det er oxo `bedre` enn gele batteri...

 

kan anbefale Rockford rfd2112, det er fjorårets hx2 serie.. 500w rms,dvc2ohm...

vil funke supert sammen med 1001bd. rfd2112 er på tilbud hos de fleste RF.forhandlere nå.. ((jeg har ikke :( ))

1001bd leverer ca 1200w @2ohm, forutsatt du har bra med strøm...

 

hva mener du med å linke sammen en 4kanaler med bd`en...?

 

pioneer spl subben kan du få til å spille meget høyt men desverre ikke så fint som rf.... :(

dessuten får du ikke brukt to pioneerer ved 2ohm...

Lenke til kommentar

Hvordan vet dere som er uenige at 1001bd forsterkeren ikke takler 1 ohm? RF oppgir selv at den skal takle det...

 

sfh:

Kobler forsterkeren seg ut ved 1 ohm? Godt mulig at den gjør det, men du kunne jo begrunnet utsagnet ditt litt bedre. Når det gjelder denne forsterkerens strømforbruk så trekker denne mye mindre strøm enn tilsvarende konvensjonell a/b forsterker. Klasse b/d er en mye mer effektiv forsterkertype både på høy og lav forsterking.

 

Knut

Lenke til kommentar

jeg har prøvd bd1001 i diverse sammenhenger, å nylig begynt å selge de...

 

begrunne hvorfor den ike tåler 1ohm...?-eller noe annet jeg bør forklare bedre..?

vel..- RF har ikke noensteds oppgitt at den er stabil i 1ohm...de har oppgitt den stabil i 2ohm...

mange forsterkere tåler 1ohm men i korte(!!) perioder..stabil er noe annet..det skal man kunne gi garanti på..

å bruker du den i 1ohm har du ikke garanti...

--det er vel grunnen...trenger ikke å forklare noe annet..eller har jeg oversett noe... :scared:

 

greit nok 1001bd er effektiv, men det betyr ikke at man ikke kan undervurdere 1200w uansett hvilken forsterker det er..

jeg ville aldri anbefalt noen å bruke 1001 i 1ohm, da det e bare å finne subber med VC som tillater 2ohm.... ;)

 

class d trekker oxo mindre strøm enn a/b...men har a/b blitt nevnt av meg...? :hmm: hvor kommer det inn....?

 

:green:

Lenke til kommentar
begrunne hvorfor den ike tåler 1ohm...?-eller noe annet jeg bør forklare bedre..?

 

vel..- RF har ikke noensteds oppgitt at den er stabil i 1ohm...de har oppgitt den stabil i 2ohm...

 

Jeg bare lurte på om du f.eks hadde opplevd at disse forsterkerne kobler seg ut i 1 ohm, og da helst mer enn et eksemplar. På RF sine sider, som jeg har linket til i mitt øverste innlegg står følgende "1000 W X 1 @ 1 Ohms RMS". Jeg tolker det dithen at det faktisk går ann å bruke forsterkeren i 1 ohm. Og ser man nærmere på tallene på den siden, så indikerer de at forsterkeren ikke er 2ohms stabil heller.

 

mange forsterkere tåler 1ohm men i korte(!!) perioder..stabil er noe annet..det skal man kunne gi garanti på..

å bruker du den i 1ohm har du ikke garanti...

 

Ettersom en høyttaler er en impedans, og ikke en motstand, så er det en ganske bombastisk påstand. Det er meget mulig at en høyttaler på 2ohm, særlig sammen med en/flere spoler, kan utgjøre mye lavere motstand i enkelte frekvenser og faser.

 

At en forsterker er f.eks 2ohms stabil betyr bare at den dobler effekten når motstanden halveres.

 

Forsterkeren har dessuten temperatur beskyttelse, så det skal ikke være noe i veien for å prøve seg frem, den skal kutte før man ødelegger noe.

 

greit nok 1001bd er effektiv, men det betyr ikke at man ikke kan undervurdere 1200w uansett hvilken forsterker det er..

jeg ville aldri anbefalt noen å bruke 1001 i 1ohm, da det e bare å finne subber med VC som tillater 2ohm.... ;)

 

class d trekker oxo mindre strøm enn a/b...men har a/b blitt nevnt av meg...?  :hmm:  hvor kommer det inn....?

 

Klasse D trekker ikke nødvendigvis mindre strøm enn a/b, ikke på lav belastning (om jeg husker rett). Når jeg så du kommenterte at forsterkeren trakk mye strøm, så ville bare påpeke at dette er en av de mest effektive forsterkerne man kan ha.

 

Men når man trekker 1000w minst bare til sub'en, så trenger man mye strøm ja! Kondis'er f.eks.

 

Knut

Endret av enemigo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...