LaFleur Skrevet 17. mars 2004 Rapporter Del Skrevet 17. mars 2004 (endret) Hei! Vet at dette emnet er blitt diskutert flere ganger tidligere, men jeg har ikke klart å finne riktig det jeg leter etter. Trenger deres hjelp, jeg er ikke spesielt datakyndig så jeg trenger enkle forklaringer helt fra det grunnleggende Jeg har dette Asus A7V8X hovedkort, som har onboard lydkort. I produkt-spesifikasjonene står det oppgitt at lydkortet støtter Realtek 6-channel CODEC S/PDIF in/out interface. Går ut fra at dette betyr at jeg kan sende digitalt til min digitale Pioneer forsterker av denne typen. Spørsmålet mitt er hvilken kabel jeg kan og burde benytte. Såvidt jeg kan se har lydkortet noe begrenset med ut-plugger. Det fulgte med hovedkortet et kort med 2 stk gullplaterte kontakter som for meg kan se ut som phono-plugger (RCA? Evt coax?) På forsterkeren har jeg jo det meste av digitale innganger, så jeg vil bruke det som gir optimal lyd. Slik det er nå har jeg koblet pc'en til forsterkeren med en slik 3,5 mm plugg til 2 stk rca plugger. Det står "analoge signal" på forsterkeren. Mitt spørsmål er da, hvilken kabel kan jeg benytte for i henhold til min nåværende pc sammensetning for å få digital lyd? Håper dere kan hjelpe meg, skal dra til Clas Ohlson eller Biltema for å handle straks jeg får svar Endret 8. april 2004 av rensmoen Lenke til kommentar
LaFleur Skrevet 18. mars 2004 Forfatter Rapporter Del Skrevet 18. mars 2004 Har kommet et steg videre nå. Har kjøpt en Monster THX digital coax som jeg har koblet fra Pc til forsterker. Via mitt Asus hovedkort har jeg som nevnt et kort med 2 SPDIF, ut og inn. Har selvfølgelig koblet den på ut. Problemet nå er at jeg ikke får lyd. Dette må være noe med Pc konfigurasjonen, tror ikke problemet ligger ved forsterkeren. Dette kortet jeg nevnte er koblet til hovedkortet via en tynn grå flatkabel. Kan det være disse inn/utgangene med "enables"? Mitt onboard-lydkort er jo enablet og de vanlige 3,5mm utgangene fungerer. Hjelp mottas med takk! Lenke til kommentar
cdrom Skrevet 18. mars 2004 Rapporter Del Skrevet 18. mars 2004 (endret) Du har vel koblet kabelen på "coax in" på forsterkeren og skrudd forsterkeren på dvd/cd/whatever som coaxen er rutet til? Hvis du har gjort det ville jeg tatt meg en tur inn i biosen/lydsoftwaren og lett etter enabling av digital ut.... Endret 18. mars 2004 av cdrom Lenke til kommentar
Keworkian Skrevet 18. mars 2004 Rapporter Del Skrevet 18. mars 2004 Har du brukt andre komponenter på digital inngangen på forsterken? Har selv en Pioneer forsterker (712) og sleit også først med å få lyd på digitalinngangen. Prøvde både pc og DVD spiller. Det viste seg imidlertid at der er en setup meny hvor du velger hva de digitale inngangene skal opptre som. Min stod enten på VCR eller så var den slått av. (husker ikke helt). Derfor fikk jeg ikke noe lyd når jeg valgte DVD på recieveren. Skiftet denne over til å skulle fungere når du velger DVD som signal på recieveren, og vips så fikk jeg lyd. Men der kan jo seff. hende at der er noen instillinger på lydkortet som må gjøres... Lenke til kommentar
finnipinni Skrevet 18. mars 2004 Rapporter Del Skrevet 18. mars 2004 Forsterkeren din har jo en Optisk inngang. Da er mitt valg iallfall klart - benytt denne ! Da må du nok supplere Pc-en din med en optisk lydutgang. Det er en bagatell av noen hundrelapper og for det vil du få den høyeste kvalitet på lyden - de fleste mulighetene - og den enkleste oppkobling ! (en ledning til ALT) ! Lenke til kommentar
cdrom Skrevet 18. mars 2004 Rapporter Del Skrevet 18. mars 2004 Coax er jo også bare en ledning da finnipinni..... Coax bør være førstevalget hvis man har muligheten for optisk også.. Coax er røffere. Lenke til kommentar
finnipinni Skrevet 18. mars 2004 Rapporter Del Skrevet 18. mars 2004 Kan godt bruke coax også, men velger du det optiske valget er alle menyer forhåndsoppsatt ? (hvis det er den forsterkeren jeg trur det er da) Men jeg innrømmer at jeg anbefalte optisk også fordi jeg liker bedre å bruke det. Feks. ser du det lyser rødt i enden hvis det er signal der. Det blir derfor mye lettere å feilsøke med. Alle monner drar . . . Coax is for oldtimers ! Lenke til kommentar
cdrom Skrevet 18. mars 2004 Rapporter Del Skrevet 18. mars 2004 Både coax og optisk har sine svakheter. Det er mest smak og behag. Men siden fyren har coax ut ser jeg ingen grunn til å kjøpe en ekstra optisk brikke. Lyden blir jo uansett den samme... Lenke til kommentar
LaFleur Skrevet 18. mars 2004 Forfatter Rapporter Del Skrevet 18. mars 2004 Takk for alle tips, men jeg kan fortsatt ikke finne problemet. Etter litt feilsøking tror jeg at problemet ligger i innstillinger i XP eller hardware innstillnger på hovedkortet. Nå har jeg faktisk ikke anelse om hva det kan være så jeg setter pris på flere forslag:) Lenke til kommentar
cdrom Skrevet 18. mars 2004 Rapporter Del Skrevet 18. mars 2004 Har du en vanlig dvd-spiller mede coax utgang? Da ville jeg testet denne på coax inngangen for å forsikre meg om at feilen ikke ligger der. Har du forøvrig koblet kabelen fra coax-kortet riktig på hk? Lenke til kommentar
LaFleur Skrevet 20. mars 2004 Forfatter Rapporter Del Skrevet 20. mars 2004 Har dessverre ikke tilgang på noen DVD-spiller eller lignende med det første. Har stagnert helt nå, kan ikke finne noen løsning. På forsterkeren står det "signal analog". Noen som kjenner denne forsterkeren forresten? Pioneer VSX-512. Dere har rett i at problemet kan ligge i forsterkern. Har nå koblet coax'en fra pc'en på "digital assignable", "dvd/ld" inngangen. Finnes begrenset med innstillnger på den, finnes ikke noen god gammeldags meny Lenke til kommentar
cdrom Skrevet 20. mars 2004 Rapporter Del Skrevet 20. mars 2004 "signal analog". betyr at den benytter signalet fra rca-inngangene. Du må stille receiveren slik at inngangen for dvd er coax og ikke analog. har forresten satt opp pioneer receivere ett par ganger og det er ingen ting som er i nærheten så tungvindt og innstille. Lenke til kommentar
Acidguy Skrevet 20. mars 2004 Rapporter Del Skrevet 20. mars 2004 Det skal være en funksjon på forsterkeren som du velger digital in (coax\optisk) Det er vertfall på min Harman/kardon forsterker. Vet ikke hvordan det er på Pioneer da... Lenke til kommentar
cdrom Skrevet 20. mars 2004 Rapporter Del Skrevet 20. mars 2004 (endret) Mener receiveren din har en "signal select" knapp på fronten. Hva skjer hvis du trykker på den når du har stilt receiveren inn på dvd/ld? Endret 20. mars 2004 av cdrom Lenke til kommentar
Zabre777 Skrevet 20. mars 2004 Rapporter Del Skrevet 20. mars 2004 Hei, Eneste jeg kan komme på er at jeg har en knapp på mixebordet som switcher digital signal on og off.. Jeg har Abit NF7 2.0 med onboard lydkort.. Mulig du har en liknende innstilling? Henning Lenke til kommentar
LaFleur Skrevet 8. april 2004 Forfatter Rapporter Del Skrevet 8. april 2004 Står helt fast her, så meg derfor nødt til å få denne tråden i gang igjen. Har tross alt kjøpt en Monster kabel til 500kr så jeg vil jo veldig gjerne få dette til. Har forsøkt det meste nå, men har virkelig problemer med å finne ut hvor problemet ligger. Noen som kjenner denne typen forsterker? Alle gode forslag mottas med et stort takk! Lenke til kommentar
hardkjerne Skrevet 8. april 2004 Rapporter Del Skrevet 8. april 2004 Har selv et Asus A7N8X Deluxe med en S/PDIF tilkobling. Har ikke brukt denne selv, men etter å ha installert nforce-driverpakken som lå på cd'en (nyeste på nvidia sine websider), kom det med et eget lyd-kontrollpanel der man kunne slå av og på S/PDIF'en. Ligger sikkert et ikon for det der nede med klokken på oppgavelinjen din. Er kanskje også en link til dette under programmer i start-menyen. PS: er foressten nylig kommet nye lyd-drivere til nforce2 som har er litt mere ryddig og enkelt Lenke til kommentar
cdrom Skrevet 8. april 2004 Rapporter Del Skrevet 8. april 2004 (endret) Du må finne ut om problemet ligger i pc'n eller i receiveren. Du sier du ikke har en stasjonær dvd-spiller. Har du noe annet som kan gi digital-lyd på en utgang (cd-spiller/parabol el.)?? Hvis det er receiveren som er problemet, at den ikke er stilt inn til å dekode riktig signal osv. burde det ikke være store saken og fikse. Endret 8. april 2004 av cdrom Lenke til kommentar
cdrom Skrevet 8. april 2004 Rapporter Del Skrevet 8. april 2004 PS: er foressten nylig kommet nye lyd-drivere til nforce2 som har er litt mere ryddig og enkelt Takk, jeg bruker også A7n8x dlx, men jeg bruker den digitale utgangen....... Det er forøvrig stor forskjell på¨A7n8x og A7v8x (som trådstarter har). A7v8x har ikke denne mcp-t brikken som lager DolbyDigital "on the fly". Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå