Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Tips til oppkjøringen?

|FSK|

Anbefalte innlegg

Vel, har fått oppkjøringstime på tirsdag og er mildt sagt spent på hvordan det går.

Jeg er opplagt redd for å skulle stryke, men lurer på om dere

har noen triks slik at man ikke blir så stresset at det går

utover kjøringen, og om det er noen sjarmtriks til sensor som funker,

samt ting du helst bør gjøre/ikke gjøre.

På forhånd takk ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

- Ta deg tid. En halvtime seinere kan du mest sansynlig kjøre en del fortere :p

- Snakk med sensor, og si fra hvis du gjør noen feil. Da vet han/hun at du er bevisst på hva du gjør

- Se i speilet ofte

Kommer ikke på flere.

Men hvis sensor bremser for deg er det ikke sikkert at du gjør feil. Det kan være en annen tulling på veien som ikke overholder vikeplikten sin for eksempel.

Lenke til kommentar

Ikke prøve på noen sjarmtriks hvis du får en mannlig sensor :p.

- Ta det med ro, se i speilet ofte.

- Jeg hadde flaks med sensor tror jeg. På vei ut til bilen begynte han å spøke og sånn. Hjalp en god del det...

Lenke til kommentar
Vel, har fått oppkjøringstime på tirsdag og er mildt sagt spent på hvordan det går.

Jeg er opplagt redd for å skulle stryke, men lurer på om dere

har noen triks slik at man ikke blir så stresset at det går

utover kjøringen, og om det er noen sjarmtriks til sensor som funker,

På forhånd takk ;)

Jeg har bare tre oppkjøringer bak meg (traktor, bil og MC), så jeg har ikke noen spesielle triks som virker ved oppkjøring. Men jeg har trent TaeKwonDo i seks år, og har derfor opparbeidet meg en par triks som kan brukes under gradering. Poenget der er at man skal gjøre en del sprell forran en master som bestemmer om du får graden eller ikke, og som regel er det en del publikum til stede. Du har derfor et veldig stort press på deg. Det som virket for meg var derfor splitt og hersk teknikken. Dette vil si at du hele tiden tar ett skritt ad gangen, og ikke tenker for langt frem i tid. Det er nemlig da du blir stresset! Og du må hele tiden oppmuntre deg selv med "dette klarte jeg bra, og da skal neste skritt gå bra også". Når det gjelder oppkjøring så kan du ta for deg lyskryss for lyskryss (hvis du kjører opp i by da). For hver gang du passerer et lyskryss, så tenker du at dette gikk bra, og da er det ingen grunn til at det ikke skal gå bra til neste lyskryss. Dette virket iallefall bra for meg da... ;)

Lykke til! :thumbs:

Lenke til kommentar

Tips:

Bruk 2 hender på rattet, ikke vend deg til å bruk 1 hånd bare (hvertfall det jeg har lært)

Husk på blinkeregler i rundkjøring (kjørte bak en kjøre skole bil her om dagen som blinket både inn og ut av den :p)

Kikk mye i speiliene som sagt, og ikke vær epkekjekk ovenfor kjøre læreren :p

Lenke til kommentar
Husk på blinkeregler i rundkjøring (kjørte bak en kjøre skole bil her om dagen som blinket både inn og ut av den :p)

Er da ikke uvanlig eller ulovlig det. Bedre å blinke en gang for mye, enn en gang for lite ;)

Lenke til kommentar

Er da ikke uvanlig eller ulovlig det. Bedre å blinke en gang for mye, enn en gang for lite ;)

Man skal ikke blinke inn i en rundkjøring.

Lenke til kommentar

Se i speilene da mener jeg alle, pass på å ikke kjøre for fort da tenker jeg på å bryte fartsgrensen. Ta hensyn til syklende, gående og spesielt til BARN. Husk å bruk blinklys Å det mange ryker på er å glemme å ta på deg selene. Lykke til.

Å ikke tenk på at du skal kjøre opp, om du er nervøs så hvet sensor det.

Endret av Fixer'n
Lenke til kommentar

Nå man kjører inn mot en rundkjøring (med ett felt), så legger man seg til høyre hvis man skal til høyre eller rett frem. Man blinker til høyre når man skal kjøre ut. Skal man til venstre så legger man seg til venstre idet man kjører inn i rundkjøringen. Det kan i enkelte tilfeller være informativt for andre i trafikken at det blinkes til venstre idet man kjører inn i rundkjøringen, men det skal blinkes til høyre når man kjører ut.

Dette er riktig metode for kjøring i rundkjøring. For de som av en eller annen grunn ikke er enig se her.

Lenke til kommentar

Du skal egentleg blinke både inn og ut av rundkjøring, men viss det er til hinder for kjøringa di, er det ikkje det som er viktigast.

Men det er også veldig greitt å faktisk blinke inn for å bevistgjere dei andre i trafikken rundt deg om du berre skal svinge av til høgre eller leggje deg heilt inn til venstre.

Hadde oppkjøring på MC, da fekk eg beskjed etterpå at eg skulle:

-Halde med alle fingrane på bremsa når eg bremsa.

-Snu med tidlegare til sidene fram mot eit kryss.

Eg bestod =)

Lenke til kommentar

fsk, eg fekk spørsmål om korleis eg skulle sjekke sikkerhetsbeltet :p

Beste tipset eg har er å ta det med ro, men ikkje altfor med ro..

Kjenner to personer som ikkje bestod for dei kjørte for treigt.

Men kjør for all del etter forholda, og ikkje for fort.

Når eg kjørte opp, med

fire minusgrader i lufta (for ein månad sidan), likte ikkje sensor at eg bremsa i

svingane, istadenfor før svingane.

(eg bestod :D)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...