misfit Skrevet 17. mars 2004 Del Skrevet 17. mars 2004 La inn mandrake 10.0 og jeg ønsker å styre denne maskinen via remote. har forsøkt meg på VCN men uten noen resultat. det fønker fint på win. maskinene men får ikke pakket det ut engang på linux maskinen. noen andre remote prog jeg kunne brukt? eller en forklaring på hva jeg gjør galt? Takk. Lenke til kommentar
kattemat Skrevet 17. mars 2004 Del Skrevet 17. mars 2004 Hvorfor ikke bare ssh? Kjører du X lokalt på manskinen så får du en slags "remote desktop" om det er det du er ute etter. Lenke til kommentar
misfit Skrevet 17. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2004 jeg skal ha maskinen uten skjerm og tastatur og styre den via remote. jeg gjør slik med en win server. men den bruker jeg RDP på. Lenke til kommentar
huf Skrevet 17. mars 2004 Del Skrevet 17. mars 2004 Bruk ssh. Den støtter også X. Lenke til kommentar
Velmont Skrevet 17. mars 2004 Del Skrevet 17. mars 2004 fins RDP for linux også - men vet ikke hvordan den funker Uansett så får du krypterte linjer osv også med SSH som er greit Lenke til kommentar
misfit Skrevet 17. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2004 okei ikke le men shh er det noe som ligger ved i distroen eller hvor finner jeg denne -Ja jeg er VELDIG fersk i Linux verdenen :-) Takk for svar. Lenke til kommentar
slime mold Skrevet 17. mars 2004 Del Skrevet 17. mars 2004 Ja, ssh følger med Mandrake. Det står for «secure shell» og er som telnet, men kryptografisk sikker. Du kan logge inn fra en annen Linux-maskin med 'ssh dinbruker@dinmaskin', og så kan du starte X-programmer eller bare bruker kommandolinjen. For Windows er Putty en populær klient mot SSH (men da du trenger en X-tjener i tillegg, som ikke akkurat er standard i Windows). Jeg har imidlertid også gode erfaringer med VNC. Bare start 'vncserver' på maskinen, og så kan du koble til med VNC-klient fra en annen maskin, uavhengig av OS. Lenke til kommentar
Silvester Skrevet 17. mars 2004 Del Skrevet 17. mars 2004 hvis det skal være en server trenger du bare ssh. skaff putty, bruk det. Lenke til kommentar
b-real Skrevet 17. mars 2004 Del Skrevet 17. mars 2004 Skriv nytt innlegg, ny topic og formuler deg på en annen måte i topic. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg