DJViking Skrevet 17. mars 2004 Del Skrevet 17. mars 2004 Noen store SuSE Linux eksperter som kan gi meg litt informasjon om hvordan jeg setter opp følgende: Jeg skal sette opp internettforbindelse via skoleLAN. Med dette LANet har jeg fått en IP-adresse, nettmaske, standard gateway og standard DNS-tjener.(Det stemmer, ikke noe DHCP). Alle ganger jeg har brukt linux har jeg brukt DHCP og aldri hatt oppkoblingsproblemer med nettet via LAN. Jeg har nettopp installert SuSE 9 Professional og får ikke opp nettet. SuSE fant vistnok nettverkskortet, men gav det et veldig rart navn. Kortet er et Intel PRO/100 integrert i en toshiba bærbar. Under instillingene for dette kortet satt jeg: IP - XXX.XXX.XXX.XXX Subnet mask - 255.255.255.0 Standard Gateway - XXX.XXX.XXX.XXX Men når det gjaldt DNS oppsettet, fant jeg ikke ut mye hva som skulle stå hvor. Det stod noe i YAST noe som hette Name Server og Domain Search. Domain Search var satt til local. Prøvde å sette DNS-tjenerens IPadresse i feltet for Name Server. YAST oppdaterte så instillingene og jeg prøvde på nytt. Men veldig lite skjedde. Å konfigurere dette manuelt er ikke noe jeg har lyst å gjøre, eller har tid til å gjennomføre. Noen som vet hvor store ressurser SuSE 9 krever med KDE. Jeg installerte SuSE på en virtuel PC i Connectix Virtual PC og delte dermed ressurser med Windows XP som kjørte samtidig da som linuxen. Minne ble delt mellom dem, 128 MB hver. Den bærbare har en Celeron 1.3GHz CPU. Er det noe YAST ikke kan gjøre/sette opp/konfigurere? Hadde kanskje litt for store forventninger til den og ble litt forskrekket når jeg så at den ikke hadde så veldig mange instillingsvalg..(Kan den installere en driver for deg, hvis nødvendig ?) Begynner kanskje å tro at SuSE linux 9 ikke er helt tilrettelagt for bærbare da den ikke fant endel hardware(som lyd, Wi-Fi, modem). Har planer ettervært å legge inn Linuxen på en stasjonær PC for seg selv. Noen som har endel tips til hvilken hardware som passer best for linux? Er nettverk(LAN, Wi-Fi, modem), lyd og diverse som er integrert på hovedkort godt støttet i linux? Dette konkluderer vist hovedpunktene mine for denne tråden. Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 17. mars 2004 Del Skrevet 17. mars 2004 I YaST setter du enkelt opp IP, Gateway og DNS. Start YaST > Network devices > Network card Velg Configure dersom du har et kort som ikke er konfigurert. Dersom du allerede har konfigurert det går på du Change > Edit på rett kort. På første skjermen setter du IP til static og din IP. Nettverksmaske er som regel 255.255.255.0. I Host name and name server setter du DNS. Dersom det kommer opp en dialog når du trykker på knappen, trykker du modify (den kommer om man har brukt DHCP før). Host name og Domain name er valgfrie. DNS serverene setter du i Name server 1, Name server 2 og evt Name server 3. I Domain search trenger du ikke skrive noe. Bare visk det vekk. Så lagre den. I Routing setter du gateway, og lagrer den. Så bare trykker du lagrer du alt i hop. Rimelig enkelt. SuSE 9.0 etter erfaring støtter veldig mye hardware, men det meste avhenger jo av kernelen og har ikke noe med hvilken distro du har. KDE krever ganske mye ressurser, men er dog veldig bra. Lenke til kommentar
DJViking Skrevet 17. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2004 Fremgangsmåten du nettopp har beskrevet er akkurat det jeg har gjort. Likevell virket ikke det. Har bare en DNS-tjener å føre opp. Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 18. mars 2004 Del Skrevet 18. mars 2004 Rart. Må være noe med nettverkskortet. Kanskje det ikke fungerer sikkelig i Linux? Hvilket kort er det? Lenke til kommentar
DJViking Skrevet 18. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2004 Kortet er et Intel Pro/100 kort som er integrert i en bærbar Toshiba. Men SuSE gjenkjenner ikke kortet som et Intelkort. Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 18. mars 2004 Del Skrevet 18. mars 2004 Hva sier den at det er da? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå