Mio Skrevet 17. mars 2004 Del Skrevet 17. mars 2004 Hei folkens! Har fått et problem jeg ikke klarer og løse med en seagate 80Gb disk. Jeg har partisjonert den i 2 med partition magic før. Jeg skulle nå formatere den, og legge inn windows på nytt, men dette går bare ikke.jeg har hatt xp på denne før.når jeg går i fdisk og skal lage ny partisjon og sette den aktiv,så gjør den det, og den ber meg reboote og formatere. Når jeg da skriver format c: fra a: så kommer det opp: Format not supported on drive c: har også prøvd fdisk /mbr jeg har bare ikke peiling på hvorfor jeg ikke får formatert. Disken kommer opp i bios og alt er vel, jeg får laget partisjon og satt den aktiv i fdisk, men ikke formatert. Jeg får heller ikke laget ny partisjon med den hvis jeg prøver det fra xp installen. Noen som har vært borti dette før? Kan det ha noe med partition magic og gjøre? Håper noen kan hjelpe meg med dette. Lenke til kommentar
mrOwnage Skrevet 17. mars 2004 Del Skrevet 17. mars 2004 Ikke bruk fdisk til å partisjonere,gjør det fra innad i XP installasjonen,der kan du partisjonere og formatere i samme omgang. fdisk klarer vel ikke å partisjonere NTFS uansett,så jeg anbefaler at du bruker mulighetene du har i XP installasjonen. Lenke til kommentar
norrick Skrevet 17. mars 2004 Del Skrevet 17. mars 2004 (endret) Kan du ikke bare bruke partisjoneringsmulighetene du får frem ved innstallasjonen av windows (XP)? EDIT: Jeg var litt sen igjen... Endret 17. mars 2004 av norrick Lenke til kommentar
Mio Skrevet 17. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2004 Kan du ikke bare bruke partisjoneringsmulighetene du får frem ved innstallasjonen av windows (XP)? EDIT: Jeg var litt sen igjen... Har prøvd det, men det virker ikke. Jeg ser at det er 70gb ledig. Det står press enter to install ,men når jeg gjør det skjer det ingen verdens ting. Lenke til kommentar
Mio Skrevet 17. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2004 prøvde å lage en partisjon på 20Gb i fdisk, det funka, jeg fikk satt den aktiv også. Men når jeg rebooter og skal formatere den,så kommer kommer problemet som jeg har skrivd om. Lenke til kommentar
norrick Skrevet 17. mars 2004 Del Skrevet 17. mars 2004 Last ned Discwizard fra produsentens hjemmeside og se om det hjelper. Lenke til kommentar
Mio Skrevet 17. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2004 Nå har jeg kanskje funnet ut litt mer om problemet her hvis noen kan hjelpe meg videre. Dette får jeg opp når jeg kjører win98 startup disk og skal formatere: ---------------------------------------------------------------------------------------------- Preparing to start your computer. This may take a few minutes. Please wait... Windows 98 has detected that drive C does not contain a valid FAT or FAT32 partition. There are several possible causes. 1. The drive may need to be partitioned (noe den er) To create a partition on the drive, run FDISK from the MS-DOS command Prompt. (noe jeg har gjort 5 ganger) 2. You may be using third-party disk-partitioned software. If you are using this type of software, remove the emergency Boot disk and restart your computer. The , follow the on-screen instructions to start you computer from a floppy disk. 3. Some viruses also cause your drive C to not register. You can use a virus scanning program to check you computer for viruses. The diagnostic tools were successfully loaded to drive C. To get help, type HELP and press ENTER. A:\> kan nesten virke som jeg har virus. Jeg sitter på en p3 700 nå, og diskene virker her, jeg får lagd partisjoner i xp og alt.Noen som har noen råd? er ikke helt sikker hva dette kan være for noe. Jeg har prøvd med en 80GB seagate og en ny 160GB seagate som jeg kjøpte i dag.får akkurat samme melding når jeg kjører fdisk og skal formatere etterpå. Lenke til kommentar
norrick Skrevet 18. mars 2004 Del Skrevet 18. mars 2004 kan nesten virke som jeg har virus.Jeg sitter på en p3 700 nå, og diskene virker her, jeg får lagd partisjoner i xp og alt.Noen som har noen råd? er ikke helt sikker hva dette kan være for noe. Jeg har prøvd med en 80GB seagate og en ny 160GB seagate som jeg kjøpte i dag.får akkurat samme melding når jeg kjører fdisk og skal formatere etterpå. Som jeg beskrev i linken over så kan du laste ned "Disc wizard" fra http://seagate.com/support/disc/drivers/discwiz.html Dette lille programmet er beregnet til å formatere/partisjonere Seagate disker. Bruk det! Når det gjelder win 98 og begrensninger i FAT32 filsystemet samt "feilen" som medfølgende FDisk prog. har så bør du ta en titt på Limitations Of The Fat-32 File System Sitat fra siden: Windows 98 Fdisk 64GB drive size display problem: The Fdisk program that ships with Windows 98 has a drive size calculation problem. If you look at a drive larger than 64GB inside the Fdisk program, the drive size calculation will roll over at the 64GB mark and display the drive size minus 64GB. For example, if the physical drive is 70.3 GB (75,484,122,112 bytes) in size, Fdisk reports the drive as being 6.3 GB (6,764,579,840 bytes) in size. BTW: Jeg tviler sterkt på at du har et virus på HD'ene dine. Lenke til kommentar
Mio Skrevet 19. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2004 hehe..jeg vet ikke hva jeg gjorde, men etter 14 timers knoting,så fikk jeg plutselig til å lage et partisjon under xp installen. Hadde nok ikke virus, men etter en stund så visste jeg ikke hva som kunne være feil.alt fungerer heldigvis nå Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå