Gå til innhold

Megapixel fra NOKIA

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

tror faktisk batteritida er dårligere på 7610en i forhold til 6600 :no: og det er ikke akkurat noe å skryte av! lader min 6600 omtrent vær dag!

Men har 7610 blitz?

Og selv om den kan ta bilder i høyere oppløsning, er kvaliteten/skarpheten på bildene noe bedre enn på 6600?

Og det var stereolyd? skal bli koselig å høre på mp3er nå!

Stilig at man kan filme i over 10 minutt med den :)

7610 bruker vel samme skjerm som 6600, så pikselfeil vil vel være like "utbredt" her også? :angry:

Har et 128 mb mmc kort i min 6600, vil det passe i en 7610? Har ikke 7610 Reduced Size MultiMediaCard ?

Tror savnet etter joystick og rare taster vil bli en utfordring, ellers en veldig stilig mobil :)

Endret av Steffen2k
Lenke til kommentar
masse

batterikapasiteten er bedre på 7610 enn 6600. Kan hende forbruket på 7610 er større (ser ingen grunn til dette), men batteriet er ihvertfall bedre.

Ikke blitz.

Bildene blir større, og forhåpentligvis mere skarpe. Eksempel på bilde tatt med 7610 (i dårlig lysforhold) finner du på threegmobile.net

Stereolyd ja.

Håper nokia har rettet opp piksefeilene, men det er samme skjerm (ihvertfall eksakt samme spesifikasjoner)

Ditt minnekort vil ikke passe.

Lenke til kommentar
...

Batterikapasiteten er bedre på 7610 enn 6600. Kan hende forbruket på 7610 er større (ser ingen grunn til dette), men batteriet er ihvertfall bedre.

...

...

FEIL!

Ifølge Nokia så skal det følge med et adapter fra RS-MMC til MMC.

Batteriet i 7610 skal ifølge Nokia være BL-5C, som er akkurat det samme batteriet som sitter i Nokia 6600. Skjønner forresten ikke hvordan batteriet bare varer i en dag for enkelte, men det har helt sikkert en sammenheng med bruken :D

Fra http://www.nokia.com/nokia/0,,54676,00.html

Sales Package Contents

Nokia 7610 imaging phone

64 MB Reduced Size MultiMediaCard (MMC)

Adapter for MMC

Li-ion Battery Cell (BL-5C)

Travel Charger (ACP-12)

USB Connectivity cable (DKU-2)

Wrist strap

CD-ROM

User's Guide

Lenke til kommentar
...

Batterikapasiteten er bedre på 7610 enn 6600. Kan hende forbruket på 7610 er større (ser ingen grunn til dette), men batteriet er ihvertfall bedre.

...

...

FEIL!

Ifølge Nokia så skal det følge med et adapter fra RS-MMC til MMC.

Batteriet i 7610 skal ifølge Nokia være BL-5C, som er akkurat det samme batteriet som sitter i Nokia 6600. Skjønner forresten ikke hvordan batteriet bare varer i en dag for enkelte, men det har helt sikkert en sammenheng med bruken :D

Fra http://www.nokia.com/nokia/0,,54676,00.html

Sales Package Contents

Nokia 7610 imaging phone

64 MB Reduced Size MultiMediaCard (MMC)

Adapter for MMC

Li-ion Battery Cell (BL-5C)

Travel Charger (ACP-12)

USB Connectivity cable (DKU-2)

Wrist strap

CD-ROM

User's Guide

vennligst ikke si at jeg tar feil når jeg ikke tar feil.

Nokia 6600 har 850 mAh batteri, 7610 har 900 mAh batteri. Kilder:

Specs om 6600

og

Specs om 7610

Hans MMC minnekort vil IKKE funke i en RS-MMC leser, men RS-MMC kort vil funke i MMC lesere hvis han bruker adapter.

Vennligst undersøk litt før du retter på andre.

edit: venter fortsatt på noe klynk fra deg :p

Endret av arehei
Lenke til kommentar
vennligst ikke si at jeg tar feil når jeg ikke tar feil.

Nokia 6600 har 850 mAh batteri, 7610 har 900 mAh batteri. Kilder:

Specs om 6600

og

Specs om 7610

Hans MMC minnekort vil IKKE funke i en RS-MMC leser, men RS-MMC kort vil funke i MMC lesere hvis han bruker adapter.

Vennligst undersøk litt før du retter på andre.

[lugg]Hårsår? En smule kanskje?[/lugg]

Nokia oppgir batteriet til å være BL-5C. Det er IDENTISK med batteriet som blir levert med 6600. At det batteriet, som har samme typebetegnelse, skulle ha forskjellig kapasitet er ikke sannsynlig.... ergo, someone must be wrong, og mest sannsynlig er det Nokia selv som har driti seg ut her.

BL-5C = BL-5C

Enkel ligning.

Gjentar:

BL-5C = BL-5C

Hvordan Nokia løser MMC/RS-MMC greia si vet jeg ikke med 100% sikkerhet, men det ser man jo når den kommer ut :D

Lenke til kommentar
aahh! takk for informasjonen jendor!

Da blir det 7610 på meg også :)

Edit: ser man på divx filmer hele tida varer ikke batteriet lenge ;)

Da kjøper man flere batterier... :D

Har aldri batteriproblemer med min 6600.. jeg har nemlig 5 stk batterier til den.. hehe

Lenke til kommentar

nei, men det er irriterende å bli rettet på når jeg ikke tar feil. Det er også synd at mange gjør seg tanker basert på dine feilaktige informasjoner.

Jeg forstår godt at du mener at BL-5C = BL-5C, men det er mulig at Nokia har endret på denne modellen (altså batteriet) og at den nå har mere mAh.

Til det med RS-MMC og MMC må du da klare å tenke litt logisk. Det er forståelig at et lite kort kan omgjøres og brukes i en stor leser, men du skjønner da at å bruke et stort kort i en liten leser ikke passer.

Lenke til kommentar
BL-5C = BL-5C

Enkel ligning.

Det som er spørsmålet er når de la ut specsene på 6600 og 7610. Er det et halvt år imellom? Mer? Det er en god sjangs for at BL-5C har blitt endret på siden den gang, og fått 50mAh mer. Og hvor stor er sjangsen for at Nokia diller inn på alle sider for å endre smådetaljer hver gang et tilbehør endres? Heller liten. Så hvis de endra batteriet etter at specsene til 6600 ble lagt ut, tror jeg likevel ikke at de ville bry seg med å oppdatere sida. Makes sense? :shrug:

Lenke til kommentar

Jeg håper inderlig 7610 levers med et 900 mAh batteri. Det er åpenbart for meg at med et 1 megapixel kamera så vil det dra mer strøm. Mer avansert optik, større filer å lagre hver gang et bilde blir tatt, og 10 minutter videoopptak med påfølgende "streaming" av data til minnekort må dra mer strøm enn vi er vant på våre 6600.

AKIRA

Lenke til kommentar
Jeg håper inderlig 7610 levers med et 900 mAh batteri. Det er åpenbart for meg at med et 1 megapixel kamera så vil det dra mer strøm. Mer avansert optik, større filer å lagre hver gang et bilde blir tatt, og 10 minutter videoopptak med påfølgende "streaming" av data til minnekort må dra mer strøm enn vi er vant på våre 6600.

AKIRA

helt enig.

hadde dog vært enda bedre om de kunne brukt like kraftig batteri som sx1 (1000 mAh) eller enda bedre som P900 (1260 mAh). Er synd ikke nokia ser på batterikapasitet som et satsningspunkt :ermm:

Lenke til kommentar
nei, men det er irriterende å bli rettet på når jeg ikke tar feil. Det er også synd at mange gjør seg tanker basert på dine feilaktige informasjoner.

Jeg forstår godt at du mener at BL-5C = BL-5C, men det er mulig at Nokia har endret på denne modellen (altså batteriet) og at den nå har mere mAh.

Til det med RS-MMC og MMC må du da klare å tenke litt logisk. Det er forståelig at et lite kort kan omgjøres og brukes i en stor leser, men du skjønner da at å bruke et stort kort i en liten leser ikke passer.

Batteriet BL-5C er identisk med BL-5C. Lite sannsynlig at Nokia endrer kapasiteten (mAh) i batteriet, og samtidig har samme typebetegnelse. Mulig de har gjort det, men det er, jeg gjentar, lite sannsynlig.

På Nokia sine sider står det at 7610 har et adapter for MMC - det står ingenting om at 7610 ikke kan bruke MMC - og jeg går da ut fra at 7610 også kan bruke MMC, med adapteret. Du konkluderer med noe annet, det er helt greit det.

Lenke til kommentar
På Nokia sine sider står det at 7610 har et adapter for MMC - det står ingenting om at 7610 ikke kan bruke MMC - og jeg går da ut fra at 7610 også kan bruke MMC, med adapteret. Du konkluderer med noe annet, det er helt greit det.

Husker du de gamle sim-korta som var like store som kredittkorta vi har i dag? Da de små sim-korta kom, kom de i en sånn plastikkramme som gjorde at man skulle kunne bruke nye sim-kort i gamle telefoner. Tror du at du kunne klart å putte inn et av de gamle sim-korta inn i den nye telefonen din? Nei!

