Gå til innhold

Koble sammen kanpper-dialog i VB6


Anbefalte innlegg

Har laget en index-form og masse dialoger som jeg gjerne skulle "bundet sammen" med noen knapper på index-formen (helt grønn på området). :dontgetit:

 

Hvordan gjør jeg dette?? Hvilken kommando skal jeg bruke?? Finnes det noen sider som inneholder en oversikt over alle kommandoer og hva de skal brukes til??

 

Takker for alle svar :yes:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg skjønte ikke helt hva du mente, men det var noe med en knapp?

 

Private Sub Command1_Click()

End Sub

All koden mellom utføres når knappen trykkes. Men hva mener du med dialoger? for å gjøre noe med forskjellige objekter i en form skriver du navnet på objektet, et punktum og koden din etter:

 

label1.caption = "Dette er en label"

 

en label er objektet og caption er koden. Det er naturlighvis ikke et erlik tegn etter alle koder. Fikk du noe svar?

Lenke til kommentar

Form er form uannsett om man trykker på dialog. Det er bare noe "maler". For å vise en form bruker du denne koden:

 

form1.show

for å lukke:

form1.hide

For å vise den formen øverst i prosjektet ditt. trykker man på en annen form så blinker den bare. akkurat som med en msgbox:

form1.show (1)

Lenke til kommentar
Takker veldig Jonas22282460 :thumbs:

 

Første steg i læringsfasen :D

 

Edit: Hvordan gjør man slik at man åpner én tilfeldig istedetfor alle fire samtidig??

Hva mener du? å åpne en form gjør man med kodene jeg ga deg. Skal du åpne et tilfeldig form må du bruke denne koden her:

 

Dim tell

Randomize Timer
tell = 1 + (Rnd * 4)

If tell = 1 Then Form1.Show
If tell = 2 Then Form2.Show
If tell = 3 Then Form3.Show
If tell = 4 Then Form4.Show

Lenke til kommentar
Takker veldig Jonas22282460  :thumbs:

 

Første steg i læringsfasen :D

 

Edit: Hvordan gjør man slik at man åpner én tilfeldig istedetfor alle fire samtidig??

Hva mener du? å åpne en form gjør man med kodene jeg ga deg. Skal du åpne et tilfeldig form må du bruke denne koden her:

 

Dim tell

Randomize Timer
tell = 1 + (Rnd * 4)

If tell = 1 Then Form1.Show
If tell = 2 Then Form2.Show
If tell = 3 Then Form3.Show
If tell = 4 Then Form4.Show

Det var noe sånt jeg tenkte bra (du er en s**** god tankeleser :D ), men når jeg limer det rett inn funker det ikke (det skjer ingenting når jeg trykker på knappen (button) under "Test-kjøringen"

 

Takker for svar

 

Edit: Skriveleifs

Endret av endrebjorsvik89
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...