Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Temperatur-data inn på maskinen...

Stigma

Anbefalte innlegg

Neste prosjekt vil involvere en mini video-LCD til display av system-statistikk osv. Blant annet vil det inkludere temperaturer selvfølgelig.

Vilken metode er den beste for å få temperatur-sode data inn på datamaskinen, slik at det kan leses av et program i OS? (WinXP). Jeg tar forsovidt gjerne imot gode råd anngående programvare og slikt også (til å customize fremvisning av slike data).

Jeg mener ikke bare vanlig avlesning av standard-sensorer i CPU oghovedkort. Det jeg trenger er muligheten for å lese av egne sensorer, slik at jeg kan (a) få mer nøyaktige avlesninger, og (b) sette flere sensorer, f. eks. til vanntemperatur, case-temperatur, harddisk ect. ect.

Kan noen der ute hjelpe?

-Stigma

PS: Kan også trenge noen annbefalinger på sonder som leser temperaturer nøyaktig under frysepunktet (ned til ca -30 bør holde med god margin).

Endret av Stigma
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmmm.. takk for forslaget, men jeg tror jeg trenger noen mer konkrete forslag. Jeg har søkt google i flere timer uten å komme fram til noe jeg faktisk kan bruke.

Kan noen hjelpe? Det må da finnes et sted der ute. Kunne forresten også fått bruk for sensorer for spenning(V) og strøm(A). Fint om det var inkludert i samme løsning selvfølgelig, men det er kanskje litt mye å håpe på...

Alle forslag mottas med takk!

-Stigma

EDIT: Sorry for et muligens dumt spørsmål Mr.Elendig, men hvilken port er rs-232?

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

MBM? Er dette noe jeg burde gjenkjenne på forkortelsen?

Men det høres ut som akkurat noe slikt jeg trenger... hvis jeg bare får vite hvor jeg skal lete :ermm:

-Stigma

EDIT: Ah, du mener motherboard monitor anntar jeg? Beklager at hjernen ikke fungerer i dag :laugh:

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Etter å ha lest litt på motherboardmonitor og relaterte sider har jeg nå funnet massevis av info på det jeg trenger + andre relaterte saker, som customisering av GUI på fremvisning av slike data.

Takker for all hjelp, spesielt til AveMORphine som satte meg på riktig spor. Jeg tror jeg klarer meg selv herfra :D

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...