dostojevski Skrevet 21. mars 2004 Del Skrevet 21. mars 2004 (endret) En ting som er fort å glemme: busser på busstopp.... Kjenner flere som har strøket i slike situasjoner. Du har dårlig oversikt over hva som kommer løpende ut med musefletter forran bussen, og du har vikeplikt for bussen når den skal ut hvis fartsgrensen er under 50 (60? 70? damn... noen som faktisk HUSKER dette ). Bruk energi på kjøringen og ikke på sensor, eksamenssituasjonen etc. kjører du feil (eg. tar feil avkjøring ut av en rundkjøring) er dette skjelden noen krise. For all del IKKE prøv å rette opp slike feil ved å ta nødløsninger (sjene over to filer feks.) for å komme på rett vei. Du blir testet i din evne til å føre et motorkjøretøy sikkert og i henhold til trafikkreglene, ikke i din evne til å finne frem... Pass også på å være aktiv med blikket, husker jeg fikk tyn for å ikke være oppmerksom på biler bak meg når jeg bremset ned før kryss. Viktigst av alt: ha tro på at dette går. Hvis du har tatt en del kjøretimer og/eller har skikkelig grunnlag fra øvelseskjøring er oppkjøring ganske enkelt. Altså i betydning "dette går greit", IKKE i betydning "du kan gjøre det med en hånd på ryggen i blinde". Du skal være ganske dårlig forberedt eller ha skikkelig uflaks for å stryke. Fokuser på det du faktisk GJØR. Greier du det kan du vanskelig stryke. (Forutsetter nå at du er et alminnelig inteligent og emosjonelt oppegående menneske, og ikke bolehue med trang til å vise seg frem, angstbitersk eller gammeldags tungnem). Lykke til. Endret 21. mars 2004 av dostojevski Lenke til kommentar
|FSK| Skrevet 21. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2004 (endret) Takk for oppmuntrende tips =) dostojevski, det er 60 (og jeg måtte slå opp i teoriboka for å se det ) Men føler meg nok sikker på at det går bra... Har kjørt 20 mil bare i helga rundt om i byen, og enda ikke gjort noen feil fattern kan påpeke (arbeidshest i vegvesenet, har vært sensor før), så eneste nå er at jeg skal ta meg en tur på motorveien i morra. Endret 21. mars 2004 av |FSK| Lenke til kommentar
thomassit0 Skrevet 22. mars 2004 Del Skrevet 22. mars 2004 jeg klarte hvertfall å stå uten noen feil, eneste rådet jeg har er vel å kjøre forsiktig, følge fartsgrensa, ta det med ro, og se mye i speilet, (spes inn og ut av E6 når det er innkjøringsfelt) det fikk jeg ros for. husk det er bedre å ligge litt under enn litt over grensa på oppkjøringa..lykke til Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 22. mars 2004 Del Skrevet 22. mars 2004 Det er viktig og "tenke høgt" for å vise sensor korleis du tenker. Du kan ikkje få feil ved å svinge til venstre istaden for høgre f.eks. Ta det med ro og tenk over kva du gjer, men pass på og halde farta oppe slik at du ikkje er til hinder for andre på vegen. Husk at du heilt sikkert ikkje er den mest nervøse som har kjørt opp og sensor veit korleis han/ho roer ned nervøse personer. Ta dei enkle måtane å gjere ting på, skal du snu så kjør rundt på parkeringsplassen, ikkje stopp og rygg opp langs ei envegskjørt gate (ikkje lurt). Kjenner en som strauk fyrste gongen på akkurat det. Ta med ein CD med musikk eller slå på radioen visst det hjelper deg med å slappe av. Lykke til. Lenke til kommentar
DidzisK Skrevet 22. mars 2004 Del Skrevet 22. mars 2004 Da jeg måtte kjøre opp, var det andre gang jeg satt i den bilen (Peugeot 406), så jeg klarte ikke å åpne panseret for å sjekke nivå på bremsevæske da sensoren ba om det. Jeg bare fant ikke håndtaket! Det var ikke så viktig heldigvis, men skjedde rett før jeg skulle starte bilen - så jeg ble litt nervøs. (Grunnen til at jeg kjørte bilen for første gang var at jeg hadde førerkort fra Latvia, måtte bare kjøre opp for å få norsk, slapp de obligatoriske timene). Tips - lær deg å åpne panseret på den bilen du skal kjøre opp med! Og når jeg skulle kjøre tilbake inn på parkeringen ved trafikkstasjonen, så jeg en kvinne som krysset veien rett bak bilen min. Jeg skulle egentlig ha ventet der, bare merket ikke henne bak snøhaugen. Tips - se opp for fotgjengere (jeg bare gjentar det andre har sagt, men det ER viktig) Og så har sensor et separat speil hvor han ser øynene dine - om du ser ofte nok i speilet. Jeg pleide å bruke sidespeilene mye oftere enn salongspeilet, så kjørelærer måtte nesten banke meg for å lære meg å se ofte nok i det . Lenke til kommentar
|FSK| Skrevet 22. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2004 Tror nok det meste skal gå greit, snakket med kjørelærern i dag (vi har visst lunsj samtidig og kjøper mat det samme stedet), og fikk høre at vi skal se på motorrommet før vi drar på biltilsynet i morra... *spent* Lenke til kommentar
|FSK| Skrevet 23. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2004 Dette gikk bra ja, ingen kommentarer på kjøreprøven, så nå er det ut å kjøre! =D Takk for hjelpen under forberedelsen ;D Lenke til kommentar
jokohoma Skrevet 23. mars 2004 Del Skrevet 23. mars 2004 Dette gikk bra ja, ingen kommentarer på kjøreprøven, så nå er det ut å kjøre! =D Takk for hjelpen under forberedelsen ;D Gratulerer!!! Lenke til kommentar
Fixer'n Skrevet 24. mars 2004 Del Skrevet 24. mars 2004 Grattis. Nå må du ikke ut å grisekjøre nå så du blit statistikk. Lenke til kommentar
|FSK| Skrevet 25. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2004 Eneste statistikken jeg er på er over de som kjører pent ;P Lenke til kommentar
chma Skrevet 25. mars 2004 Del Skrevet 25. mars 2004 Eneste statistikken jeg er på er over de som kjører pent ;P særlig.... Lenke til kommentar
sluffy Skrevet 25. mars 2004 Del Skrevet 25. mars 2004 Gratulerer då men husk a t du bare har lappen som en eller annen prøve greie i 2 år Lenke til kommentar
|FSK| Skrevet 25. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2004 Ja, veit det. Nå har jeg jobba i vegvesenet, og har familiemedlemmer som har kommet dårlig ut av ulykker, så har en høyere respekt for fart enn gjennomsnittet Lenke til kommentar
tøs Skrevet 26. mars 2004 Del Skrevet 26. mars 2004 Man SKAL egentlig blinke inn i rundkjøringer med et felt. Det står i vegtrafikkloven Helt riktig Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå