Gå til innhold

hva skjer når man defragmenterer?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
når du defragmenterer, så samles filene slik at de ligger mer organisert. ergo du får en raskere hd pga den finner filene fortere..

det har jeg hørt og... men her om dagen så følgte jeg med på statuslinjen nederst på defrag.prog. og det stod masse greier om at den komprimerte, flyttet, og masse andre greier jeg ikke husker... og på oppsumeringen så stod det om gjenomsnitlig klyngestørrelese og masse greier jeg aldri hadde hørt om. hav betyr alt dette???

edit: skriveleif

Endret av hvalfangeren
Lenke til kommentar

På en harddisk som er brukt mye vil filene ikke ligge samlet, men delt utover harddisken i mange forskjellige segmenter. Dette skjer fordi at det ofte ikke er plass til å skrive en hel fil til de "hullene" på harddisekn der det er blitt slettet gamle filer fra tidligere. Altså kan det å lese en enkelt fil involvere å gå rundt og lese på mange hundre forskjellige steder på harddisken.

Defragmentering hjelper på dette ved å flyttesammen alle disse delene slik at hele filer ligger samlet fysisk sett på harddisken. Det hjelper en god del på lese-ytelsen, men tar masse tid å gjennomføre siden omtrent allt data på disken må flyttes minst en gang, ved mindre du har defragmentert nylig.

For vanlige filer er det som regel ikke så viktig om de er fragmentert eller ikke, men for operativsystem-filer og slikt som harddisken leser ofte, om og om igjen, så kan det være lurt å holde dem defragmentert. Spesielt ideelt er det for de som har egen partisjon for OS, siden "rotet" fra andre disker ikke flyter over til partisjonen, og det dermed blir lett å holde den godt defragmentert.

Også greit for de som har egen høy-ytelse spill-disk eller partisjon, der mye data må leses så fort som mulig.

-Stigma

Lenke til kommentar

"klynger" eller "cluster" er rett og slett klynger med data som blir lagret på harddisken i områder med en bestemt størrelse.

Disse "klyngene" kan variere i størrelse alt etter hvordan du har formatert/partisjonert harddisken.

Hvis du oppretter "klynger" på f.eks 100 kb, så må det leses på 10 forskjellige områder/klynger for å laste inn en fil på 1 meg.

En god regel er å bruke mindre "klynger" på harddisker hvor man bruker varierende filstørrelser, og større på harddisker hvor du lagrer store filer, f.eks. filmer o.l.

I utgangspunktet sparer du mest plass ved å ha minst mulig clustersize (klyngestørrelse), men du senker ytelsen siden harddisken må lese på mange flere clustere for å laste inn en fil.

Ved formatering av harddisk vil windows velge en standardstørrelse som fungere fint for de fleste formål.

Endret av flashcrw
Lenke til kommentar
"klynger" eller "cluster" er rett og slett klynger med data som blir lagret på harddisken i områder med en bestemt størrelse.

Disse "klyngene" kan variere i størrelse alt etter hvordan du har formatert/partisjonert harddisken.

Hvis du oppretter "klynger" på f.eks 100 kb, så må det leses på 10 forskjellige områder/klynger for å laste inn en fil på 1 meg.

En god regel er å bruke mindre "klynger" på harddisker hvor man bruker varierende filstørrelser, og større på harddisker hvor du lagrer store filer, f.eks. filmer o.l.

I utgangspunktet sparer du mest plass ved å ha minst mulig clustersize (klyngestørrelse), men du senker ytelsen siden harddisken må lese på mange flere clustere for å laste inn en fil.

Ved formatering av harddisk vil windows velge en standardstørrelse som fungere fint for de fleste formål.

hvor er det du endrer klyngeantall og klyngestørrelse da??

Lenke til kommentar

Hvis du skal gjøre det med standard windowsverktøy, så velger du clustersize når du formaterer harddisken.

Hvis du skal endre størrelsen på en ferdigformatert disk, så er det best å bruke et

eksternt verktøy, f.eks. partitionmagic.

Du bør ikke endre på dette uten at du vet hva du gjør.

Det kan være en vis fare for at du ødelegger partisjonen din, og mister all data

som ligger på disken.

Hvis du har en ekstra harddisk i maskinen din som du kan teste på, så anbefaler jeg at du gjør det før du prøver på en disk med data du helst vil ta vare på.

Lykke til ....... :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...