Gå til innhold

DALI subwoofer

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
trodde det helst var høye toner man kunne bli hørselskaded av

vær glad du ikke kjøpte 15" har bare dårlige erfaringer av den men 12"ern er sikkert bedre gratulerer

Man blir skadet av lyd over 120db.

(dali'n gir maks 112db :thumbdown: )

Takk, 15" blir for stort ja...

Lenke til kommentar

vær glad du ikke kjøpte 15" har bare dårlige erfaringer av den men 12"ern er sikkert bedre gratulerer

Ville ikke sagt akkurat det, ta en tur på hifi centeret og hør på den 15" jeg anbefalte, tror dere vil skifte mening. ;)

Lenke til kommentar

Ville ikke sagt akkurat det, ta en tur på hifi centeret og hør på den 15" jeg anbefalte, tror dere vil skifte mening. ;)

Sikkert bra den suben du nevner, men nå snakker vi om en underdimensjonert og dårlig designet Dali 15"....

Lenke til kommentar

Den "smelter" inn i anlegget. Hadde jeg ikke visst hva anlegget mitt besto av ville jeg sagt at det besto av 2 veldig gode fullrange høyttalere...

Når jeg skrur av subben hører jeg at det mangler noe. Den står jo til de andre høyttalerne i designmessig. Den er utrolig kjapp med tanke på bare 120w forsterker, nesten litt i kjappeste laget til film.

Skal se hva den er go for i morgen.....

Lenke til kommentar

cdrom.. du prata noe om å kjøpe denne suben brukt? hvor finner du brukte Dali suber? Kjøpte min SWA 12 for noen få år siden, men kunne tenke meg en til. Nødvendigvis ikke for å presse mest mulig bass ut av anlegget, men å få en optimal lydgjengivelse. Jeg finner det vanskelig å finne en perfekt plass til suben i stua. Da spesielt når jeg har en tendens til å sitte litt rundt forbi :roll: Tror ikke jeg gidder å betale 4000,- for en ekstra sub med det første.

Ellers må jeg si meg meget fornøyd med den suben til å være en mellomklassesub. Den gir meg akkurat det jeg er ute etter. Får heller bli til neste gang å kjøpe noe bedre når hele systemet skal fornyes. Kunne tenke meg noe mer design aktivt anlegg. Ikke at jeg føler at jeg har noe behov for det med det første, men man har jo alltid lyst på noe nytt! Det får bli når jeg er blitt rolig nok til å kunne fryde meg over klassisk musikk i godstolen :)

Lenke til kommentar
cdrom.. du prata noe om å kjøpe denne suben brukt? hvor finner du brukte Dali suber? Kjøpte min SWA 12 for noen få år siden, men kunne tenke meg en til. Nødvendigvis ikke for å presse mest mulig bass ut av anlegget, men å få en optimal lydgjengivelse. Jeg finner det vanskelig å finne en perfekt plass til suben i stua. Da spesielt når jeg har en tendens til å sitte litt rundt forbi :roll: Tror ikke jeg gidder å betale 4000,- for en ekstra sub med det første.

Ellers må jeg si meg meget fornøyd med den suben til å være en mellomklassesub. Den gir meg akkurat det jeg er ute etter. Får heller bli til neste gang å kjøpe noe bedre når hele systemet skal fornyes. Kunne tenke meg noe mer design aktivt anlegg. Ikke at jeg føler at jeg har noe behov for det med det første, men man har jo alltid lyst på noe nytt! Det får bli når jeg er blitt rolig nok til å kunne fryde meg over klassisk musikk i godstolen :)

Hei, jeg tipper også det vil bli bedre med 2x swa-12. For tiden vet jeg om 3stk. som skal selges, de har forskjellig farge. Hvilken farge er du ute etter?

Btw. jeg betalte 1800kr for et strøkent eksemplar og det er det billigste jeg har sett, da gjalt det å være kjapp (Noen folk er ikke oppdaterte på klubbens blodpriser på disse subbene). I dag selger folk dem til 3000kr++ brukt.

Er litt vanskelig å oppgi noen konkrete sider, fordi jeg følger jevnlig med i bruktmarkedet til 4-5 aviser, hifiblader og et titalls nettsider.

Lenke til kommentar
Hei, jeg tipper også det vil bli bedre med 2x swa-12. For tiden vet jeg om 3stk. som skal selges, de har forskjellig farge. Hvilken farge er du ute etter?

Den SWA 12 jeg har nå er sort, så da må nok eventuelt en til og være i sort. Regner med at det er den fargen det er enklest å få tak i.

Det eneste som da kanskje er litt dumt er at mine 6006 er i sharrywood. Jeg kjøpte suben i sort for planen var å gjømme den litt bort, men det blir det nok ikke noe av hvis jeg skal ha to. Og da passer dette rett og slett ikke helt optimalt sammen.

Lenke til kommentar

Den SWA 12 jeg har nå er sort, så da må nok eventuelt en til og være i sort. Regner med at det er den fargen det er enklest å få tak i.

Det eneste som da kanskje er litt dumt er at mine 6006 er i sharrywood. Jeg kjøpte suben i sort for planen var å gjømme den litt bort, men det blir det nok ikke noe av hvis jeg skal ha to. Og da passer dette rett og slett ikke helt optimalt sammen.

Det er faktisk cherrywood det finnes mest av. Sort er litt vanskeligere å få tak i...

Endret av cdrom
Lenke til kommentar

Vet ikke om noen sorte swa-12 tilsalgs.

Et tips kan være å følge med på lydogbilde's bruktbørs

Lenke til kommentar
Hvis du klarer å få nedsatt hørsel av en SWA12 så er du god. Den spiller igrunn latterlig lavt...

Nå vet jeg ikke hvordan du hører på musikk, men jeg foretrekker å ha en par høtalere i tillegg til sub'en. Jeg synes ikke musikk som er båndbegrenset til rundt 90 Hz er noe særlig å høre på. Derfor har jeg, to stk. Dali 808, to stk. Dali 202 og en stk. Dali SC-5. Og da skjønner du kanskje hvofor jeg har nedsatt hørsel? :roll:

Lenke til kommentar

Konklusjon i stereo:

Ekstremt rask. Man kan ikke høre at det er høyttalere med sub. Hvis jeg ikke viste hva anlegget besto av ville jeg sagt 2 stk 20-20000hz høyttalere. Har ikke testet så høye lydnivåer enda, men den holder da koken et godt stykke opp i db. Rock, Pop og spesiellt det kjappe tangentene i jazz kommer ut som deilige toner. Dette er en veldig musikalsk sub.

Konklusjon i surround:

Den gir fra seg lyder. Den er muligens litt for rask for min smak. Jeg synes at en filmsub skal lage litt forvrenging så man får en mer virkelighetsnært opplevelse av eksplosjoner. Dali oppgir 35-150hz, 35hz er ikke speiellt dypt for en subwoofer å være. Jeg savner egentlig skikkelig dypbass i Dalien. Så Pearl Harbour, stjernemotorene i Mitsubishiene låt utrolig godt. Da havna ble bombardert kom den noen skikkelige drønn i blandt, ting begynte å dette ned fra veggen! Dalien lager et bra fundament for filmtitting, men er ingen filmsub.

Positivt:

-Rask

-Er dette virkelig bare 120w?!

-Integrerer seg veldig godt i anlegget

-Billig (brukt)

Negativt:

- Går ikke spesiellt dypt, 35hz.

- Lager bare mindre jordskjelv.

- Irriterende blå superled

- Kabinettet rister noe veldig, men det kommer dog ingen ulyder som kasseresonans osv (skal legge heller over og under for å rette opp dette).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...