Gå til innhold

Vann på skjermkort!

Kasp

Anbefalte innlegg

jeg skulle slå rekord med ny CPU temp i går, så jeg hadde lagt en kjøleelement oppå kabinettet.

jeg spilte bf som vanlig, og plutselig klikka grafikken HEELT og jeg gikk ut i windows, etter 10 sekunder der klikka grafikken også der, og jeg skrudda ev pc'en..

inni oppdaget jeg at det hadde lagt seg et lag med vann i toppen av kabinettet, pga kjøleelementet (rart at det kom vann på innsiden), jeg fikk da litt panikk og sjekket på de fleste komponenter, alle var helt frie for vann unntatt mitt PW9800PRO 128mb, den hadde fått et par dråper vann på seg.

jeg har nå latt den tørke i ca et døgn, og grafikken er fin nå.

Kan skjermkortet mitt ha tatt skade av det uten at det lar seg vise med en gang?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ting tåler utrolig mye mer enn man tror. Min lillesøster sitter nå på mitt gamle ATI Radeon 8500 som jeg hadde gjort mye rart med. For å fjerne en del goop osv putta jeg det rett og slett i oppvaskmaskinen på 70 grader og vasket det. For sikkerhets skyld - og det er noe jeg vil anbefale hvis man har fått søl også - sprayet jeg det med elektrorens (denne bare damper bort og leder ikke strøm). Elektrorens får du kjøpt på Biltema: http://www.biltema.no/products/product.asp...3&iItemId=19847

Lenke til kommentar
Ting tåler utrolig mye mer enn man tror. Min lillesøster sitter nå på mitt gamle ATI Radeon 8500 som jeg hadde gjort mye rart med. For å fjerne en del goop osv putta jeg det rett og slett i oppvaskmaskinen på 70 grader og vasket det.

lol du gir meg håp:lol:

håper ikke at det plutselig blir helt herpings da, har liksom ikke 2200 spenn heller.... :cry:

Endret av Kasp
Lenke til kommentar

Det du opplevde kalles kondens. Det skjer i alle tilfeller der noe kjøles ned under romtemperatur, det kodenserer vann på objektet (i ditt tilfelle insiden av kabinettet).

Det er stor sjanse for at kortet ditt vil fungere helt fint nå som det er tørket. Vannet må kortslutte kretser med store spenninger (slik at noe brenner ut) for at kortet skal bli ødelagt. Vannet i seg selv gjør ingenting, så lenge alt er helt tørt igjen før du starter opp.

-Stigma

Lenke til kommentar
la ting tørke mer enn en dag er mitt råd, hvis du ikke tørket den opå en ovn eller noe. 1 dag er litt kort.

det var bare et par dråper, er ikke et døgn på et rom med 22 grader nok, med kabinett døra oppe??? hvis ikke shutte jeg down nå..

Lenke til kommentar
Ting tåler utrolig mye mer enn man tror. Min lillesøster sitter nå på mitt gamle ATI Radeon 8500 som jeg hadde gjort mye rart med. For å fjerne en del goop osv putta jeg det rett og slett i oppvaskmaskinen på 70 grader og vasket det. For sikkerhets skyld - og det er noe jeg vil anbefale hvis man har fått søl også - sprayet jeg det med elektrorens (denne bare damper bort og leder ikke strøm). Elektrorens får du kjøpt på Biltema: http://www.biltema.no/products/product.asp...3&iItemId=19847

Stor forskjell på om kortet er på eller av da.

Når det er på kan det oppstå kortslutning ved den minste dråpe og før til at ed prossesseringsenhet, minnebrikke eller ledning svir seg pga. for stor strøm.

Når det er av kan vel ikke vann gjøre annet enn å danne rust og irr (dessuten tåler alle komponentene på kortet mist 80°C)

Ellers var det en veldig god ide, men ville ikke prøvd grunnet strøm fra BIOS batteri.

Lenke til kommentar
Ting tåler utrolig mye mer enn man tror. Min lillesøster sitter nå på mitt gamle ATI Radeon 8500 som jeg hadde gjort mye rart med. For å fjerne en del goop osv putta jeg det rett og slett i oppvaskmaskinen på 70 grader og vasket det.

LOL! Godt at noen har testet det da. Tror ikke jeg ville gjort det siden oppvaskmiddel ofte er svært etsende og muligens kan korrodere vitale deler av kortet.

Jeg har forresten gjort det samme selv med en tilsølt og inngrodd fjernkontroll i deler og selvfølgelig uten batteri, og det gikk helt fint. Tastatur uten elektronikken har jeg dusjet under dusjen med zalo flere ganger, og det har også gått helt fint.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...