Det er hele poenget med MMC og RS-MMC, som 7610 bruker. MMC er sånn passe lite, mens RS-MMC er veldig lite. Det er faktisk det RS står for, Reduced Size. Hvorfor er Nokia interessert i å bruke det, tro? Jo, selvfølgelig for å redusere størrelsen på mobilen også. Jo mindre kort, jo mindre kortleser, og jo mindre telefon. Kortleseren (liten) er altså lagd for at et RS-MMC (lite) skal passe perfekt inn. Tror du da at du klarer å få inn et vanlig MMC kort (større) i den leseren da?

Den eneste måten 7610 kan støtte vanlig MMC er ved å ha en kortleser som fysisk har plass til det kortet. Og hvis den hadde det, hva skal man så med RS-MMC?

Edit:

Og ang. batteri, hvis du ser på de linkene som arehei la ved, så kan du se nederst om informasjon om batteriet. På begge sidene står det BL-5C, men på sida om 6600 står det 850mAh, mens på sida til 7610 står det 900mAh. Da må vel batteriet ha blitt endra, eller hvordan vil du forklare det?

Endret av Tjohei
Lenke til kommentar
Mer avansert optik...

AKIRA

hadde dog vært enda bedre om de kunne brukt like kraftig batteri som sx1 (1000 mAh) eller enda bedre som P900 (1260 mAh). Er synd ikke nokia ser på batterikapasitet som et satsningspunkt :ermm:

Mer avansert optikk drar ikke mer strøm, med mindre Nokia stapper inn autofokus osv.

@arehei: Spiller egentlig liten rolle hvor mange mAh batteriet er på - det er strømforbruket, altså hvor mange mA som telefonen bruker, som er det avgjørende her.

F.eks. SX1 har jo et 1000mAh batteri. Det betyr at batteriet leverer 1000mA i en time. Hvis strømforbruket til SX1 er på 1000mA pr time, så varer batteriet en time.

N6600 har et 850mAh batteri, som leverer 850mA i en time. Hvis strømforbruket på N6600 er på 850mA pr time, så varer batteriet en time.

Batteriet varer like lenge, men det spørs helt på hvor mye strøm telefonen sluker unna... min SX1 har faktisk kortere batterilevetid enn min 6600, med noenlunde identisk bruk. Det har nok endel med å gjøre at på SX1 er det ganske sterke lysdioder (i forhold til 6600 som har ganske svake) som bruker endel strøm...

Batterikapasiteten er det mange som klager over, både på SX1 og 6600.. men man må jo ikke glemme at de faktisk er fylt med teknologi som sluuuuker strøm.. TFT-LCD skjermer, bluetooth, IR, spilling, se på film, 100 SMS hver dag, 100 MMS hver dag (jada!!!) pluss snakking i telefonen (noen gjør det og) så er det ikke rart at batteriet ikke varer lenger enn en dag. Det var jo en tråd med en fyr som måtte lade sin 6600 hver dag.. noe han synes var rart - inntil han opplyste at han brukte den aktivt i 12 timer hver dag.. Det er ikke noe problem å få batteriet på 6600 til å vare lenge - det er bare å ikke bruke alle strømkrevende funksjoner hele tiden. Evt hvis man bruker telefonen så mye, så kanskje man utstyrer seg med en billader, reiselader, ekstra batterier osv osv?

Lenke til kommentar
mye rart

makan til tullpreik har jeg nesten ikke vært vitne til. du er flink til å snakke for deg og argumentere, men du har da overhodet ingen logisk sans.

Helt enig med Tjohei, og det er det jeg har prøvd å få frem hele tiden. Det går ann å få en liten brikke til å funke i en stor leser, å gjøre det omvendte er umulig.

Til det om batterikapasitet. Jeg er fullt klar over at batteriforbruket er en faktor i batterilevetid, men du presterer å si noe så idiotisk som " Spiller egentlig liten rolle hvor mange mAh batteriet er på - det er strømforbruket, altså hvor mange mA som telefonen bruker, som er det avgjørende her." Jeg er selvfølgelig helt enig i at batteriforbruket har noe å si for levetiden, men du kan da overhodet ikke si at batterikapasiteten ikke har noe å si. Hadde vi hatt en Nokia 7610 med standardbatteri (900 mAh) og en Nokia 7610 med ekstra kraftig batteri (da som nevnt f.eks. 1000 mAh eller 1260 mAh) er det jo ingen tvil om at sistnevnte hadde vært vinnern i batterilevetid.

Batterilevetid = batterikapasitet / forbruk.

Det sier du jo selv, for så å argumentere mot deg selv igjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...