Gå til innhold

Kjøpe digitalkamera - hvilket

Anbefalte innlegg

Beklager hvis det er mange slike tråder. Men jeg har lest til øyet er stort og vått og det blir nesten overflow på informasjon...

Jeg ønsker meg et digitalkamera med muligheter for å lagre mange bilder, god batterikapasitet og god billedkvalitet (selvsagt).

Er fotoamatør og trenger ikke high-end kamera, men prisklasse på selve kameraet på 3-5000 kroner.

Skal typisk brukes i skog og mark, for å ta enkelte makrobilder og på ferier av en viss varighet hvor det kan være vanskelig å få "dumpet ut" bildene underveis - f.eks. 2 uker på en "øde" øy.

Noen som har noe å anbefale? Har lest aKameras anbefalinger men de er fra november.. skjer ikke ting fort i dette markedet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil nok engang anbefale Canon A80, hatt dette i ca siden jul. Veldig bra kamera med god auto-funksjon, og ikke minst mange manuelle innstillingsmuligheter som man kan leke seg med.

Prisen er også god, litt over 3500 kroner på nettet, og billig minnekort- og batteriløsning.

Selv om kameraet "bare" fikk en firer på testen, er dette et veldig bra kamera (Den danske søstersiden var veldig positiv....)

Mvh Anders

Lenke til kommentar

Hei!

Ja du er ikke alene på dette forumet som stiller det samme spørsmålet, de aller fleste vil ha råd og veiledning angående kjøp av et ”godt” kamera. Hva er så et godt kamera? Du definerer ditt bruksområde ganske greit og det er mange å velge i mellom i denne kategorien. De som kommer med råd anbefaler i de fleste tilfeller det kameraet de selv har , noe som tyder på at de er svært fornøyd med anskaffelsen., men det behøver IKKE å bety at det er det beste.

Selv venter også jeg på mitt nye kamera, men det blir en stund å vente enda, jeg venter på den nye Minolta Dynax 7, den skal være i salg fra høsten av. Grunnen er enkel, jeg har gitt opp drømmen om en digital kompakt som tilfredsstiller de krav jeg setter til et funksjonelt kamera. Ettersom jeg bl.a har en Dynax filmbasert fra før med en god del optikk trenger jeg bare en vidvinkel i tillegg, mao, jeg vil spare mange penger mot for eksempel å kjøpe nikons D 70 - som ser ut til å være et svært så bra kamera. Nå er det ikke kameratypen som bestemmer muligheten for hvor mange bilder du kan lagre, men minnet på det kortet du i tillegg må kjøpe. Du skjønner det er ikke rare greiene som følger med, det kan variere fra 16mb til 64, men det er vel også det meste. Nå er det riktignok noen tilbud rundt om på utgående modeller hvor det medfølger kort med minne fra 256mb og opp – til samme pris - men selv ser jeg ikke dette som noe problem lengre. Har nettopp kommet hjem fra en ukes opphold i Lisboa, der hadde de fleste fotobutikkene ”brennere” så det var bare å levere kortet og få det brent etter hvert som det ble fult, det kostet 50kr. pr.cd . Dette medførte at jeg utelukkende fotograferte i Raw med kompakten, ellers brukte jeg filmbasert speilrefleks med diasfilm. Etter at jeg har blitt kjent med min filmscanner Dual III, blir kvaliteten på disse bildene bedre enn med digitalen, selv i Raw. Men skal du til en øde øy eller langtbortistan, så har du selvfølgelig ikke denne muligheten, men i den mer siviliserte verden så har de aller fleste ”fotosjapper” slikt utstyr nå.

For deg ser det ut som om valg av batteritype er et ganske så aktuelt spørsmål, du burde kanskje velge et kamera som bruker vanlige AA batterier – og da har du sortert ut svært mange kameraer. Mitt har det, og jeg ser på det som en av de største fordelene med dette kameraet, jeg har alltid hatt nok ”guffe” hvor enn jeg har vært.

Noen anbefalinger vil jeg ikke komme med, men jeg ser Canon S1 – IS får svært så god omtale rundt om i verden hvor dette kameraet har blitt testet, spesielt for flotte bilder (og det er vel det viktigste vel) og markedets beste videofunksjon. Dessuten kan du trygt reise til din øde øye, bare du har lommen full av batterier, det tar AA batterier! Og skulle du treffe noen halvnakne ”villmenn” og kvinner der som på liv og død skal spandere ”juglejuice” på deg, så bare drikk du! Om du skjelver aldri så mye på hånden dagen der-på, så skulle det bli "knivskarpe" bilder uansett, dette kameraet har nemlig bildestabilisator!! Og prisen - jeg ser MPX og XD vil selge dette kameraet for kr. 2177 når de får det inn, og da er det vel verdt å vente noen uker vel......

Lykke til!

http://php.dinside.no/php/art.php?id=101310

http://www.dcresource.com/reviews/canon/po...iew/index.shtml

MVH

s-ki

Lenke til kommentar
Og prisen - jeg ser MPX og XD vil selge dette kameraet for kr. 2177 når de får det inn, og da er det vel verdt å vente noen uker vel......

Vel; den prisen gjaldt nok bare undervannshuset til kameraet. Selve kameraet koster fra 4800 kr..

http://produkt.akamera.no/vis_produkt.php?product_id=16309

Olympus C770 er også et bra tips. Mye zoom (10x), AA-batterier (kjøp 3 sett oppladbare og du har nok strøm til å ta bilder i 2 uker på en øde øy), knallbra makrobilder og bra videofunksjon.

Endret av anderfo
Lenke til kommentar

Hei!

Ops-sann, ja det ble ikke riktig det samme, men selv kr. 4800 er jo ikke så ille for et slikt kamera. Ellers er jeg helt enig i at Olympus har en del godbiter, ikke minst 5060, men den koster vel i overkant av kr.6000 og kke tar den AA batterier hellere, men det gjør 5050 og den koster rundt kr.5000,-

MVH

s-ki

Lenke til kommentar

Takk for all info, nå ble jeg litt klokere.

Både jeg og madammen er veldig klar for et kamera med kraftig zoom, og basert på det så er jo både Canon-kameraet s-ki nevner i sitt lange og gode innlegg aktuelt, samt at jeg også har sett på Olympus C750 som også har 10x zoom og er litt rimeligere. Sistnevnte ser jeg på denne siden har mange positive tilbakemeldinger tross et litt 'tungt' menysystem.

Når det gjelder den øde øyen :-) så er første tur med det etterhvert nye kameraet en Seychellene-øy, øde er den vel ikke akkurat men jeg vet heller ikke om det er så mange fotobutikker med brennere der. Det går det selvsagt an å sjekke opp, men jeg regner med å kjøpe et minnekort og dette med AA-batterier er også litt viktig ser jeg nå. Det var et bra tips å få med seg.

Et dumt spørsmål; med normalt god oppløsning (om noe kan kalles det) hvor mange bilder får jeg inn på 256 MB minnekort?

Lenke til kommentar

hey!

Jeg tar bildene mine i 2304 x 1728 og dette tilsvarer 1,26 mb

200 bilder er da 252 mb.

Men da bruker jeg høy oppløsning på bildene. Grunnen til dette er at hvis jeg skulle komme til å ta et bra bilde, kan det være aktuelt å få lagd en poster/ stor bilde av dette. Men sjansen for det er jo minimal med tanke på mine kunnskaper.

Har nå bestilt med et stativ slik at jeg får enda bedre bilder av forskjellige objekter.

Lenke til kommentar

Bruk alltid maksimal oppløsning. Men på Olympus C750 er det mulig å velge JPEG med HQ kompresjon istedet for SHQ for å spare plass; og jeg har ennå ikke møtt noen som har klart å se forskjell på HQ og SHQ, verken på skjermen eller på A4-utskrifter. Ved å bruke HQ-kvalitet vil du spare litt plass og kan heller ha maksimal oppløsning.

Et lite stativ er genialt bra. Særlig på en "øde" øy der du sikkert vil ta endel naturbilder og kanskje zoome inn på fuglene langt oppe i lufta eller i trærne..

P.S. Søstra mi kjøpte seg Minolta Z1 og dro på snorkle-ferie i Egypt, men da hun kom hjem var visst både kameraet og minnekortene ødelagt, antakelig pga gjennomstrålingen på flyplassen eller hotellet. Det kan derfor være smart å ha minnekortet adskilt fra kameraet, f.eks. i lommeboka e.l. som du ikke trenger å kjøre gjennom gjennomlysninga.. Kameraet fikk hun jo byttet, men bildene er borte for alltid.

Lenke til kommentar

nice tips anderfo!!

Skal huske dette selv når jeg reiser...

Men når det gjelder aa batterier på kameraet syns jeg det er en uting. Du skal knipse bra mye før du går tom for strøm, spesielt i varme omgivelser. Jeg trives med de mye mindre batteriene som er i moderne kameraer. Dessuten er disse meget holdbare.

Når jeg er på hyttahar jeg med både batterilader og bærbar pc med meg, slik at jeg hele tiden tømmer kameraet for bilder..

Btw: 1 min film er ca 9 mb.

Lenke til kommentar

Hei!

"Men når det gjelder aa batterier på kameraet syns jeg det er en uting."

Ja det kan du si, men jeg møtte mange nok nede i Egerhavet og rundt om på de greske øyer i sommer til å lovprise AA-batteriene kameraet mitt brukte.

Noen fikk ladet opp batteriene til kamera og mobil hos velvillige restauranteiere, (hvis det var ledige kontakter), men de begynte å bli temmelig lei hele trafikken, og sa klart i fra om det!

MVH

s-ki

Lenke til kommentar

Hei!

he he, jo da, men når du er i en seilbåt og pokker i vold til havs så er det dårlig med strøm og ikke hjelper det særlig mye med tips hellere...

Husker før vi kom inn til Paros, vi ble vitne til en solnedgang jeg aldri har sett maken til. Vi kappseilte med en Bawaria full av gale bergensere og gjett hvem som fikk DE bildene da - og gjett hvorfor...Senere da vi møttes i land kunne jeg kose meg med gylne dråper fra øverste hylle mot at jeg mailet bildene når vi kom hjem. Ellers må jeg vel bare innrømme at de oppladbare batteriene som følger med kameraene i dag holder i massevis - eller sværrt lenge i alle fall, og har en to burde de vel holde dobbelt så lenge vel....

MVH

s-ki

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...