Gå til innhold

CPU Retention Mechanism (original Intel el. tilsv)

QuinCunx

Anbefalte innlegg

Hei!

Topic'en sier vel egentlig det meste, men her er i alle fall min story:

- kjøpte meg fin og flott PC (ferdigbygd, men dog...)

- syntes den bråkte litt mye, ville hysje den litt

- kjøpte meg en prosessorkjøler, Nexus PHT-3600, som i følge testene på nettet skulle være enkel å installere

- skrudde pc'en i biter (skulle bytte ut et par ting til når jeg først var i sving), og

D'OH!

... kjøleren passet ikke i holderen! Det vil si, kjøleren passet ypperlig, det var bare låsemekanismen som var feil. Av en eller annen grunn har MSI (mobo-produsenten) eller Medion (pc-produsenten) byttet ut plastdingsen som holder prosessorkjøleren fast, også kjent på Intel's sider som "CPU Retention Mechanism". ( Klikk her for bilde av Intels CPU Retention Mechanism )

Denne plastdingsen selges på Intel-shop, men de sender selvsagt denne delen eksklusivt til USA. Så spørsmålet er: Er det mulig å få tak i denne i Norge? Har sjekket sidene til Microplex, Komplett, 3dfxcool, har hørt med InfoCARE og leverandøren av pc'en, men ingen kan gi meg et godt svar på hvor man kan skaffe en sånn ting. Det må da være flere enn meg som har hatt bruk for en slik (f.eks. ved uforsiktig montering / demontering = knekk?)

Håper noen der ute i skru-pc-selv-land kan hjelpe meg! På forhånd takk for hjelpen!

Mvh Eivind

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Koffe: Takk for raskt svar! Vet ikke om jeg uttrykte meg litt uforståelig. Har i alle fall knipsa et bilde for å illustrere hva jeg mente. Første bilde er av den plastbiten som sitter på hk'et mitt just nuh:

festemekanisme_liten.jpg

Denne har, som den observante betrakter kan skue, to underlige "festeklips" som brukes til å klemme kjøleblokka fast. (Kjøleren som satt på var forøvrig en no-name Made in China. Nuff said.) Den originale Intel-plasttingen ser derimot slik ut (bilde lånt fra linken til shop-intel ovenfor):

CPURM_liten.jpg

Denne har fire plast-"ører" som ting kan hektes fast i, noe som ser ut til å passe ypperlig til tidligere nevnte kjøler (se første innlegg). Regner med at i det minste festehullene på hk'et er av original type...

Vannkjølere trenger naturlig nok ikke denne, nei. Så hvis noen har lovt seg selv å aldri gå tilbake til luftkjøling (i alle fall på nåværende hk), og dermed ikke trenger denne tingen lenger, kunne jeg godt hjulpet dem med å bli kvitt den :-) Send i så fall en PM.

(Ellers er jeg forsatt åpen for tips hvis noen brenner inne med info om hvor man får kjøpt slike.) Igjen, på forhånd takk!

Mvh Eivind

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...