Gå til innhold

PC i Bil

Anbefalte innlegg

Jeg sitter her å lurer på hva som må til for å klare å sette inn en PC i bil, jeg er ikke sikker på om det er rett kategori, men siden det har med elektronikken så tok jeg sjansen. Og om det er så enkelt å sette inn hvorfor er det ikke flere som har gjort det før?

Slik jeg ser det og spørmål:

1. Strømforsyningen må skiftes ut, og hva er forskjellene på disse

2. Må ha en slags skjerm, hvordan går det om du bare har en LCD skjerm?

3. Hvordan blir det om du har en ekstern HD som du tar ut og inn av bilen for å legge innpå nye sanger

4. Kontrollbord / Tastatur for å skifte sang? Går det an å lage sitt eget?

5. Programmer kan vel skrives for å oppføre seg som et operativ system og bare kunne spille av lyd og vise litt smågrafikk på skjermen sant? Jeg er ikke så "in" på programmering

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

http://www.mini-itx.com/projects/ice-unit/

Mini-itx-kortene er spesielt bra egnet, da de er svært små, avgir lite varme, og man får strømforsyninger som kjører på 12v til rundt 500kr. De kan også bruke CompactFlash-kort istedenfor harddisk, så skal du bare bruke den til avspilling av mp3/video, kan du fint bruke en nedstrippet versjon av Windows 98 og hive det inn på et 128mb-kort.

Når det gjelder lagringsplass, hadde en 2.5" harddisk i eksternt USB-kabinett funket helt greit.

En liten 5-7" LCD-skjerm får du for rundt tusenlappen, og en liten usb-numpad funker greit som fjernkontroll. Andre alternativer er stemmestyring (som i artikkelen), en helt vanlig IR-fjernkontroll, eller bluetooth på mobilen.

Lenke til kommentar

1. Du trenger ikke å bytte ut strømførsyningen. du kan bruke en Inverter.

f.eks en 300 W inverter på en 150 W PSU for å være sikkert.

En inverter er noe som gjør om fra 12 V til 230 V. Dette drar seff mye strøm og kan lage mye bakgrunstøy og få en ustabil maskin.

Derfor anbefaler jeg at du bestiller en 12 V DC-DC strømforsyning fra

opus solutions Det har jeg gjort, og den fungerer glimrende. kostet meg ca 1900 kr når frakt/porto/toll osv var betalt. denne strømforsyningen kan også kobles rett på tenningen. har shutdowntimer og det hele. er bare rett og slett genial.

2- Når det gjelder skjerm så selger QXL mange skjermer til BIL, bare søk etter LCD. kjøper du deg et VIA EPIA -m 6000 hovedkort så har disse kortene også innebgyyget skjermkort som har TV-OUT :D så da er det heller ikke noe problem å få til bilde på skjermen.

3.Når det gjelder det å legge inn nye sanger, så brukte jeg å ta inn og ut harddisken først. det ble mye strev, kjøpte derfor en 256 MB USB thumbdrive for ca 500 kr, som jeg kobler til og drar over MP3 for hver gang.

4.Når det er det med å skifte sang så anbefaler jeg deg å bruke et program som heter MEDIA ENGINE.det er et program som er programmert i visual basic, og er gratis, og er beregnet for bil, det programmet har også innebygget funksjoner for ifrarød fjernkontroller og kan selv velge hva knapper du vil bruke på et tastatur. Når det gjelder fjernkontroll, så anbefaler jeg at du kjøper fjernkontroll fra vendur.no og kjøper den Creative fjernkontrollen til 235 kr. den har stætte for det i MEDIA ENGINE. og er like stør som et kreditkort. er litt tykkere da, men tyar liten plass og er lett å bruke.

5. Ja bruke MEDIA ENGINE, det er bare genialt. støtter de fleste mediaformater som winamp kan spille. Det er foresten CarComp på #mp3car @efnet som har laget det.

er det noe mere du lurer på så er det bare å ta kontakt med meg på #mp3car @ efnet. Nick @bizardo :D (kanalen er engelsk.

Mp3car.com har foresten linker til mange programmer og løsninger og tips og triks, forum og mye mere når det gjelder PC i bil og mp3 :D

håper dette hjalp deg litt. Hvis du skal på The Gathering så kan jeg vise deg hvordan jeg har gjort alt sammen, skal jo ha meg med bilen dit :D

:thumbup:

Lenke til kommentar
1. Du trenger ikke å bytte ut strømførsyningen. du kan bruke en Inverter.

f.eks en 300 W inverter på en 150 W PSU for å være sikkert.

En inverter er noe som gjør om fra 12 V til 230 V. Dette drar seff mye strøm og kan lage mye

5. Ja bruke MEDIA ENGINE, det er bare genialt. støtter de fleste mediaformater som winamp kan spille. Det er foresten CarComp på #mp3car @efnet som har laget det.

Har tenkt på inverter men har litt erfaring fra båten til faren min, der hadde vi inverter på PC'en og den trakk sykt med strøm....

Har hatt norsk tentamen idag og vart ferdi tili så jeg satt å designet hvordan LCD skulle se ut, på de programmene er det mulig å lage sine egne bakgrunner ol.?

Den jeg laget var litt tøff, men har ikke scanner så jeg kan ikke legge ut tegninger ol. den var blå med litt sånn "sci-fi" inntrykk, ganske stilig. :cool::cool::cool:

Kom også over på ideen med en Touch-Screen da jeg leste en post lignende denne lenger oppe

Men da jeg tenkte litt over det går det jo ikke an å bare ha LCD skjermen, man må vel ha en styre sak for å stille lysstyrke ol. Hva bør jeg kjøpe da? Går det med den jeg har sett ut eller må jeg til med en "hel skjerm"?

Hadde også tenkt å bygge videre og legge inn temperatur ute, inne (på høgre og venstre side) samt Volt på batteri og status over kondensatoren som er på forsterkeren, hvordan kan jeg koble til desse?

Må jeg lage en hauk lignende sak til denne da eller?

Endret av icer
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...