Gå til innhold

Funker HyperThreading med alle OS ?

Simen1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

TroNyX: HyperTreading er at CPU'en fremstår som 2 separate CPU'er for operativsystemet. I virkeligheten er det en enkelt CPU, men ressursene blir litt bedre utnyttet siden CPU'en får en mer gunstig "mix" av forskjellige instruksjoner, enn om den kjørte som om den var 1.

Dollar:

* Vil det si at både XP pro og XP home støtter dual eller HT?

* Vil det si at Win 2000 pro støtter dual eller HT, men bare på en "annen måte" enn XP? Hvordan behandler WinXP SMP forskjellig fra SMT ?

To tilleggspørsmål:

* Kan man kjøre dual-hovedkort med kun en enkelt CPU?

* Kan man kjøre dual-hovedkort med to CPU'er med forskjellig hastighet?

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Win2k støtter ikke HT, du trenger WinXP eller Home for å få full støtte og ytelse. I Win2k vil du få en slags støtte, men ikke fullt den samme ytelsen for at den registrer CPU'en som to CPU'er fysisk og dermed "ødelegger litt" for HT siden den ikke fungerer helt slik. Btw: WinXP Home Edition har full støtte for HT og selvfølgelig har Pro versjonen også det.

Endret av Basus
Lenke til kommentar

HT virker i XP home, siden XP ser at det er HT og ikke 2 fysiske cpuer. (siden Home bare støtter 1 fysisk cpu)

HT fungerer i alle OS som støtter flere cpuer, men det er en fordel om os ser at det er en HT cpu og ikke 2.

feks: i XP pro kan man bruke 2 P4HT og få utnyttet det fullt ut, siden XP skjønner at det bare er 2 prosessorer. Windows 2k pro ser 4 prosessorer men støtter bare 2 (har med lisenser å gjøre) og bruker derfor bare 2.

Lenke til kommentar

Går det an å sjekke om XP ser cpu'en som HT eller 2 fysiske cpu'er? Hos meg vises det i enhetsbehandling for maskinvare at jeg har 2 cpu'er (har p4 3.0c HT), og i oppgavebehandlingen/taskmanager --> ytelse, har jeg 2 display-vinduer for logg av cpu bruk...

Lenke til kommentar
Det jeg lurer på er hvilke Windows OS som støtter dual-CPU eller HyperTreading (les: 2x Opteron eller 1x Pentium4 med HyperTreading) ?

Det står litt om SMP (Symmetric Multi Processor)-støtte i de forskjellige Windows-versjonene her:

http://www.microsoft.com/windowsxp/pro/eva...featurecomp.asp

http://www.microsoft.com/windowsserver2003...reeditions.mspx

Og om SMT (Symmetric Multi Threading)-støtte (les: "Hyper-Threading") i de forskjellige Windows-versjonene her:

http://www.microsoft.com/whdc/hwdev/platfo...HT-Windows.mspx

Lenke til kommentar
* Vil det si at både XP pro og XP home støtter dual eller HT?

* Vil det si at Win 2000 pro støtter dual eller HT, men bare på en "annen måte" enn XP? Hvordan behandler WinXP SMP forskjellig fra SMT ?

To tilleggspørsmål:

- XP Pro (Home, bare HT) støtter dual og HT, no problem

- Win2k støtter SMP (dual CPU) og vil "gjenkjenne" SMT (HT CPU) som SMP, dette gir endel issues (degradert ytelse i mange tilfeller) så for Win2k er det vanlig å slå av HT.

- Man kan fint kjøre 1 CPU på et dual hovedkort, man kan og kjøre 1, 2, 3 eller 4 på et Quad-kort, ganske fleksibelt igrunn ;)

- Forskjellig hastighet, det kommer vel i hovedsak ann på chipsettet, det vanlige i P2/P3 dagene (sist jeg testet det) var vel at hovedkortet gjenkjente multiplikatoren på den første CPU'en og kjørte nummer 2 på samme hastighet - uansett hva jeg gjorde.

Har og hørt at folk har klarte å "overkjøre" multiplikator-sperren på P2 CPU'er på denne måten. Om det funker på dagens CPU'er aner jeg ikke, men jeg tror ikke jeg ville tatt meg bryet med å kjøre to forskjellige for å teste (jeg tviler på det fungerer, ellers hadde vi hørt mye mer om det).

Endret av Dollar
Lenke til kommentar
To tilleggspørsmål:

Ja, du kan kjøre dual-hovedkort med kun en enkelt CPU.

På det andre spørsmålet er jeg litt usikker, så jeg foreslår at du sjekker denne tråden:

http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=198704

De av dere som sier at 694D Pro ikke støtter 2 cpuer med forskjellig hastighet : har dere prøvd ? Ikke det nei ... okei da var den saken grei.

Jeg har kjørt det hovedkortet der med en stykk 800Mhz P3 D-stepping og en 667Mhz C-stepping. Eneste som var likt på de CPUene var samme FSB ( dette ER et must). De hadde som sagt forskjellig stepping, noe som Intel selvsagt sier er fyfy. De hadde også forskjelllig default kjernespenning...

Men likevel så funka det. Greit nok, noen programmer som SiSoft Sandra klikka mongo og påstod at FSB var 7Mhz og at ytelsen var som en P-Pro 200Mhz, men det funka fett i praksis. Maskinen var stabil og fin .. ingen problemer. Og viktigst av alt; den kjørte virkelig med fullt trøkk på begge CPUene (kjøre to instanser av Seti@home osv). Ikke noe problem.

Eneste du må være obs på, er at du må sette den CPUen som har de dårligste specs'a i CPU-slot 0.

Lenke til kommentar
Hvordan vil P3, FC-PGA(370) cpuène bli sett av OS i dualsystemer,

Mener 2K, XP home eller XP pro.

2 stykk P3 vil bli sett som det de er; nemlig to stykk fullverdige CPUer om OSet støtter 2 cpuer.

Win2k : 2x P3

XP Home : 1x P3 (XP Home støtter ikke mer enn en cpu)

XP Pro : 2x P3

Lenke til kommentar
Hvordan vil P3, FC-PGA(370) cpuène bli sett av OS i dualsystemer,

Mener 2K, XP home eller XP pro.

2 stykk P3 vil bli sett som det de er; nemlig to stykk fullverdige CPUer om OSet støtter 2 cpuer.

Win2k : 2x P3

XP Home : 1x P3 (XP Home støtter ikke mer enn en cpu)

XP Pro : 2x P3

Takker og bukker.......

Og Dualkortet kan også kjøres som normalt bare med en CPU ?

Endret av jarmo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...